Marketing
1100-12-Z11-Market
1. Istota marketingu i marketingu-mix (interpretacje, ewolucja, współczesne rozumienie) (W1, W5)
2. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjnie, dystrybucyjnie i marketingowo (W1, W5)
3. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału organizacji. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, U1)
4. Segmentacja rynku (Pojęcie segmentacji. Przykładowe kryteria segmentacji na rynku dóbr konsumpcyjnych. Działanie niezróżnicowane, zróżnicowane, skoncentrowane, zindywidualizowane) (W4, W5)
5. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu ) (W5)
6. Cena jako instrument marketingu-mix (Definicja ceny. Podstawowe metody ustalania ceny na produkty) (W5)
7. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna) (W5)
8. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji i promotion-mix. Główne rodzaje działań promocyjnych - zalety i ograniczenia ich stosowania) (W5)
Tematy uzupełniające:
- Cechy poprawnie wyodrębnionego segmentu ( W4, W5)
- Cztery główne strategie produktowe: strategia niezmienności, modyfikacji, innowacji, eliminacji (W5)
- Rodzaje dyskonta – definicja + przykłady (W5)
- Główne typy kanałów dystrybucyjnych – ich podstawowa charakterystyka + zalety i ograniczenia stosowania (W5)
- Merchandising - istota oraz podstawowe działania i instrumenty merchandisingowe (W5)
W cyklu 2022/23Z:
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W5) 2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału organizacji. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, U1, U3, K1) 3. Segmentacja rynku (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów. Zasady podejmowania decyzji z uwzględnieniem wyników przeprowadzonej segmentacji) (W4, W5, U2,U3, K1) 4. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W5, U2, U3, K1) 5. Strategie cenowe (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. Dyskonto cenowe) (W5, U2, U3, K1) 6. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji i kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje kanałów dystrybucyjnych) (W5, U2, U3, K1) 7. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W5, U2, U3, K1)
|
W cyklu 2023/24Z:
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W5) 2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału organizacji. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, U1, U3, K1) 3. Segmentacja rynku (Pojęcie segmentacji. Kryteria segmentacji. Cechy poprawnie wyodrębnionych segmentów. Zasady podejmowania decyzji z uwzględnieniem wyników przeprowadzonej segmentacji) (W4, W5, U2,U3, K1) 4. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu. Strategie produktowe) (W5, U2, U3, K1) 5. Strategie cenowe (Definicja ceny. Metody ustalania ceny na produkty. Dyskonto cenowe) (W5, U2, U3, K1) 6. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji i kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna. Rodzaje kanałów dystrybucyjnych) (W5, U2, U3, K1) 7. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji. Rodzaje działań promocyjnych, ich zalety i ograniczenia) (W5, U2, U3, K1)
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Istota marketingu i marketingu-mix (interpretacje, ewolucja, współczesne rozumienie) (W1, W5) 2. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjnie, dystrybucyjnie i marketingowo (W1, W5) 3. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału organizacji. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, U1) 4. Segmentacja rynku (Pojęcie segmentacji. Przykładowe kryteria segmentacji na rynku dóbr konsumpcyjnych. Działanie niezróżnicowane, zróżnicowane, skoncentrowane, zindywidualizowane) (W4, W5) 5. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu ) (W5) 6. Cena jako instrument marketingu-mix (Definicja ceny. Podstawowe metody ustalania ceny na produkty) (W5) 7. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna) (W5) 8. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji i promotion-mix. Główne rodzaje działań promocyjnych - zalety i ograniczenia ich stosowania) (W5)
Tematy uzupełniające: - Cechy poprawnie wyodrębnionego segmentu ( W4, W5) - Cztery główne strategie produktowe: strategia niezmienności, modyfikacji, innowacji, eliminacji (W5) - Rodzaje dyskonta – definicja + przykłady (W5) - Główne typy kanałów dystrybucyjnych – ich podstawowa charakterystyka + zalety i ograniczenia stosowania (W5) - Merchandising - istota oraz podstawowe działania i instrumenty merchandisingowe (W5)
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 30 godz. (wykład), 30 godz.(ćwiczenia), 30 godz. (konsultacje przedmiotowe): łącznie 90 godz.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury, zapoznanie się z przekazanymi materiałami dydaktycznymi, realizacja zadań domowych): łącznie 40 godz.
3. Czas przygotowania do kolokwiów i egzaminu: łącznie 45 godz.
Razem nakład pracy studenta 175 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kształcenia obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:
W1: Zna warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo (K_W03)
W2: Zna główne elementy otoczenia organizacji i jej potencjału strategicznego (K_W04)
W3: Zna czynniki analizy SWOT i objaśnia jej procedurę (K_W04)
W4: Zna podstawowe założenia segmentacji rynku (K_W06)
W5: Zna podstawowe elementy marketingu - mix i zasady racjonalnego podejmowania decyzji dotyczących ich kształtowania (K_W06)
---------------------------
Efekty kształcenia obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:
W1: Zna warunki wykształcania się i cechy organizacji zorientowanych produkcyjnie, sprzedażowo i marketingowo K_W03
W2: Wymienia główne elementy otoczenia organizacji i jej potencjału strategicznego, charakteryzuje relacje jakie zachodzą pomiędzy tymi elementami i opisuje wpływ, jakie mają te elementy funkcjonowanie organizacji K_W04
W3: Nazywa czynniki analizy SWOT i objaśnia jej procedurę K_W03
W4: Zna podstawowe założenia segmentacji rynku oraz zasady podejmowania decyzji z uwzględnieniem wyników przeprowadzonej segmentacji K_W06
W5: Charakteryzuje podstawowe elementy marketingu – mix oraz zna zasady ich właściwego planowania i wykorzystania w działaniach organizacji K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kształcenia obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:
U1: Potrafi analizować otoczenie organizacji i jej potencjał strategiczny z wykorzystaniem analizy SWOT (K_U01)
U2: Potrafi zaplanować działania i instrumenty marketingowe wchodzące w skład marketingu-mix (K_U02)
---------------------------
Efekty kształcenia obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:
U1: Analizuje otoczenie organizacji i jej potencjał strategiczny z wykorzystaniem analizy SWOT K_U01
U2: Proponuje działania i instrumenty marketingowe wchodzące w skład marketingu-mix adekwatne do zdiagnozowanych zjawisk rynkowych lub problemów występujących w danej organizacji K_U02
U3: Komunikatywnie formułuje i przekazuje myśli, opinie oraz wszelkie informacje na temat prowadzenia działalności rynkowej w oparciu o reguły koncepcji marketingowej K_U12 (KRK K_K03)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kształcenia obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020:
K1: Jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania marketingowych problemów pojawiających się w organizacjach i proponowania dla nich rozwiązań (K_K02)
---------------------------
Efekty kształcenia obowiązujące do roku akademickiego 2018/2019:
K1: Jest gotów do zdobywania wiedzy i danych potrzebnych w procesach rozwiązywania problemów występujących w danej organizacji lub w jej otoczeniu oraz proponowania działań i instrumentów marketingowych sprzyjających ich rozwiązaniu K_K01
Metody dydaktyczne
Wykład: Wykład z elementami dyskusji, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej przygotowanej w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są ilustrowane przykładami z praktyki.
Ćwiczenia: SWOT, studium przypadku, giełda pomysłów, pogadanka, dyskusja
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- SWOT
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny – W1+++, W2++, W3++, W4+, W5++, U1++
Warunkiem zadania egzaminu jest uzyskanie z niego przynajmniej 60% przewidywanej punktacji maksymalnej (punkty za pytania sprawdzające posiadanie wiedzy określonej efektem W1, W2, W3, W4, W5 oraz sprawdzające nabycie umiejętności określonych efektem U1).
Przystąpienie do egzaminu wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Ćwiczenia:
Szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe. Podstawą zaliczenia są wyniki uzyskane przez studentów z: kolokwiów oraz zadań praktycznych wykonywanych w trakcie zajęć (indywidualnie lub grupowo). W ocenie końcowej z ćwiczeń uwzględnia się także aktywność oraz systematyczne przygotowywanie się studenta do zajęć.
Kolokwium – W1++, W2++,W3++,W4++, W5++
Zadania praktyczne realizowane podczas ćwiczeń – W1++, W2++, W3+++, W4++, W5++, U1+++, U2+++, K1+++
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca:
L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.
E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.
Artykuły w czasopismach naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: