Zarządzanie zasobami ludzkimi 1100-12-Z12-0-ZZL
Program wykładu
Istota, znaczenie, specyfika zasobów pracy. Ewolucja poglądów na znaczenie zasobów pracy w organizacji. Podstawowe koncepcje zarządzania ludźmi w przedsiębiorstwie W1
Zarządzanie zasobami pracy- istota, cele, narzędzia, uwarunkowania W1, W2; W4
Kształtowanie poziomu i struktury zatrudnienia w organizacji w tym:
• planowanie zasobów ludzkich- kierunki, narzędzia i uwarunkowania W2; W4
• rekrutacja i selekcja pracowników- procedury, techniki, narzędzia W2; W4
• sterowanie przemieszczeniami ludzi w organizacji- cele, zasady, narzędzia, W2; W4
• dekrutacja- formy, konsekwencje, zasady W2; W4
Oceny pracownicze- modele oceniania efektów pracy i jego procedura. Cele, podmioty, kryteria, metody, narzędzia oceny. Obszary wykorzystania wyników ocen pracowniczych. Błędy oceniania W2; W4
Kształcenie i rozwój pracowników. Systematyczne podejście do kształcenia i doskonalenia pracowników. Metody kształcenia i doskonalenia. Kształtowanie karier- cele, narzędzia W2; W4
Motywowanie ludzi do pracy istota, rodzaje, zasady skutecznego motywowania do pracy. Narzędzia motywowania i ich miejsce w systemie motywowania W3
Wynagradzanie pracowników- istota, funkcje, determinanty wynagrodzeń. Podstawowe narzędzia kształtowania wynagrodzeń W2; W3; W4
Kształtowanie stosunków pracy- konflikt w organizacji, rola przywódcy w rozwiązywaniu konfliktów. Style kierowania i determinanty ich doboru W2; W4
Rola uwarunkowań kulturowych w zarządzaniu zasobami pracy W3
Program ćwiczeń
rozwiązywanie konkretnych problemów/ projektowanie konkretnych rozwiązań w obszarze funkcji personalnej w organizacji ( analiza pracy i planowanie, dobór pracowników, ocenianie, derekrutacja, szkolenia, wynagradzanie, organizacja zarządzania zasobami pracy) U1, U2
stosuje odpowiednie techniki i narzędzia dla rozwiązywania konkretnych problemów w obszarze funkcji personalnej U3
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W1; W2; W3; W4 egzamin +++ zaliczenie pisemne +++
U1 zaliczenie pisemne + projekty +++ grupowe rozwiązywanie problemów +++
U2, U3 grupowe rozwiązywanie problemów +++ projekty +++
K1, K2, K3 grupowe rozwiązywanie problemów +++, projekty +++
Obserwacja ciągła +++
Literatura
Literatura podstawowa:
H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, PWN, Warszawa 2022
A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2018.
M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Kraków 2016.
T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
Czasopisma: „Personel i Zarządzanie”, „HR Business Partner”, „Personel Plus”, „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, „Edukacja ekonomistów i Menedżerów”, „Praca i Zabezpieczenie Społeczne”
Z. Sekuła, Planowanie zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
S. Taylor, Płynność zatrudnienia. Jak zatrzymać pracowników w firmie, Wolters Kluwer Polska - Oficyna, Kraków 2006.
P. Wacławska, Jak dobrać bezbłędnych pracowników, ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008.
M. Dale, Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2013.
B. Jamka, Dobór zewnętrzny i wewnętrzny pracowników. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2001.
W. Golnau, Motywacyjne kształtowanie wynagrodzeń za pracę. Teoria i wnioski dla praktyki, CeDeWu, Warszawa 2021.
S. Borkowska, Motywować skutecznie, IPiSS, Warszawa 2004.
Z. Sekuła, Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
M. Sidor-Rządkowska, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2013.
J. Jędrzejczak, Oceny okresowe. Zarządzanie przez ocenianie, Oddk, Gdańsk 2000.
L. Rae, Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001,
J. Berg-Peer, Outplacement w praktyce, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004,
K. Zawadzki, M. Wojdyło. (2023), „The Potential of Personality Tests in the Candidate Selection Process: A Critical Analysis Using Argument Mapping”, Folia Oeconomica. Acta Universitatis Lodziensis, 3(364), s. 42-50.
K. Zawadzki, M. Wojdyło, Positive HRM and employee well-being, [w:] A. Sudolska, K. Zawadzki (red.) Human Capital Management in the Contemporary Workplace: Enhancing Organisation Sustainability, Taylor & Francis, New York, Oxon 2025, s. 114-127.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: