Psychologia decyzji kadrowych 1100-12-Z13p-PsDecKa
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1841 (w cyklu 2022/23Z)
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1841 (w cyklu 2024/25Z)
- https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1841 (w cyklu 2025/26Z)
1. Istota procesu kadrowego - etapy procesu kadrowego, rola psychologii i innych nauk w procesie kadrowym - (U1, K1).
2. Psychologiczne uwarunkowania podejmowania decyzji:
- paradygmat racjonalnych decyzji vs. racjonalność ograniczona,
- metody rozumowania w podejmowaniu decyzji,
- teoria perspektywy a proces selekcji kadr,
- psychologiczne pułapki podejmowania decyzji ryzykownych (W1, W2, U1).
3. Psychologiczne aspekty procesu kadrowego:
- uwaga a spostrzeganie, rola nastawień w spostrzeganiu, rola kontekstu w spostrzeganiu,
- wpływ procesów poznawczych na oceny: kategoryzacja, stereotypizacja, postawy interpersonalne, przekonania,
- psychologiczne pułapki podejmowania decyzji kadrowych: efekt pierwszego wrażenia, samospełniająca przepowiednia, złudzenie korelacji, efekt homogeniczności, dysonans poznawczy i podecyzyjny,
- wpływ procesów atrybucji na oceny pracownicze: podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne,
- znaczenie cech osobowości w opisach stanowisk pracy: pojęcie osobowości, komponenty, model "Wielkiej Piątki", adekwatność cech osobowości do wymagań stanowiska i sytuacji pracy,
- specyfika uczenia dorosłych: style uczenia się, projektowanie szkoleń,
- budowanie zaangażowania pracowników: reguły wywierania wpływu, poczucie sprawstwa, postawy i ich zmiana
(W1, W2, U1, K1)
4. Psychologiczne uwarunkowania zarządzania kadrami:
- skuteczne przywództwo: style zarządzania a postawy interpersonalne, asertywność szefa, kompetencje interpersonalne w zarządzaniu,
- stres w miejscu pracy: przyczyny, skutki, zapobieganie, sposoby redukcji stresu związanego ze zwolnieniami,
- konflikt w miejscu pracy: istota, dynamika konfliktu, sposoby radzenia sobie
(W1, W2, U1, K1)
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot jest realizowany podczas VIII wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu : I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii II wykład, on-line Ms Teams - paradygmat racjonalnych decyzji III wykład, on-line Ms Teams - ograniczona racjonalność, metody rozumowania, algorytmy i heurystyki IV wykład, on-line Ms Teams - teoria perspektywy, wpływ przyjętej perspektywy na podejmowane decyzje V wykład, on-line Ms Teams - precepcja ryzyka, błedy przy podejmowaniu ryzykownych decyzji VI wykład, on-line Ms Teams - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień i kontekstu w spostrzeganiu i podejmowaniu decyzji VII wykład, off-line Moodle - analiza sytuacji społecznych z wykorzystaniem wiedzy o kontekście i jego znaczeniu na proces podejmowania decyzji kadrowych VIII sesja, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy kategoryzacji według cech i stereotypów, interpersonalne ustosunkowania, rola przekonań w ocenianiu. IX wykład, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy atrybucji, globalny program zaradczy dla procesu kadrowego X wykład, on-line Ms Teams - dysonans poznawczy, sposoby redukcji napięcia dysonansowego, dysonans podecyzyjny, sposoby redukcji dysonansu podecyzyjnego XI wykład, on-line Ms Teams - osobowość, Wielka Piątka - model osobowości, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk XII wykład on-line Ms Teams - specyfika uczenia się dorosłych XIII wykład on-line Ms Teams - reguły wywierania wpływu XIV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy XV wykład off-line Moodle - program zaradczy przeciwdziałania stresowi w organizacji Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot jest realizowany podczas VIII wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu : I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii II wykład, on-line Ms Teams - paradygmat racjonalnych decyzji III wykład, on-line Ms Teams - ograniczona racjonalność, metody rozumowania, algorytmy i heurystyki IV wykład, on-line Ms Teams - teoria perspektywy, wpływ przyjętej perspektywy na podejmowane decyzje V wykład, on-line Ms Teams - precepcja ryzyka, błedy przy podejmowaniu ryzykownych decyzji VI wykład, on-line Ms Teams - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień i kontekstu w spostrzeganiu i podejmowaniu decyzji VII wykład, off-line Moodle - analiza sytuacji społecznych z wykorzystaniem wiedzy o kontekście i jego znaczeniu na proces podejmowania decyzji kadrowych VIII sesja, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy kategoryzacji według cech i stereotypów, interpersonalne ustosunkowania, rola przekonań w ocenianiu. IX wykład, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy atrybucji, globalny program zaradczy dla procesu kadrowego X wykład, on-line Ms Teams - dysonans poznawczy, sposoby redukcji napięcia dysonansowego, dysonans podecyzyjny, sposoby redukcji dysonansu podecyzyjnego XI wykład, on-line Ms Teams - osobowość, Wielka Piątka - model osobowości, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk XII wykład on-line Ms Teams - specyfika uczenia się dorosłych XIII wykład on-line Ms Teams - reguły wywierania wpływu XIV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy XV wykład off-line Moodle - program zaradczy przeciwdziałania stresowi w organizacji Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot jest realizowany podczas VIII wykładów odpowiadających zagadnieniom przedmiotu : I wykład, on-line Ms Teams - wprowadzenie do zajęć, przedmiot psychologii II wykład, on-line Ms Teams - paradygmat racjonalnych decyzji III wykład, on-line Ms Teams - ograniczona racjonalność, metody rozumowania, algorytmy i heurystyki IV wykład, on-line Ms Teams - teoria perspektywy, wpływ przyjętej perspektywy na podejmowane decyzje V wykład, on-line Ms Teams - precepcja ryzyka, błedy przy podejmowaniu ryzykownych decyzji VI wykład, on-line Ms Teams - uwaga a spostrzeganie, rola nastawień i kontekstu w spostrzeganiu i podejmowaniu decyzji VII wykład, off-line Moodle - analiza sytuacji społecznych z wykorzystaniem wiedzy o kontekście i jego znaczeniu na proces podejmowania decyzji kadrowych VIII sesja, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy kategoryzacji według cech i stereotypów, interpersonalne ustosunkowania, rola przekonań w ocenianiu. IX wykład, on-line Ms Teams - wpływ procesów poznawczych na oceny, procesy atrybucji, globalny program zaradczy dla procesu kadrowego X wykład, on-line Ms Teams - dysonans poznawczy, sposoby redukcji napięcia dysonansowego, dysonans podecyzyjny, sposoby redukcji dysonansu podecyzyjnego XI wykład, on-line Ms Teams - osobowość, Wielka Piątka - model osobowości, identyfikacja cech osobowości przy obsadzaniu stanowisk XII wykład on-line Ms Teams - specyfika uczenia się dorosłych XIII wykład on-line Ms Teams - reguły wywierania wpływu XIV wykład off-line Moodle - teoria stresu, stres zawodowy XV wykład off-line Moodle - program zaradczy przeciwdziałania stresowi w organizacji Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru (W1, W2, U1, K1 w pełnym zakresie +++)
Kryteria oceniania:
100 - 91% pkt - bdb
81 - 90% pkt - db+
71 - 80% pkt - db
61 - 70% pkt - dst+
51 - 60% pkt - dst
50% i mniej pkt - ndst
Literatura
Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
Fortuna P., Rożnowski B., Psychologia biznesu, PWN, Warszawa 2020.
E. Nęcka, J. Orzechowski, B. Szymura, Sz. Wichary, Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa 2020.
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999
Ratyński, W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2005.
Goleman, D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 2012.
Tabor-Błażewicz, J., Dobrostan pracowników. Koncepcje, zadania, wyniki badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021.
W cyklu 2022/23Z:
1. Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 2. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999 3. Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010 4. Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 5. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012. 6. Łaguna M., Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. |
W cyklu 2024/25Z:
1. Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 2. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999 3. Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010 4. Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 5. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012. 6. Łaguna M., Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. |
W cyklu 2025/26Z:
1. Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 2. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999 3. Cialdini, R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010 4. Zaleśkiewicz T., Przyjemność czy konieczność, Psychologia spostrzegania i podejmowania ryzyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 5. Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012. 6. Łaguna M., Szkolenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15.10 (on-line), 22.10 (on-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line), 28.01 (off-line) |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15.10 (on-line), 22.10 (on-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line), 28.01 (off-line) |
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle Harmonogram zajęć: 8.10 (on-line), 15.10 (on-line), 22.10 (on-line), 29.10 (on-line), 5.11 (on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 3.12 (on-line), 10.12 (on-line), 17.12 (on-line), 7.01 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line), 28.01 (off-line) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: