Zarządzanie jakością 1100-12-Z12-0-ZarzJa
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.
Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study)
1. Istota jakości – W1
2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1
3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2
4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1
5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2
a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości
b) Standardy zarządzania jakością
Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study)
1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2):
a) 5S i Kaizen
b) Just in Time (JIT)
c) Benchmarking
d) Statystyczna kontrola procesu (SPC)
e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków
f) Metoda Taguchi
g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): |
W cyklu 2025/26L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie końcowe ma charakter egzaminu pisemnego (pytanie otwarte). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Egzamin uznaje się za zaliczony, jeśli student uzyska z niego minimum 50% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Ćwiczenia:
Podstawowymi metodami oceny jest końcowy projekt zaliczeniowy przygotowany w formie pisemnej i ustnej – studenci rozwiązują konkretny problem z zakresu zarządzania jakością oraz kolokwium zaliczeniowe. Ponadto 10% oceny jest uzależnione od aktywności studenta podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie w realizowane ćwiczenia)
Przy ustalaniu oceny końcowej z wykładu i ćwiczeń stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%,
ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst. - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
W1- egzamin końcowy +++,
W2- egzamin końcowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++
U1- końcowy projekt zaliczeniowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++, egzamin końcowy +,
U2- końcowy projekt zaliczeniowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++, egzamin końcowy +,
K1- końcowy projekt zaliczeniowy +++,
K2- końcowy projekt zaliczeniowy +++,
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykład:
R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013
Ćwiczenia:
R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013
Uzupełniająco: artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego
W cyklu 2022/23L:
Wykład: |
W cyklu 2023/24L:
Wykład: |
W cyklu 2024/25L:
Wykład: |
W cyklu 2025/26L:
Wykład: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: