Podstawy zarządzania 1100-12-Z12-0-PodZar
Zagadnienia wykładowe:1. Cel i przedmiot nauki o zarządzaniu – W1
interdyscyplinarność nauk o zarządzaniu, cel nauk o zarządzaniu
2. Geneza nauk o zarządzaniu – W1
pojęcie doświadczenia organizacyjnego, prekursorzy nauki o organizacji i zarządzaniu
3. Podstawowe nurty w naukach o zarządzaniu – W2
Kierunek naukowego zarządzania / techniczno-fizjologiczny (F. W. Taylor, H. Ford, K. Adamiecki), kierunek administracyjny (H. Fayol, M. Weber), kierunek psychosocjologiczny / behawioralny (E. Mayo, D. McGregor, A. Maslow); podejście ilościowe, systemowe i sytuacyjne, szkoła uniwersalistyczna i empiryczna
4. Definicja zarządzania i procesu zarządzania – W3, W4
istota zarządzania, definicje zarządzania, pojęcie zasobu, racjonalność i skuteczność działania jako cel organizacji, sprawność zarządzania, ogólna zasada racjonalności (gospodarności), proces zarządzania
5. Funkcje zarządzania: planowanie i podejmowanie decyzji kierowniczych, organizowanie, motywowanie i przewodzenie, kontrolowanie – W2, W3, W4
pojęcie i istota planowania, rodzaje planów, funkcje celów, hierarchia celów organizacji, zarządzanie przez cele (MBO), rodzaje planów, planowanie strategiczne, planowanie taktyczne, planowanie operacyjne; istota i typy decyzji, proces i warunki podejmowania decyzji, klasyczny (racjonalny) model decyzyjny, behawioralny (administracyjny) model decyzyjny, behawioralne aspekty procesu decyzyjnego, grupowe podejmowanie decyzji (grupy: interaktywne, delfickie, nominalne)
projektowanie stanowisk pracy, specjalizacja i jej alternatywy, grupowanie stanowisk pracy (departamentalizacja), stosunki podporządkowania, rozkład władzy, koordynacja działań, biurokratyczny i behawioralny model organizacji według R. Likerta, pojęcie struktury organizacyjnej, kryteria typologii struktur (funkcjonalne, obiektowe), podstawowe typy struktur organizacyjnych oraz ich cechy (funkcjonalna, dywizjonalna, holdingowa, macierzowa)
istota motywowania; schemat motywacyjny; modele motywacji; współczesne podejścia do motywowania od strony: treści i procesu; pojęcie i istota przywództwa, menadżer a przywódca, podejście od strony cech przywódczych, podejście od strony zachowań przywódczych, style kierowania (model Likerta, siatka kierownicza Blake’a i J. Mouton), sytuacyjne podejście do przywództwa (ewolucyjny model przywództwa P. Hersey’a i K. Blancharda, sytuacyjny model NPW F. Fiedlera, sytuacyjny model Vrooma-Yettona-Jago)
istota kontroli, cele (funkcje) kontroli, obszary kontroli (koncentracja na zasobach), obszary kontroli (koncentracja na określonym szczeblu), etapy procesu kontroli, cechy skutecznego systemu kontrolnego, opór wobec kontroli
6. Kierowanie zmianami organizacyjnymi – W3, W5
istota zmiany organizacyjnej, zewnętrzne i wewnętrzne okoliczności generujące zmiany organizacyjne, przyczyny oporu wobec zmian, sposoby pokonywania oporu wobec zmian, realizacja procesu zmian według K. Lewina (przykład: procedura zmiany kultury organizacyjnej w kierunku kultury jakości)
7. Etyczny i społeczny kontekst zarządzania – W6
obszary społecznej odpowiedzialności organizacji, podejścia organizacji do kwestii społecznej odpowiedzialności; argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności organizacji
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
- uczestnictwo w zajęciach (nieobowiązkowe), prowadzonych w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint – egzamin pisemny w postaci testu i/lub pytań otwartych lub egzamin ustny – 6 ECTS
Weryfikacja efektów kształcenia:
W1 – egzamin pisemny w postaci testu i/lub pytań otwartych lub egzamin ustny
W2 – egzamin pisemny w postaci testu i/lub pytań otwartych lub egzamin ustny
W3 – egzamin pisemny w postaci testu i/lub pytań otwartych lub egzamin ustny
W4 – egzamin pisemny w postaci testu i/lub pytań otwartych lub egzamin ustny
W5 – egzamin pisemny w postaci testu i/lub pytań otwartych lub egzamin ustny
W6 – egzamin pisemny w postaci testu i/lub pytań otwartych lub egzamin ustny
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Griffin, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 1999.
2. M. Bielski, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
3. Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A.K. Koźmiński,
4. W. Piotrowski, WN PWN, Warszawa 1995.
5. A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski, R. Rutka, J. Apanowicz, Zarządzanie organizacjami, TNOiK, Toruń 2001.
6. P. F. Drucker, Praktyka zarządzania, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2003.
7. S. P. Robbins, D. A. Decenzo, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca:
8. G. Morgan, Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1999.
9. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: