Komunikacja i negocjacje w praktyce menedżera personalnego 1100-12-Z22-ZZ-KNwPM
Ćwiczenia:
Istota umiejętności interpersonalnych (skuteczność, stosowność, klarowność). W1, K1
Formułowanie celów interpersonalnych (reguła SMART). U1
Formułowanie poleceń. U2
Specyfika komunikacji niewerbalnej: elementy składowe, siła, spójność, zakłócenia. W2
Instrumenty skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania). U3, K3
Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej. Konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA"). U4, K2, K3
Zachowania asertywne jako instrument radzenia sobie z presją i manipulacją (wyrażanie próśb, zgoda warunkowa, odmawianie, reagowanie na krytykę i pochwały, konfrontowanie opinii, egzekwowanie zachowań). W3, U5, U6, K2
Konsekwencje stylów negocjacyjnych. W4
Rozpoznawanie interesów partnera negocjacji. U3, K1
Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). U7
Czynienie ustępstw w negocjacjach. K3
Negocjowanie warunków zatrudnienia (perspektywa pracodawcy i pracownika, przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). U7, K1, K2, K3
Wykład:
Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów (zdefiniowanie interesów wspólnych i rozbieżnych). W4, K1, K2
Rodzaje negocjacji – specyfika negocjacji pracowniczych. W4
Style negocjacyjne – rodzaje, konsekwencje. W4
Fazy negocjacji (przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). W4
Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). W5
Sztuka czynienia ustępstw. W5
Istota negocjacji pracowniczych. W5
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- studium przypadku
- panelowa
- obserwacji
- projektu
- stolików eksperckich
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie na ocenę, test wiadomości, warunkiem koniecznym zaliczenia testu jest uzyskanie 51% prawidłowych odpowiedzi;
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, przygotowanie prezentacji/eseju dotyczącego komunikacji i negocjacji i zastosowania tej wiedzy w praktyce;
opracowanie strategii negocjacyjnej ,
Obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych na zajęciach -
Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych z powyższych zadań.
Kryteria oceniania:
ndst – poniżej 50% pkt
dst –51% - 60% pkt
dst plus- 61 - 70% pkt
db – 71 - 85% pkt
db plus – 86 - 94% pkt
bdb – 95 - 100% pkt
Literatura
Literatura do modułu komunikacyjnego:
1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012
Literatura do modułu negocjacyjnego:
1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007.
2. Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe: kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000.
3. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
4. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2007.
5. Dawson R., Sekrety negocjacji dla biznesmenów, Wyd MT Biznes, 2018.
W cyklu 2022/23:
Literatura do modułu komunikacyjnego: 1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010. Literatura do modułu negocjacyjnego: 1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007. |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną przez dwa semestry z następującym podziałem: sem. zimowy - 30 godz. ćwiczeń, sem letni - 15 godz. ćwiczeń i 15 godz. wykładu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: