Statystyka opisowa 1100-12-Z11-StatOpis
Wykład ma na celu przedstawienie studentom metod analizy statystycznej w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych oraz zaprezentowanie przykładów stosowania tychże metod. Obejmuje on następujące zagadnienia szczegółowe:
1. Przedmiot i zakres badań statystycznych. Podstawowe pojęcia i określenia. Rodzaje badań statystycznych. Organizacja badań statystycznych - etapy badań. W1, W2, K1
2. Analiza struktury zbiorowości. Rozkłady empiryczne. Opis rozkładu jednej cechy, w tym: pojęcie rozkładu empirycznego, częstość i dystrybuanta empiryczna. Podstawowe typy rozkładów empirycznych. Właściwości rozkładu jednej cechy. Opisowe charakterystyki rozkładów empirycznych (miary tendencji centralnej, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji). W1, W2
3. Analiza współzależności (korelacji) zjawisk ekonomicznych. Dwuwymiarowy rozkład empiryczny. Proste metody badania korelacji. Miary korelacji. Miary oparte na statystyce chi-2. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Wskaźniki korelacyjne Pearsona.
Współczynniki korelacji kolejnościowej (rang) Spearmana, Kendalla. W1, W2
4. Analiza dynamiki zjawisk. Szeregi czasowe. Badanie tendencji rozwojowej za pomocą średnich ruchomych. Analityczna metoda wyodrębniania trendu. Indywidualne wskaźniki dynamiki (indeksy statystyczne). Obliczanie średniego tempa zmian zjawiska w czasie. Agregatowe wskaźniki dynamiki. Indeksy agregatowe wielkości stosunkowych. W1, W2
Na ćwiczeniach studenci zdobywają praktyczne umiejętności stosowania poznanych na wykładzie metod do statystycznego opisu rzeczywistych zjawisk ekonomicznych oraz prawidłowego interpretowania otrzymanych wyników. Harmonogram ćwiczeń obejmuje: 1. Podstawowe pojęcia statystyczne: zbiorowość, jednostka statystyczna, cechy statystyczne. Porządkowanie i grupowanie materiału statystycznego. Szeregi statystyczne. Graficzna prezentacja materiału statystycznego. U1, U2
2. Miary tendencji centralnej: klasyczne i pozycyjne (średnia arytmetyczna, dominanta, kwartyle, decyle). Obliczanie ww. charakterystyk na podstawie danych statystycznych. Interpretacja otrzymanych wyników liczbowych. U1, U2, K2
3. Miary zróżnicowania (obszar zmienności, odchylenie ćwiartkowe, odchylenie przeciętne, wariancja, odchylenie standardowe). Współczynniki zmienności. Obliczanie i interpretacja ekonomiczna. U1, U2, K2
4. Miary asymetrii bezwzględne i względne – tzw. współczynniki asymetrii (klasyczny, pozycyjny, mieszany). Graficzna prezentacja asymetrii rozkładu, obliczanie miar asymetrii. Interpretacja wyników. U1, U2, K2
5. Miary koncentracji. Ocena stopnia spłaszczenia/wysmukłości rozkładu (kurtoza). Ocena nierównomierności rozkładu zjawiska w zbiorowości (krzywa Lorenza). Obliczanie współczynników koncentracji. Interpretacja wyników liczbowych. U1, U2, K2
6. Badanie związku cech. Budowa tablicy korelacyjnej. Rozkłady brzegowe i warunkowe i ich parametry. Wykorzystanie tablicy korelacyjnej do oceny związku cech. U1, U2, K2
7. Obliczanie współczynnika korelacji liniowej Pearsona. Obliczanie wskaźników korelacyjnych Pearsona. Wykorzystanie współczynników korelacji kolejnościowej. U1, U2, K2
8. Wykorzystanie średnich ruchomych do wyodrębniania trendu. Analiza tendencji rozwojowej metodą analityczną. U1, U2, K2
9. Indeksy statystyczne. Zamiana indeksów jednopodstawowych na łańcuchowe i przekształcenie odwrotne. Zmiana podstawy w indeksach jednopodstawowych. Interpretacja indeksów. Określanie średniego tempa zmian zjawiska w czasie. Agregatowe indeksy ilości, cen i wartości. U1, U2, K2
W cyklu 2022/23L:
Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
W cyklu 2023/24L:
Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
W cyklu 2024/25L:
Jak w części: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
W1, W2, K1 – egzamin pisemny w formie szeroko rozumianego testu (część opisowa, test wyboru) +++
Ćwiczenia:
U1, U2 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć +,
prace kontrolne/domowe (samodzielne rozwiązywanie problemów metodami statystycznymi) ++, sprawdziany pisemne tzw. kolokwia (zadania z poszczególnych działów przedmiotu) +++
K1 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć ++
K2 - prace kontrolne/domowe (samodzielne rozwiązywanie problemów metodami statystycznymi) ++, sprawdziany pisemne tzw. kolokwia (zadania z poszczególnych działów przedmiotu) +++
Literatura
Podstawowa:
1. Dolny E., Osińska M., Statystyka opisowa, Bydgoszcz 2009.
2. Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa 2006.
3. Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2004.
Uzupełniająca:
1. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000 (2018).
2. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2001.
3. Starzyńska S., Statystyka praktyczna, PWN, Warszawa 2002.
W cyklu 2022/23L:
Podstawowa: |
W cyklu 2023/24L:
Podstawowa: |
W cyklu 2024/25L:
Podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: