Komunikacja społeczna
1100-12-Z21-EvM-KoSp
Celem zajęć jest teoretyczne wprowadzenie do zagadnień komunikacji społecznej i (przypomnienie) podstawowych zasad i technik komunikacyjnych, omówienie i analiza różnic i podobieństw między różnymi podejściami do komunikacji i trudności, które się w niej pojawiają, określenie własnych ograniczeń w komunikacji oraz możliwych barier komunikacyjnych, zrozumienie roli komunikacji niewerbalnej oraz zasad komunikacji werbalnej a także roli wpływu społecznego na zachowania indywidualne.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w wykładach -20 godz.
Przygotowanie do wykładów - 30 godz.
Konsultacje indywidualne - 10 godz.
Esej na temat wybranego zjawiska komunikacji społecznej - 10 godz.
Razem 70 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - wiedza:
W1: Student zna i rozumie w sposób pogłębiony definicje pojęć oraz teorie relacji i komunikacji społecznej w zakresie zarządzania eventami (komunikacja, negocjacje , konflikt, wpływ i teorie wywierania wpływu społecznego, modele komunikacji, zasady i warunki prowadzenia negocjacji);różnice zachowań jednostek, grup i organizacji w konflikcie oraz strategie negocjacyjne [K_W02]
W2: student zna i rozumie w sposób pogłębiony zachowania komunikacyjne jednostek, grup i organizacji [K_W03]
W3: student zna i rozumie w sposób pogłębiony różnice kulturowe i ich wpływ na proces negocjacji [K_W06]
W4: student zna i rozumie ograniczenia i ryzyka komunikacji na różnych poziomach organizacji przedsiębiorstw, państwa i rodziny [K_W07]
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student umie obserwować i mentalizować obserwowane aspekty komunikacji werbalnej i niewerbalnej w organizacji zdarzeń [K_U01]
U2: Student umie udzielić informacji zwrotnej, w oparciu o stawiane hipotezy (umie podać minimum trzy interpretacje obserwowanych zachowań i dokładnie je opisywać) [K_U02]
U3: stosuje zasady efektywnej komunikacji: aktywnego słuchania i otwartości w rozmowie z drugą osobą w sytuacjach niejednoznacznych i nietypowych, umie regulować dystans i rozpoznawać granice własne i innych, potrafi werbalnie i niewerbalnie zachęcić rozmówcę do kontynuowania rozmowy, umie przekonać rozmówcę do zmiany w wybranym zakresie, potrafi dopasować komunikat do danego stanu Ja, potrafi adekwatnie wyrażać emocje i myśli w procesie komunikacyjnym i w procesie rozwiązywania konfliktów [K_U06]
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student/absolwent jest gotów do krytycznej analizy posiadanej z zakresu komunikacji społecznej wiedzy i jej ograniczeń, a jednocześnie posiada postawę "Ja jestem OK i Ty jesteś OK", akceptuje siebie i innych w procesie komunikacyjnym, co motywuje go dalszego rozwoju wiedzy i kompetencji [K_K01]
K2: Student/absolwent z szacunkiem i uznaniem odnosi się do innych osób w procesie nawiązywania relacji i rozwiązywania konfliktów i podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [K_K03]
Metody dydaktyczne
prezentacja, wykład, psychodrama, obserwacja uczestnicząca
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
- drama
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- sytuacyjna
- referatu
- projektu
Wymagania wstępne
Podstawowe informacje z psychologii ogólnej i psychologii społecznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte:
100-85%poprawnych odpowiedzi- bdb
84-75%poprawnych odpowiedzi-db plus
74-65%poprawnych odpowiedzi -db
64-55%poprawnych odpowiedzi-dst plus
54-51%poprawnych odpowiedzi - dst
50 i mniej % poprawnych odpowiedzi - ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
Aronson E., Wilson T.D, Akert R.M, Psychologia społeczna, Wyd. Zyski i S-ka, Poznań 2012, s. 29-47, 73-311
Buksak L., Szkoła mówców. Myśl i prezentuj inaczej niż wszyscy, Wyd. Helios, Gliwice 2019
McKay M., Davis M., Faning P.,Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP 2013
Mruk H., Komunikowanie się w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004, s. 191-212, 239-256,282-300,335-349;
Ubertowski A., Psychologia biznesu, Wyd. FA-art Katowice, 2010
Wróblewski J., Psychologia w zawodach wymagających kontaktów z ludźmi, Wyd. WSP, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: