Jakościowe badania marketingowe 1100-12-Z12m-JakBM
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu jakościowych badań marketingowych dostępnych w literaturze marketingowej, w tym zwłaszcza w literaturze z zakresu badań marketingowych. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Główne klasyfikacje badań marketingowych, ze szczególnym uwzględnieniem podziału na ilościowe i jakościowe badania marketingowe. Podstawowe różnice między nimi (W1)
2. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych, ze szczególnym podkreśleniem ich przynależności do grupy ilościowych i jakościowych metod zbierania danych (W1, W2)
3. Metoda a instrument pomiarowy – różnica w definicyjnym ujęciu dwóch terminów oraz przypisanie poszczególnych instrumentów do konkretnych metod marketingowych badań ilościowych i jakościowych (W1, W2, U1)
4. Wywiad grupowy jako główna metoda jakościowych badań marketingowych (Rodzaje wywiadu grupowego i ich podstawowa charakterystyka. Procedura rekrutacji do wywiadu grupowego. Moderator – kim jest i jakie pełni funkcje. Scenariusz wywiadu i kwestionariusz rekrutacyjny. Planowanie i realizacja wywiadu grupowego) (W1, W2, W3, U1).
5. Pogłębiony wywiad indywidualny – zastosowania i przebieg (W1, W2).
6. Inne metody oraz techniki badań jakościowych, w tym techniki projekcyjne (rodowód, rodzaje, zastosowanie, przykłady) (W1, W2).
Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach równolegle prowadzonych zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod i technik jakościowych badań marketingowych. W trakcie spotkań studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych czynności związanych z planowaniem i realizacją badania marketingowego o charakterze jakościowym (U1, K1). Studenci uczą się m.in. jak budować kwestionariusze rekrutacyjne i scenariusze do wywiadów grupowych, jak rekrutować uczestników tych wywiadów, jak prowadzić spotkania grupowe oraz jak analizować pozyskane w ich ramach dane (U1, K1). Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. W trakcie 15 godzin ćwiczeń zakłada się podjęcie następującej tematyki:
1. Badania ilościowe a badania jakościowe. Odmienność problematyki badań jakościowych i ilościowych. Odmienność dostarczanych informacji. Komplementarność badań jakościowych i ilościowych (W1)
2. Główne metody badań jakościowych i ilościowych oraz odpowiadające im instrumenty pomiarowe. Ich istota oraz odmienności (W1, W2)
4. Wywiad grupowy jako główna metoda badań jakościowych. Rodzaje wywiadu grupowego i ich podstawowa charakterystyka. Procedura rekrutacji do wywiadu grupowego. Moderator – kim jest i jakie pełni funkcje. Scenariusz wywiadu i kwestionariusz rekrutacyjny. Planowanie i realizacja wywiadu grupowego (W2, W3, U1, K1).
5. Pogłębiony wywiad indywidualny – zastosowania i przebieg (W1, W2).
6. Wspomagająca rola technik projekcyjnych na etapie realizacji wywiadów grupowych i pogłębionych wywiadów indywidualnych (W2, W3, U1, K1).
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu jakościowych badań marketingowych dostępnych w literaturze marketingowej, w tym zwłaszcza w literaturze z zakresu badań marketingowych. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach równolegle prowadzonych zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod i technik jakościowych badań marketingowych. W trakcie spotkań studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych czynności związanych z planowaniem i realizacją badania marketingowego o charakterze jakościowym. Studenci uczą się m.in. jak budować kwestionariusze rekrutacyjne i scenariusze do wywiadów grupowych, jak rekrutować uczestników tych wywiadów, jak prowadzić spotkania grupowe oraz jak analizować pozyskane w ich ramach dane. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. W trakcie 15 godzin ćwiczeń zakłada się podjęcie następującej tematyki: |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu jakościowych badań marketingowych dostępnych w literaturze marketingowej, w tym zwłaszcza w literaturze z zakresu badań marketingowych. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach równolegle prowadzonych zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod i technik jakościowych badań marketingowych. W trakcie spotkań studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych czynności związanych z planowaniem i realizacją badania marketingowego o charakterze jakościowym. Studenci uczą się m.in. jak budować kwestionariusze rekrutacyjne i scenariusze do wywiadów grupowych, jak rekrutować uczestników tych wywiadów, jak prowadzić spotkania grupowe oraz jak analizować pozyskane w ich ramach dane. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. W trakcie 15 godzin ćwiczeń zakłada się podjęcie następującej tematyki: |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu jakościowych badań marketingowych dostępnych w literaturze marketingowej, w tym zwłaszcza w literaturze z zakresu badań marketingowych. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach równolegle prowadzonych zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod i technik jakościowych badań marketingowych. W trakcie spotkań studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych czynności związanych z planowaniem i realizacją badania marketingowego o charakterze jakościowym. Studenci uczą się m.in. jak budować kwestionariusze rekrutacyjne i scenariusze do wywiadów grupowych, jak rekrutować uczestników tych wywiadów, jak prowadzić spotkania grupowe oraz jak analizować pozyskane w ich ramach dane. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. W trakcie 15 godzin ćwiczeń zakłada się podjęcie następującej tematyki: |
W cyklu 2025/26L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu jakościowych badań marketingowych dostępnych w literaturze marketingowej, w tym zwłaszcza w literaturze z zakresu badań marketingowych. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Prezentowane w trakcie wykładów zagadnienia teoretyczne znajdują swoje praktyczne zastosowanie w ramach równolegle prowadzonych zajęć ćwiczeniowych. Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod i technik jakościowych badań marketingowych. W trakcie spotkań studenci włączani są w proces dydaktyczny poprzez samodzielne lub grupowe wykonanie określonych czynności związanych z planowaniem i realizacją badania marketingowego o charakterze jakościowym. Studenci uczą się m.in. jak budować kwestionariusze rekrutacyjne i scenariusze do wywiadów grupowych, jak rekrutować uczestników tych wywiadów, jak prowadzić spotkania grupowe oraz jak analizować pozyskane w ich ramach dane. Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. W trakcie 15 godzin ćwiczeń zakłada się podjęcie następującej tematyki: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
1. Egzamin pisemny – W1, W2, W3
Zdanie egzaminu na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za pytania sprawdzające wiedzę określoną efektem W1, W2, W3. Egzamin ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć z zakresu jakościowych badań marketingowych, do których będzie musiał dopasować poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Przystąpienie do egzaminu wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Ćwiczenia
1. Zadania praktyczne realizowane (indywidualnie lub grupowo) podczas ćwiczeń oraz zadania domowe, w tym zadania związane z przygotowaniem wybranych części projektu badania jakościowego – W1, W2, W3, U1, K1, K2
Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie zadania realizowane w trakcie zajęć oraz zadania domowe sprawdzające zdobycie wiedzy określonej efektem W1, W2, W3, a także sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1 oraz kompetencji opisanych efektem K1 i K2.
Wstępna (wyjściowa) ocena końcowa z ćwiczeń ustalona jest w oparciu o średnią liczoną z ocen uzyskanych ze wszystkich zadań praktycznych wykonywanych (indywidualnie lub grupowo) w trakcie zajęć oraz zadań domowych – średnia wyrażona w procentach (minimum zaliczenia: 60%)
Ocena ostateczna z ćwiczeń ustalana jest na bazie opisanej wyżej oceny wyjściowej powiększonej (pomniejszonej) o oceny uzyskiwane przez studenta za przygotowanie się do zajęć i aktywność w trakcie całego cyklu spotkań (każda aktywność adekwatna do tematu zajęć to +0,5%, +1%, +1,5% lub +2% dodany do obliczonej średniej ocen; analogicznie, każdorazowy odnotowany brak przygotowania to 1% odjęty od rozważanej średniej ocen).
W1: egzamin ++ zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach ++
W2: egzamin + zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach++
W3: egzamin+ zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach +++
U1: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach oraz zadania domowe+++
K1: zadania praktyczne realizowane grupowo na ćwiczeniach oraz grupowe zadania domowe +++
Przy ustalaniu oceny z egzaminu i ćwiczeń stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 60% - ndst
Od 60% do 69,9% - dst
Od 70% do 79,9% - dst plus
Od 80% do 84,9% - db
Od 85% do 94,9% - db plus
Od 95% - bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia nabywcy - jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
I.Escher, Rekrutacja uczestników wywiadów grupowych, AUNC, Zeszyt Naukowy UMK Nr 341, Toruń 2000.
I.Escher, J.Petrykowska, Komplementarność ilościowych i jakościowych badań marketingowych, AUNC, Zeszyt Naukowy UMK Nr 341, Toruń 2000.
I.Escher, Wykorzystanie jakościowych badań marketingowych w działalności firmy, Wrocławski Biuletyn Gospodarczy, PTE, Wrocław 2000, s. 127-135.
T.L.Greenbaum, The handbook for focus group research, Sage Publications, Inc; Thousand Oaks 1998.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
A.M.Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, pod red. J.Lisek-Michalskiej, P.Daniłowicza, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2007.
Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych) |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych) |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych) |
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Artykuły w czasopismach naukowych, katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych) |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
nie dotyczy |
W cyklu 2023/24L:
nie dotyczy |
W cyklu 2024/25L:
nie dotyczy |
W cyklu 2025/26L:
nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: