Badania marketingowe w praktyce 1100-12-Z21-NM-BaMwP
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach zajęć (wykładów i ćwiczeń) przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Wykorzystanie wyników badań marketingowych w zarządzaniu (W1, K1).
2. Podstawowe klasyfikacje źródeł informacji w badaniach marketingowych oraz podstawowe klasyfikacje badań marketingowych i główne obszary ich zastosowań (W1, K1).
2. Fazy i etapy procesu badania marketingowego oraz wyniki poszczególnych etapów (W3, K1).
3. Czynności podejmowane w fazie przygotowania procesu badania marketingowego (na przykładzie fragmentarycznego badania pierwotnego o charakterze ilościowym, niezależnie od obszaru tematycznego/obiektu pomiaru), w tym:
- przekształcanie problemów decyzyjnych w problemy badawcze oraz definiowanie celów i hipotez badania,
- tworzenie projektu doboru próby,
- wybór metody zbierania danych,
- budowa instrumentów pomiarowych,
- określenie metod analizy danych i prezentacji wyników,
- określenie harmonogramu badania,
- przygotowanie kosztorysu badania,
- określenie wartości informacji otrzymanej z badania (W1, W2, W3, U1, U2, K1).
4. Realizacja procesu badawczego (na przykładzie fragmentarycznego badania pierwotnego o charakterze ilościowym, niezależnie od obszaru tematycznego/obiektu pomiaru), w tym:
- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych,
- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym,
- analiza danych pozyskanych w badaniach marketingowych oraz ich interpretacja,
- prezentacja wyników badania marketingowego (W3, U2, K1).
Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod zbierania danych. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak formułować cele i hipotezy badawcze dla wskazanych problemów decyzyjnych, jak dobierać odpowiednie do zidentyfikowanych problemów metody i techniki zbierania danych (cel AACSB), jak budować podstawowe instrumenty pomiarowe wykorzystywane w badaniach marketingowych, jak tworzyć kosztorys i harmonogram badania, jak planować i dobierać próbę badawczą, jak realizować badania w terenie (w tym badania pilotażowe i badania właściwe), jak analizować wyniki badania, jak prezentować wyniki zrealizowanego badania itp.
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach zajęć (wykładów i ćwiczeń) przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Wykorzystanie wyników badań marketingowych w zarządzaniu (W1, K1). Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod zbierania danych. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak formułować cele i hipotezy badawcze dla wskazanych problemów decyzyjnych, jak dobierać odpowiednie do zidentyfikowanych problemów metody i techniki zbierania danych (cel ACCSB), jak budować podstawowe instrumenty pomiarowe wykorzystywane w badaniach marketingowych, jak tworzyć kosztorys i harmonogram badania, jak planować i dobierać próbę badawczą, jak realizować badania w terenie (w tym badania pilotażowe i badania właściwe), jak analizować wyniki badania, jak prezentować wyniki zrealizowanego badania itp. |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach zajęć (wykładów i ćwiczeń) przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Wykorzystanie wyników badań marketingowych w zarządzaniu (W1, K1). Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod zbierania danych. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak formułować cele i hipotezy badawcze dla wskazanych problemów decyzyjnych, jak dobierać odpowiednie do zidentyfikowanych problemów metody i techniki zbierania danych (cel AACSB), jak budować podstawowe instrumenty pomiarowe wykorzystywane w badaniach marketingowych, jak tworzyć kosztorys i harmonogram badania, jak planować i dobierać próbę badawczą, jak realizować badania w terenie (w tym badania pilotażowe i badania właściwe), jak analizować wyniki badania, jak prezentować wyniki zrealizowanego badania itp. |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach zajęć (wykładów i ćwiczeń) przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Wykorzystanie wyników badań marketingowych w zarządzaniu (W1, K1). Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod zbierania danych. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak formułować cele i hipotezy badawcze dla wskazanych problemów decyzyjnych, jak dobierać odpowiednie do zidentyfikowanych problemów metody i techniki zbierania danych (cel AACSB), jak budować podstawowe instrumenty pomiarowe wykorzystywane w badaniach marketingowych, jak tworzyć kosztorys i harmonogram badania, jak planować i dobierać próbę badawczą, jak realizować badania w terenie (w tym badania pilotażowe i badania właściwe), jak analizować wyniki badania, jak prezentować wyniki zrealizowanego badania itp. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny – W1+++ W2+++ W3+++U1++
Zdanie egzaminu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za pytania sprawdzające wiedzę określoną efektem W1, W2, W3 oraz zadania sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1. Zastosowane podczas egzaminu pytania i zadania cechują się rożnym poziomem trudności. Wszystkie dotyczą treści omówionych na zajęciach oraz umiejętności nabytych w trakcie realizacji zadań praktycznych (zadań wykonywanych podczas ćwiczeń oraz zadań domowych).
Przystąpienie do egzaminu wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Przy ustalaniu oceny końcowej z egzaminu stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 60% - ndst
Od 60% do 69,9% - dst
Od 70% do 79,9% - dst plus
Od 80% do 84,9% - db
Od 85% do 94,9% - db plus
Od 95% - bdb
W1: egzamin pisemny ++
W2: egzamin pisemny ++
W3: egzamin pisemny++
U1: egzamin++
---------------------------
Ćwiczenia:
1. Zadania sprawdzające zdobytą wiedzę oraz zadania sprawdzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - zadania realizowane (indywidualnie lub grupowo) w trakcie zajęć – W1+++, W2+++, W3+++, U1+++U2+++ K1+
Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie punktowane zadania z tej kategorii, sprawdzające wiedzę określoną efektem W1, W2, W3, a także sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1 i U2 oraz kompetencji określonych efektem K1. Część zadań/pytań służy jednocześnie pomiarowi stopnia realizacji celu wyznaczonego w ramach międzynarodowej akredytacji AACSB („Student dobiera odpowiednie do problemu lub sytuacji metody i techniki zbierania danych”).
2. Zadania sprawdzające zdobytą wiedzę oraz zadania sprawdzające zdobyte umiejętności realizowane (indywidualnie lub grupowo) w przerwach pomiędzy zajęciami – W1+++, W2+++, W3+++, U1+++U2+++ K1+
Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie punktowane zadania z tej kategorii, sprawdzające wiedzę określoną efektem W1, W2, W3, a także sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1 i U2 oraz kompetencji określonych efektem K1. Część zadań obejmuje tworzenie poszczególnych części projektu badania marketingowego. Projekt ten przygotowywany jest w oparciu o studium przypadku, opracowane specjalnie na potrzeby prowadzonych zajęć. Tworzony jest on sukcesywnie, zgodnie z przekazanym schematem i harmonogramem, po omówieniu poszczególnych bloków zajęć. Dzięki takiemu rozwiązaniu studenci przez cały cykl zajęć stopniowo zdobywają punkty pozwalające im na zaliczenie przedmiotu i unikają kumulacji zadań na koniec semestru. Przygotowany projekt dotyczy: ilościowego badania fragmentarycznego, w ramach którego zakłada się realizację pomiarów z wykorzystaniem jakiejkolwiek metody ankietowej lub standaryzowanego wywiadu indywidualnego.
Oceny uzyskiwane ze wszystkich zadań wyrażane są w procentach Wstępna (wyjściowa) ocena końcowa z ćwiczeń ustalona jest w oparciu o średnią ocen uzyskanych ze wszystkich zadań wykonywanych (indywidualnie lub grupowo) w trakcie zajęć oraz w przerwie pomiędzy zajęciami - minimum zaliczenia: 60%
Ocena ostateczna z ćwiczeń ustalana jest na bazie opisanej wyżej oceny wyjściowej powiększonej (pomniejszonej) o oceny uzyskiwane przez studenta za przygotowanie się do zajęć i aktywność w trakcie całego cyklu spotkań (każda aktywność adekwatna do tematu zajęć to +0,5%, +1%, +1,5% lub +2% dodany do obliczonej średniej ocen; analogicznie, każdorazowy odnotowany brak przygotowania to 1% odjęty od rozważanej średniej ocen).
Przy ustalaniu oceny końcowej z ćwiczeń stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 60% - ndst
Od 60% do 69,9% - dst
Od 70% do 79,9% - dst plus
Od 80% do 84,9% - db
Od 85% do 94,9% - db plus
Od 95% - bdb
W1: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami +++
W2: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami +++
W3: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami +++
U1: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami +++
U2: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami +++
K1: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami +++
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
S.Kaczmarczyk, Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007 (tom I).
S.Kaczmarczyk, Zastosowania badań marketingowych. Produkt i elementy bezpośrednio z nim związane, PWE, Warszawa 2014 (tom II, w przygotowaniu).
Literatura uzupełniająca:
Badania marketingowe. Teoria praktyka, praca zbiorowa pod red. K.Mazurek - Łopacińskiej, PWN, Warszawa 2005 G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa 2002.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.
F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.
Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych) |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych) |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: