Psychologiczne aspekty w pracy menendżera 1100-12-Z22-HR-PAPM
Ćwiczenia obejmuje następujące zagadnienia:
- model przystosowania zawodowego; pojęcie sprawności zawodowej, wymagania środowiska pracy, oczekiwania pracownika, wzmocnienia środowiska pracy;
- wpływ procesów poznawczych na ocenę i dobór pracownika;
- interpersonalne ustosunkowania oraz przekonania i ich wpływ na ocenianie;
- procesy atrybucji, teoria Kelleya, i inne mechanizmy psychologiczne wraz z ich konsekwencjami dla ocen rekrutacyjnych, okresowych oraz wnioskowania o możliwościach jednostki i przebiegu ścieżki zawodowej;
- cechy człowieka a wykonywanie pracy, różnice indywidualne;
- pojęcie osobowości według Czesława Nosala: umysł, temperament, charakter, wola;
- adekwatność cech osobowości do typu pracy; instrumenty diagnozowania dostępne w Polsce; Everything DiSC, Clifton Strength Finder (test talentów Gallupa; Process Communication Model (PCM)
- mechanizmy regulacyjne zachowania się człowieka w miejscu pracy, procesy motywacyjne, typy motywacji, typy nagród a motywacja;
- stres zawodowy, pojęcie, uwarunkowania i sposoby przeciwdziałania na poziomie indywidualnym, grupowym i organizacyjnym; - patologie w środowisku pracy: mobbing, wypalenie zawodowe, sposoby rozpoznawania i przeciwdziałania.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- SWOT
- doświadczeń
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach- przygotowanie zadawanej literatury
Opracowanie studium przypadku z wykorzystaniem pakietu kompetencji
Na zaliczenie przedmiotu minimum 60% punktów ze wszystkich zadań
Test końcowy pisemny
Praktyki zawodowe
nie wymagane
Literatura
Literatura:
1. Schulz D.P., Schulz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
2. Blanchard K., Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa2007.
3. Adair J., Rozwiajnie umiejętności przywódczych, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków 2007.
4. Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
5. Witkowski T. (red.), Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
6. Liztke S.M., Schuh H., Stres, mobbing i wypalenie zawodowe, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
7. Wellin M., Zarządzanie kontraktem psychologicznym, Walter Kluwer, Warszawa, 2013.
8. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacje a kontrakt psychologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 8. 10.
9. Strelau J. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki, T.III, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Grabowski W, Naumiuk M, Rubin J., Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarzadzania zmianą. MT Bizness, Warszawa, 2021’.
2. Buckingham M., Clifton O.D., Teraz odkryj swoje mocne strony, MT Biznes, Warszawa 2003.
3. Erikson, T., Mój szef jest idiotą, Wielka Litera, 2018
4. Rosenberg M., Silvert D., Rozwiń skrzydła, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: