Psychologia pracy 1100-12-Z22-ZZ-PsyPr
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1842 (w cyklu 2022/23Z)
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
- model przystosowania zawodowego; pojęcie sprawności zawodowej, wymagania środowiska pracy, oczekiwania pracownika, wzmocnienia środowiska pracy; W1
- adekwatność funkcjonalna między człowiekiem a pracą, poczucie sprawstwa i bezradności - pojęcia, cechy jednostki; W1
- przewidywanie sukcesu w pracy, luka i nadwyżka kompetencyjna; W6
- dobór zawodowy, metody doboru zawodowego i ich predykcja; W6, U2
- wpływ procesów poznawczych na ocenę i dobór pracownika; W3, U1, K1
- procesy kategoryzacji a dokonywanie ocen; W3, U1
- interpersonalne ustosunkowania oraz przekonania i ich wpływ na ocenianie; W3, U1, K1
- procesy atrybucji i ich konsekwencje dla ocen rekrutacyjnych, okresowych oraz wnioskowania o możliwościach jednostki i przebiegu ścieżki zawodowej; W3, U1, K1, K2
- cechy człowieka a wykonywanie pracy, różnice indywidualne; W4
- pojęcie osobowości według Czesława Nosala: umysł, temperament, charakter, wola; W4
- adekwatność cech osobowości do typu pracy; instrumenty diagnozowania dostępne w Polsce; W4, U2
- mechanizmy regulacyjne zachowania się człowieka w miejscu pracy, procesy motywacyjne, typy motywacji, typy nagród a motywacja; W5
- stres zawodowy, pojęcie, uwarunkowania i sposoby przeciwdziałania na poziomie indywidualnym, grupowym i organizacyjnym; W2, K1, K2
- patologie w środowisku pracy: mobbing, wypalenie zawodowe, sposoby rozpoznawania i przeciwdziałania. W2, K1, K2
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot jest realizowany podczas XV wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu : I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii pracy. model przystosowania zawodowego II wykład, on-line Ms Teams - dobór zawodowy, predykcja metod selekcji i ich charakterystyka III wykład, off-line Moodle - konstrukcja próbki pracy do dowolnie wybranego stanowiska pracy IV wykład, on-line Ms Teams - spostrzeganie społeczne, cechy spostrzegania społecznego, procesy kategoryzowania według cech i stereotypów i ich wpływ na błędy oceny V wykład, on-line Ms Teams - spostrzeganie społeczne c.d., postawy interpersonalne, wpływ postaw interpersonalnych i przekonań na oceny VI wykład, on-line Ms Teams - spostrzeganie społeczne c.d., teoria atrybycji, atrybucje w służbie "ego", style atrybucyjne VII wykład, on-line Ms Teams - teoria Kelleya i jej zastosowanie w praktyce zarządzania, globalny program zaradczy dotyczący błędów oceny VIII wykład, off-line Moodle- implementacja procedury STAR w rozmowie kwalifikacyjnej z perspektywy rekrutującego i rekrutowanego IX wykład, on-line Ms Teams - różnice indywidualne, model Wielkiej Piątki, implementacja modelu w praktyce X wykład, on-line Ms Teams - różnice indywidualne c.d., model osobowości według Czesława Nosala XI wykład, on-line Ms Teams - implementacja wiedzy nt. różnic indywidualnych do opisów stanowisk, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk XII wykład on-line Ms Teams - procesy motywacyjne, rodzaje motywacji, wpływ nagród na motywację wewnętrzną XIII wykład on-line Ms Teams - procesy motywacyjne c.d., prawa Yerkesa-Dotsona, teoria dysonansu poznawczego XIV wykład on-line Ms Teams - procesy motywacyjne c.d., efekt naduzasadnienia, dysonans podecyzyjny, mechanizm zmiany postaw XV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy, wypalenie zawodowe Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - W1, W2, W3, W4, W5 (w pełnym stopniu +++), W6, U2, U3, K1, K2 (w dużym stopniu ++).
Opracowanie wymagań stanowiska dla określonej roli zawodowej w pracy- U1 (w pełnym stopniu +++).
Na zaliczenie przedmiotu minimum 60% punktów ze wszystkich zadań.
Kryteria oceniania:
ndst – poniżej 60% pkt
dst – 60 - 64% pkt
dst plus- 65 - 74% pkt
db – 75 - 84% pkt
db plus – 85 - 94% pkt
bdb – 95 - 100% pkt
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Schulz D.P., Schulz S.E., Psychologia a wyzwania współczesnej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
2. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
3. Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
4. Karney J., Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2007.
5. Karney J., Człowiek i praca, Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca:
6. Witkowski T. (red.), Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
7. Nosal Cz., Psychologia procesu kadrowego, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
8. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacje a kontrakt psychologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
9. Strelau J. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki, T.III, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
10. Liztke S.M., Schuh H., Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura: 1. Schulz D.P., Schulz S.E., Psychologia a wyzwania współczesnej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 2. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 3. Karney J., Człowiek i praca, Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 1998. 4. Witkowski T. (red.), Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000. 5. Nosal Cz., Psychologia procesu kadrowego, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999. 6. Liztke S.M., Schuh H., Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams (24 godz.) i off-line Platforma Moodle (6 godz.) Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15 10 (on-line), 22.10 (off-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (on-line), 26.12 (off-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (on-line), 28.01 (off-line) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: