Rynkowe zachowania nabywców 1100-12-Z13m-RyZaN
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu rynkowych zachowań nabywców dostępnych w literaturze marketingowej. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień, zamkniętych w 3 blokach tematycznych:
1. Schematy konsumpcji (lojalność klienta, znajomość marki, wartość marki, rozszerzenie marki, rynki stabilne, dynamika rynku)
2. Wyjaśnienie procesu podejmowania decyzji (prognozowanie i wyjaśnianie zachowań, przetwarzanie informacji i podejmowanie decyzji, jakość a satysfakcja konsumentów)
3. Reakcja rynku (reakcja konsumenta na ceny i promocje, ujęcie detaliczne, wpływ opinii ustnych, reakcja na działania reklamowe)
W trakcie ćwiczeń realizowane są zagadnienia związane z szeroko rozumianą globalizacją procesów konsumpcyjnych:
1. Trendy w zachowaniach konsumentów
2. Etnocentrym i Efekt Kraju Pochodzenia w zachowaniach konsumentów i przedsiębiorstw
3. E-commerce a zachowania konsumentów
4. Zachowania konsumentów w obliczu kryzysu
5. Seniorzy i single jako przykłady segmentów konsumentów charakterystycznych dla współczesnych społeczeństw
6. Znaczenie i rozwój usług a zachowania współczesnego konsumenta
7. Segmentacja rynku – analiza krytyczna
Ponadto, w trakcie ćwiczeń realizowany jest tzw. sprint projektowy, którego celem jest wypracowanie prototypu produktu dopasowanego do potrzeb konsumentów, na podstawie zadanego briefu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania będą:
a) w przypadku wykładu:
egzamin W1++W2++W3++W4++W5++
Egzamin ma postać testu. Uzyskany wynik wyrażany jest w procentach. Egzamin uznaje się za zdany, jeśli student uzyska z niego minimum 50% przewidywanej punktacji maksymalnej za pytania i zadania sprawdzające zdobycie wiedzy określonej efektem W1, W2, W3, W4, W5
Przystąpienie do egzaminu wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Wynik z egzaminu może zostać podniesiony poprzez aktywność w trakcie spotkań.
b) w przypadku ćwiczeń:
1. zadania realizowane podczas zajęć lub w przerwie, dot. sprintu projektowego W1+++W2+++W3+++W4+W5+++U1+++U2+++, K1++
2. praca zaliczeniowa (przygotowana zespołowo lub indywidualnie) W3+W4+++ W5+++U1+++U2+++, K1++
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Wstępna ocena z ćwiczeń ustalona jest w oparciu o średnią arytmetyczną liczoną z dwóch następujących części:
- część 1: średnia z ocen uzyskanych ze wszystkich zadań praktycznych wykonywanych (indywidualnie lub grupowo) w trakcie zajęć oraz w przerwie pomiędzy kolejnymi spotkaniami (wszystkie wyniki wyrażane są w procentach),
- część 2: ocena z pracy zaliczeniowej przygotowanej zespołowo lub indywidualnie, której tematyka dotyczy wybranych współczesnych trendów konsumenckich (ocena wyrażana jest w procentach).
Przy ustalaniu oceny końcowej z ćwiczeń i oceny z egzaminu stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 50% - ndst
Od 50% do 59,9% - dst
Od 60% do 69,9% - dst plus
Od 70% do 74,9% - db
Od 75% do 84,9% - db plus
Od 85% - bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
B.Mróz, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
L.Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012.
Lektura uzupełniająca:
K.Mazurek-Łopacińska, Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
L.Rudnicki, Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2000.
K. Pawlak-Kołodziejska, Konsument i uwarunkowania jego zachowań, (rozdział IV), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
G.Antonides, W.E.van Raaij, Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Zachowania nabywców, pod red. G.Rosy, J.Perenca, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011
Artykuły w czasopismach marketingowych, opracowania i raporty agencji badawczych dostępne w sieci internetowej opisujące współczesnego konsumenta, zmiany w zachowaniach konsumenckich itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: