HR w organizacji zrównoważonej
1100-12-Z22-HR-HRwOZ
1. Założenia rozwoju zrównoważonego, idea organizacji zrównoważonej
2. Koncepcja zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi
3. Społeczna odpowiedzialność jako fundament organizacji zrównoważonej
4. Kształtowanie kultury organizacji zrównoważonej
5. Partycypacja pracowników w realizacji koncepcji organizacji zrównoważonej
6. Zielone kompetencje pracowników jako atrybut organizacji zrównoważonej
7. Pomiar wyników w organizacji zrównoważonej – aspekty społeczne i środowiskowe
8. Wizerunek zrównoważonego pracodawcy
9. Zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi w budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz.
2. Konsultacje: 25 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia: 35h
Razem nakład pracy studenta - 75 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Po ukończeniu kursu student:
W01: Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji organizacji z interesariuszami oraz zasad ich kształtowania zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności z uwzględnieniem roli HR Business Partnera w tych działaniach – K_W03
W02: Zna i rozumie wybrane systemy norm i reguł prawnych, organizacyjnych, prośrodowiskowych oraz etycznych wraz z ich zmianami i sposobami z uwzględnieniem roli HR Business Partnera w tych działaniach – K_W05
W03: Ma pogłębioną wiedzę na temat procesów zmian struktur i instytucji społeczno-ekonomicznych, przyczynach tych zmian i ich uwarunkowań, z uwzględnieniem aspektów rozwoju zrównoważonego - K_W 08
Efekty uczenia się - umiejętności
Po ukończeniu kursu student:
U01: Umie prognozować, identyfikować i krytycznie analizować złożone procesy i zjawiska ekonomiczne oraz społeczne, a także związki między nimi z uwzględnieniem koncepcji zrównoważonego rozwoju organizacji, formułując własne wnioski i rekomendacje K_U 03
U02. Potrafi dokonać analizy polityki społecznej i środowiskowej odpowiedzialności organizacji oraz zaprojektować działania HR, które organizacja może podjąć, by realizować założone cele z uwzględnieniem wymogów rozwoju zrównoważonego – K_U 02
U03. Potrafi posługiwać się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, prośrodowiskowymi i etycznymi) w celu rozwiązania konkretnego problemu dotyczącego zrównoważonego rozwoju organizacji dla kształtowania wizerunku pracodawcy – K_U 07
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student:
K01: Podejmuje refleksję nad etycznymi kwestiami projektowania systemów HR, jest gotów do aktywnego budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy wobec interesariuszy organizacji ze szczególnym uwzględnieniem wypełniania zobowiązań społecznych oraz prośrodowiskowych – K_K02
K02:Jest gotów do wykonywania zawodu, podtrzymywania etosu oraz przestrzegania zasad dobra społecznego oraz środowiskowego – K_K03
Metody dydaktyczne
Wykład problemowy z elementami dyskusji moderowanej, z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint (oraz ewentualnie MS Teams), analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Zarządzanie zasobami ludzkimi, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji/zaliczenie pisemne: W01, W02, W03, U01, U02, U03
Udział w dyskusji: K01, K02
0-50% - ndst
51%-60% - dst
61-70% - dst+
71-80% db
81-90% db+
91-100% - bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
Przychodzień W., Zrównoważone przedsiębiorstwo Teoria, praktyka, wycena, nauczanie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2013.
Pabian, A., Zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi – zarys problematyki, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie Nr 17, 2015, 7-16.
Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.
Pabian A., Przedsiębiorstwo zrównoważone jako rezultat zmian organizacyjnych, Przegląd Organizacji, nr 8, 2017, 11-16.
Literatura uzupełniająca:
., Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2013.
Lewicka D., Zarządzanie kapitałem ludzkim a zaangażowanie pracowników, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019.
Szejniuk A., Etyka menedżerska w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Journal of Modern Science, vol.28, no 1, 2016, 89-103.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: