Program SPSS w badaniach marketingowych 1100-12-Z22-NM-SPSS
Głównym celem nauczania przedmiotu jest przedstawienie studentom zasad obsługi programu SPSS oraz ukazanie szerokich możliwości jego wykorzystania w obszarze marketingu, w tym przede wszystkim badań marketingowych. W ramach prowadzonych zajęć omawiane są podstawowe funkcje programu pozwalające na tworzenie baz danych pozyskiwanych z badań marketingowych, dokonywanie ich analizy oraz graficznej wizualizacji. Zajęcia mają wymiar praktyczny. Wszystkie spotkania obywają się w pracowni komputerowej. Wyjaśnienie celowości i sposobu zastosowania określonego polecenia dostępnego w pakiecie SPSS odbywa się równolegle z wykonywaniem konkretnych zadań.
Proponowana tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Podstawowe moduły i podstawowe zasady pracy z programem SPSS: układ okien, menu, pasek narzędzi, pasek stanu; podstawowe pliki, tryby pracy, język poleceń; zasady pracy z programem w trybie interakcyjnym i wsadowym; struktura gotowego zbioru danych tworzonego w programie SPSS (U1)
2. Tworzenie zbiorów danych w programie SPSS (w tym: definiowanie zmiennych; binarne i kategorialne kodowanie pytań o wielu możliwych odpowiedziach; wczytywanie i zapisywanie zbioru SPSS w innych programach (U1, U2, K1)
3. Podstawowe operacje na zmiennych i obserwacjach (w tym: sortowanie obserwacji, podział na podgrupy, selekcja obserwacji do analizy, łączenie obserwacji, łączenie zmiennych) oraz przekształcanie zmiennych (w tym: obliczanie wartości, transformacje warunkowe, rekodowanie, automatyczne rekodowanie, zliczanie wystąpień, rangowanie, ważenie zmiennych, agregacja zmiennych) (U3)
4. Podstawy analizy i interpretacji danych w programie SPSS (proste tabele ogólne i krzyżowe, rozkład częstości, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, tabele proste i krzyżowe dla pytań wielokrotnego wyboru – wybrane zagadnienia) (U4, U5, U6, K1)
5. Tabele i wykresy w programie SPSS - możliwości ich edycji oraz eksportu do plików innych programów (U6)
W cyklu 2022/23Z:
Głównym celem nauczania przedmiotu jest przedstawienie studentom zasad obsługi programu SPSS oraz ukazanie szerokich możliwości jego wykorzystania w obszarze marketingu, w tym przede wszystkim badań marketingowych. W ramach prowadzonych zajęć omawiane są podstawowe funkcje programu pozwalające na tworzenie baz danych pozyskiwanych z badań marketingowych, dokonywanie ich analizy oraz graficznej wizualizacji. Zajęcia mają wymiar praktyczny. Wszystkie spotkania obywają się w pracowni komputerowej. Wyjaśnienie celowości i sposobu zastosowania określonego polecenia dostępnego w pakiecie SPSS odbywa się równolegle z wykonywaniem konkretnych zadań. Proponowana tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Podstawowe moduły i podstawowe zasady pracy z programem SPSS: układ okien, menu, pasek narzędzi, pasek stanu; podstawowe pliki, tryby pracy, język poleceń; zasady pracy z programem w trybie interakcyjnym i wsadowym; struktura gotowego zbioru danych tworzonego w programie SPSS (U1) 2. Tworzenie zbiorów danych w programie SPSS (w tym: definiowanie zmiennych; binarne i kategorialne kodowanie pytań o wielu możliwych odpowiedziach; wczytywanie i zapisywanie zbioru SPSS w innych programach (U1, U2, K1) 3. Podstawowe operacje na zmiennych i obserwacjach (w tym: sortowanie obserwacji, podział na podgrupy, selekcja obserwacji do analizy, łączenie obserwacji, łączenie zmiennych) oraz przekształcanie zmiennych (w tym: obliczanie wartości, transformacje warunkowe, rekodowanie, automatyczne rekodowanie, zliczanie wystąpień, rangowanie, ważenie zmiennych, agregacja zmiennych) (U3) 4. Podstawy analizy i interpretacji danych w programie SPSS (proste tabele ogólne i krzyżowe, rozkład częstości, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, tabele proste i krzyżowe dla pytań wielokrotnego wyboru – wybrane zagadnienia) (U4, U5, U6, K1) 5. Tabele i wykresy w programie SPSS - możliwości ich edycji oraz eksportu do plików innych programów (U6) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Z uwagi na ich charakter, wymagane jest od studentów systematyczne na nich uczęszczanie oraz bieżące przyswajanie przerobionego materiału.
Ocena z zajęć ustalona jest w oparciu o punkty uzyskiwane przez studentów z punktowanych zadań praktycznych i testów wykonywanych indywidualnie na platformie moodle w trakcie zajęć oraz w domu (w przerwie pomiędzy spotkaniami) – U1+++, U2+++, U3+++, U4+++, U5+++, U6+++, K1+++
Zadania sprawdzają umiejętność posługiwania się programem SPSS przy realizacji określonych zadań z zakresu wprowadzania, przekształcania, analizy, interpretacji i graficznej wizualizacji danych pozyskanych z badania marketingowego. Ćwiczenia uznaje się za zaliczone jeśli suma punktów uzyskanych przez studenta ze wszystkich zadań/testów nie będzie niższa niż 60% maksymalnej sumy punktów możliwych do uzyskania za wszystkie punktowane zadania/testy realizowane w trakcie zajęć oraz przekazane do wykonania w domu.
U1- punktowane zadania / testy realizowane podczas zajęć, punktowane zadania/ testy wykonywane w domu (w przerwie pomiędzy zajęciami) +++
U2 - punktowane zadania / testy realizowane podczas zajęć, punktowane zadania/ testy wykonywane w domu (w przerwie pomiędzy zajęciami) +++
U3 - punktowane zadania / testy realizowane podczas zajęć, punktowane zadania/ testy wykonywane w domu (w przerwie pomiędzy zajęciami) +++
U4 - punktowane zadania / testy realizowane podczas zajęć, punktowane zadania/ testy wykonywane w domu (w przerwie pomiędzy zajęciami) +++
U5 - punktowane zadania / testy realizowane podczas zajęć, punktowane zadania/ testy wykonywane w domu (w przerwie pomiędzy zajęciami) +++
U6 - punktowane zadania / testy realizowane podczas zajęć, punktowane zadania/ testy wykonywane w domu (w przerwie pomiędzy zajęciami) +++
K1 - punktowane zadania / testy realizowane podczas zajęć, punktowane zadania/ testy wykonywane w domu (w przerwie pomiędzy zajęciami) +++
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Elektroniczne przewodniki obsługi programu SPSS, otwierane z poziomu programu (zakładka POMOC).
Samouczek obejmujący kilkadziesiąt lekcji multimedialnych udostępniany dla użytkowników programu przez dostawcę (firmę Predictive Solutions, www.predictivesolutions.pl)
Literatura uzupełniająca:
E.Babbie, Podstawy badań społecznych. PWN, Warszawa 2013.
D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP. Warszawa 2013.
S.Bedyńska, M.Cypryańska (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa 2013.
J.Górniak, J. Wachnicki, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków 2010.
J.Górniak, J.Wachnicki, Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS PL for Windows, SPSS Polska, Kraków 2008.
Statystyczny drogowskaz, red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2007.
G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński, Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa 2007.
T.W.Pavkov, K.A.Pierce, Do biegu, gotowi – start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
A.Malarska, Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, SPSS Polska, Kraków 2005.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: