IT w transporcie 1100-12-Z21-LB-ITwTr
1.Podstawowe cele stosowania wspomagania informatycznego w zarządzaniu przedsiębiorstwami transportowymi. (Decyzje zarządcze podejmowane w przedsiębiorstwie transportu drogowego – marszrutacja, wymiana taboru, opłacalność zleceń.) Ocena efektywności realizacji zadań transportowych wspomaganych komputerowo zgodnie z metodą rachunku kosztów działań.
2. EDI – Standardy, wykorzystanie – EDI – procesy i standardy przesyłania danych, format EDIFACT, format XML – sposoby zastosowania w TSL. Standardy komunikacji GS1 w transporcie i logistyce.
3.Architektura i struktura systemów informatycznych do zarządzania transportem.
4. Systemy wspomagające zarządzanie z klientem w transporcie – CRM
5. Standardy ADC, standardy GS1(GTIN,GLN,SSCC) – w logistyce i transporcie.
6.Mapy cyfrowe w optymalizacji procesów transportowych oraz określania emisji według HEBEFA 3.2 – (standard europejskiej metodyki pomiaru emisji i zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy).
7.Systemy satelitarne GPS, GLONASS, GALILEO – (historia powstania systemów nawigacji satelitarnej oraz jej rozwój, infrastruktura kosmiczna, naziemna, użytkownika, podstawy określania pozycji w czasie rzeczywistym, zastosowanie rozwiązań satelitarnych oraz transmisji danych GPRS w transporcie i logistyce)
8.Inteligentne systemy transportowe (cel stosowania, infrastruktura, funkcje). Internalizacja kosztów zewnętrznych transportu. (dyrektywy, pomiar – rozwiązania).
9.Przykłady systemów informatycznych wspomagania transportu drogowego. (systemy telematyczne, systemy zarządzania zleceniami w systemie rzeczywistym, wymiana danych - spedytor – operator, system zarządzania transportem jako podsystem systemu ERP, analiza opłacalności transportu drogowego – modele oceny zadań, zleceń.)
Ćwiczenia laboratoryjne – symulacja zadania przewozowego. Wprowadzenie danych do systemu informatycznego TMS wspomagającego zarządzanie transportem drogowym. Analiza uzyskanych danych i porównanie z danymi (koszty realizacji zadań przewozowych) rynkowymi sektora transportu drogowego. Prezentacja systemu telematycznego wspomagania zarządzania transportem.
Analiza procesu dystrybucyjnego z wykorzystaniem mapy cyfrowej.
Realizacja zadań – przygotowanie symulacji oraz wprowadzenie do systemu Informatycznego.
Realizacja procesów związanych z obsługą i konstrukcją systemu CRM – ćwiczenia na rzeczywistym środowisku CRM.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
- uczestnictwo w zajęciach (nieobowiązkowe), prowadzonych w formie wykładu konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint – zaliczenie w formie kolokwium pisemne testowe test jednokrotnego wyboru oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach
Ćwiczenia:
- uczestnictwo w zajęciach (obowiązkowe – dopuszczalna 1 nieobecność), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa lub indywidualna – analiza przypadków – przedłużona obserwacja przez prowadzącego
- praca samodzielna – symulacja zadania transportowego oraz zadań z wykorzystaniem mapy cyfrowej. Rozmowa zaliczeniowa omawiająca osiągnięte efekty – realizacje zadania.
Weryfikacja efektów kształcenia:
Wykład:
W1,W2,U1, – Kolokwium zaliczeniowe - pisemne testowe
- test z wykładu składa się z 25 pytań jednokrotnego wyboru. Zaliczenie uzyskuje się po osiągnięciu minimum 15 poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia:
U2,U3,K1 – Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie pozytywne zadania przewozowego. Omówienie i prezentacja zadań związanych z mapami cyfrowymi – realizacja zadania dystrybucyjnego. Wykonanie zadania związanego z CRM.
Uwaga: Każde ze zrealizowanych zadań musi zostać zaliczone minimum na cząstkową ocenę dostateczny czyli w 60%.
Kryteria oceniania:
niedostateczny: <60%
dostateczny: 60%
Literatura
Literatura podstawowa:
Nowacki G., (red.), Telematyka Transportu Drogowego, Wydawnictwo ITS, Warszawa 2008.
Szymonik A., - Technologie Informatyczne w Logistyce, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2010.
Długosz J., Nowoczesne technologie w logistyce, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2009.
Zalewski W., Rachunek kosztów działań w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportu drogowego, Wydawnictwo naukowe UMK, Toruń 2016.
Łacny J., Zalewski W., Telematyka instrumentem wzrostu efektywności i bezpieczeństwa w transporcie, XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa n.t. „Nowe trendy w transporcie i logistyce. Symbioza jakości transportu i ekologii”, Sopot, 12-13 czerwca 2007
Literatura uzupełniająca:
Ciesielski M., (red.), Instrumenty zarządzania logistycznego, PWE, Warszawa, 2006.
Chaberek M., Makro-i Mikroekonomiczne aspekty wsparcia logistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002,
Chaberek M., Jezierski A., Informatyczne narzędzia procesów logistycznych, CeDeWu, Warszawa 2010.
Kawa A., Konfigurowanie łańcucha dostaw. Teoria, instrumenty i technologie, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2011
Łacny J., Zalewski W. (2007), Systemy informatyczne i telematyczne narzędziem oceny ekonomicznej efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw transportu drogowego. VII Międzynarodowa Konferencja TRANSLOG 2007 nt. „Szanse rozwoju transportu w świetle unijnej perspektywy finansowej na lata 2007-2013, Szczecin 13–14 września 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: