Coaching i mentoring
1100-12-Z22-ZZ-CoMe
Podstawy coachingu (W1, W2, W4, U1)
Kompetencje coacha (W4)
Organizacja procesu i spotkania coachingowego (W1, W4, U5)
Zawieranie kontraktu i budowanie relacji (W2, W4, U5)
Metody i narzędzia coachingowe (W1, W2, W4, U2, U3)
Standardy pracy i etyka w coachingu ( W1, W2, W3, W4, U4, K2)
Coachingowy styl zarządzania ( W1, W2, W4, U2, U3, U5, K1)
Podstawy mentoringu (W1, W2, W4, U1)
Kompetencje mentora (W4)
Metody i narzędzia w mentoringu (W1, W4, U2, U3)
Kwestie etyczne w mentoringu (W1, W2, W3, W4, U4, K2)
Projektowanie programu mentoringowego (W4, U2, U3, U5, K1)
Całkowity nakład pracy studenta
200 godzin pracy studenta, w tym:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 45 godzin: ćwiczenia, 55 godzin: konsultacje z wykładowcami,
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 100 godzin: przygotowanie do zajęć, opracowanie otrzymanych zadań, przekazywanie zadań prowadzącemu, powtarzanie i utrwalanie materiału, wyszukiwanie i czytanie literatury.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie złożone procesy społeczne zachodzące w instytucjach i ich otoczeniu, a także role jakie mogą w nich odegrać coaching i mentoring – K_W02
W2: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu, relacje instytucji z ich interesariuszami (wewnętrznymi, zewnętrznymi) oraz zasady ich kształtowania przy wykorzystaniu potencjału coachingu i mentoringu – K_W03
W3: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu, wybrane systemy norm i reguł prawnych, organizacyjnych, zawodowych i etycznych wynikających z ról coacha i mentora – K_W05
W4: po ukończeniu studiów absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę o kształtowaniu zachowań ludzi w organizacji na poziomie indywidualnym grupowym i instytucjonalnym, przy wykorzystaniu metod oraz narzędzi coachingu i mentoringu – K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: po ukończeniu studiów absolwent potrafi prognozować, identyfikować i analizować złożone problemy jakie wiążą się z wdrożeniem i wykorzystaniem w praktyce funkcjonowania instytucji coachingu i mentoringu – K_U01
U2: po ukończeniu studiów absolwent potrafi projektować przedsięwzięcia wiążące się z rozwiązywaniem problemów funkcjonowania instytucji przy wykorzystaniu potencjału coachingu i mentoringu – K_U02
U3: po ukończeniu studiów absolwent potrafi samodzielnie proponować rozwiązania problemów z zakresu zarządzania i wdrażać innowacyjne rozwiązania oparte o metody i narzędzia coachingu i mentoringu – K_U06
U4: po ukończeniu studiów absolwent potrafi sprawnie posługiwać się systemami normatywnymi oraz normami i regułami zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązania konkretnego dylematu etycznego z obszaru coachingu i mentoringu – K_U07
U5: po ukończeniu studiów absolwent potrafi skutecznie komunikować się w środowisku biznesu i budować zaufanie oraz pozytywny klimat w zespołach, w których uczestniczy, wykorzystując metody i narzędzia coachingu i mentoringu – K_U13
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: po ukończeniu studiów absolwent jest gotów do samodzielnego kreowania i stosowania instrumentarium coachingu i mentoringu niezbędnego do funkcjonowania instytucji – K_K01
K2: po ukończeniu studiów absolwent jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zawodu coacha i funkcji mentora, z uwzględnieniem zasad etyki zawodowej – K_K03
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia i warsztaty prowadzone z wykorzystaniem szeregu metod aktywizujących studentów, także interaktywnych, dających im możliwość dyskusji i aktywnego włączania się w przebieg zajęć.
Wymagania wstępne
Student zna podstawy zarządzania zasobami ludzkimi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
opracowanie otrzymanych zadań i terminowe przekazywanie ich prowadzącemu przez platformę MS Teams - W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2 (+++)
ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach i przygotowanie do nich - U3, U4, U5, K1, K2 (++)
Literatura
Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce. Podejście kognitywistyczne, Coach&Couch Autobus i Kanapa, Zambrów 2017.
Clutterbuck D., Coaching zespołowy, Rebis, Poznań, 2009
Clutterbuck D., Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami, Wydawnictwo PETIT, Warszawa 2002.
Marciniak Ł. T., S. Rogala-Marciniak, Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
Parsloe E., M. Leedham, pod red. D. Newell, Coaching i mentoring. Strategie, taktyki, techniki, PWN, Warszawa 2018.
Rock D., L. J. Page, Fundamenty coachingu. Neurobiologia a skuteczna praktyka, Co&Me Publishing, Warszawa 2014.
Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Business, Kraków 2009.
Sidor-Rządkowska M. (red.), Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2014.
Sidor-Rządkowska M., Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu, Aetos Media, Wrocław 2012.
Świeży M., Psychologia dla coachów, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązująca w roku akademickim 2021/2022
1. Rogers J., Coaching. GWP, Gdańsk, 2013. 2. Wilson C., Coachign biznesowy, MT Biznes, Warszawa, 2010 3. Sidor-Rządkowska M., Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012. 4. Atkinson M.,.Chois R. T., Wewnętrzna dynamika coachingu. Tom I., New Dawn, Warszawa, 2009. 5. Atkinson M., Chois R. T., Coaching krok po kroku. Tom II., New Dawn, Warszawa, 2010. 6. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Aetos Media, Wrocław, 2012 7. Świeży M., Psychologia dla coachów, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020. 8. Clutterbuck D., Coaching zespołowy. Rebis, Poznań, 2009 9. Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce. Podejście kognitywistyczne, Coach&Couch Autobus i Kanapa, Zambrów 2017. 10. Sidor-Rządkowska M. (red.), Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2014. 11. Parsloe E., M. Leedham, pod red. D. Newell, Coaching i mentoring. Strategie, taktyki, techniki, PWN, Warszawa 2018. 12. Marciniak Ł. T., S. Rogala-Marciniak, Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: