Systemy ERP 1100-12-Z22-IB-ERP
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami zarządzania klasy ERP (ze szczególnym naciskiem na system SAP) z którymi spotkają się podczas swojej pracy zawodowej w różnych organizacjach i podsystemach organizacji, zarówno jako osoby wdrażające i nadzorujące projekt wdrożenia systemu (konsulting i doradztwo), jako potencjalni członkowie zespołów wspomagających wdrożenie czy wreszcie jako końcowi użytkownicy aplikacji. Przedmiot prezentuje systemy zarządzania z informatycznego (architektura, wdrożenia o rozwój, wybór platform sprzętowych) a w szczególności z biznesowego punktu widzenia (prezentacja szerokiego spektrum procesów biznesowych wirtualizowanych w systemie).
Poruszane są nast. tematy szczegółowe:
1. Systemy ERP – cechy klasyfikacji systemu do klasy ERP, typowe rozwiązania systemowe – standardowe i dedykowane. (W1)
2. Przykłady systemów zintegrowanych – SAP ERP Impuls, MS Dynamics AX, MBS-Navision, IScala, Symfonia. (W1,W2)
3.Problemy implementacji zintegrowane systemu zarządzania w organizacji.(W1)
Ćwiczenia poświęcone są prezentacji funkcjonowania systemu SAP ERP i jego wykorzystania w różnych podsystemach i komórkach organizacji (logistyka, produkcja, finanse, administracja, dystrybucja i marketing). Zaprezentowane będą podstawowe pojęcia i operacje wykonywane przez użytkownika, ergonomia użytkowania, zasady pracy z systemem (U1). Modułowa budowa systemu (U1). Baza danych systemu. Graficzny interfejs użytkownika – SAPGUI(U1). Menu systemu. Transakcje i zasady ich wykorzystywania. Raporty i programy dialogowe. Przygotowywanie wydruków. Podstawy konfiguracji systemu. Realizacje przykładowych procesów biznesowych w wybranych obszarach funkcjonalnych modułów finansowych i logistycznych, takie jak (U2):
- Logistyka – przykładowe scenariusze w zakresie sprzedaży i dystrybucji, zarządzania materiałami, utrzymania ruchu, planowania i kontroli produkcji,
- Finanse - przykładowe scenariusze w zakresie rachunkowości finansowej, controllingu, zarządzania projektem, zarządzania środkami finansowymi,
- Zasoby ludzkie – przykłladowe transakcje w zakresie gospodarki kadrowej, zarządzania czasem pracy, listy płac.
Zajęcia składają się z treści wstępnych dotyczących zagadnień merytorycznych przedmiotu, a następnie studenci przechodzą do pracy z systemem ERP, aby zapoznać się z realizacją poznanych zagadnień w realnym środowisku wirtualnego przedsiębiorstwa. Studenci wykonują predefiniowane scenariusze procesów i transakcji biznesowych pracując na własnych kontach użytkowników systemu SAP ERP tak jakby wykonywali to w realnym miejscu pracy. Prowadzący zajęcia przenoszą zatem w sposób natychmiastowy wiedzę tzw. „teoretyczną” na grunt realnie działającej organizacji gospodarczej wirtualizowanej poprzez istniejącą bazę IDES i system ERP. Pozwala to studentom na doświadczenie teoretycznie poznanych technik, transakcji czy całych procesów w sposób dosłowny ze wszystkimi konsekwencjami potencjalnych błędów, pomyłek czy niedokładności.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W1 – Prezentacja +++
W2 – Test++
U1 – Kolokwium+++
U2 – Kolokwium+++ Obserwacja ++
K1 -Prezentacja +, Obserwacja +
Literatura
Jim Mazzullo, Peter Wheatley , SAP R/3. Podręcznik użytkownika, 2006.
Auksztol,J.,Balwiarz, P., Chomuszko, M., SAP - zrozumieć system ERP.
Materiały dostarczone przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: