Marketing 1100-12-Z11-Market
1. Istota marketingu i marketingu-mix (interpretacje, ewolucja, współczesne rozumienie) (W1, W5)
2. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjnie, dystrybucyjnie i marketingowo (W1, W5)
3. Otoczenie organizacji i jej potencjał (Pojęcie otoczenia. Makrootoczenie a otoczenie bliższe. Elementy makrootoczenia i otoczenia bliższego. Analiza otoczenia. Pojęcie szansy i zagrożenia. Potencjał organizacji. Analiza potencjału organizacji. Pojęcie mocnej i słabej strony. Istota analizy SWOT. Wytyczne z analizy SWOT) (W2, W3, U1)
4. Segmentacja rynku (Pojęcie segmentacji. Przykładowe kryteria segmentacji na rynku dóbr konsumpcyjnych. Działanie niezróżnicowane, zróżnicowane, skoncentrowane, zindywidualizowane) (W4, W5)
5. Produkt i jego wyposażenie (Pojęcie produktu. Klasyfikacja produktów. Marka produktu. Cykl życia produktu ) (W5)
6. Cena jako instrument marketingu-mix (Definicja ceny. Podstawowe metody ustalania ceny na produkty) (W5)
7. Dystrybucja produktów (Pojęcie dystrybucji, kanału dystrybucyjnego. Dystrybucja intensywna, selektywna i wyłączna) (W5)
8. Strategie promocyjne (Pojęcie promocji i promotion-mix. Główne rodzaje działań promocyjnych - zalety i ograniczenia ich stosowania) (W5)
Tematy uzupełniające:
- Cechy poprawnie wyodrębnionego segmentu ( W4, W5)
- Cztery główne strategie produktowe: strategia niezmienności, modyfikacji, innowacji, eliminacji (W5)
- Rodzaje dyskonta – definicja + przykłady (W5)
- Główne typy kanałów dystrybucyjnych – ich podstawowa charakterystyka + zalety i ograniczenia stosowania (W5)
- Merchandising - istota oraz podstawowe działania i instrumenty merchandisingowe (W5)
W cyklu 2022/23Z:
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W5) |
W cyklu 2023/24Z:
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (Pojęcie marketingu - różne jego interpretacje. Orientacja produkcyjna, sprzedażowa i marketingowa - warunki wykształcania i cechy charakterystyczne organizacji zorientowanych produkcyjne, dystrybucyjnie i marketingowo. Pojęcie tzw. marketingu-mix i jego ewolucja) (W1, W5) |
W cyklu 2024/25Z:
1. Istota marketingu i marketingu-mix (interpretacje, ewolucja, współczesne rozumienie) (W1, W5) Tematy uzupełniające: |
W cyklu 2025/26Z:
1. Istota marketingu i marketingu-mix (interpretacje, ewolucja, współczesne rozumienie) (W1, W5) Tematy uzupełniające: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny – W1+++, W2++, W3++, W4+, W5++, U1++
Warunkiem zadania egzaminu jest uzyskanie z niego przynajmniej 60% przewidywanej punktacji maksymalnej (punkty za pytania sprawdzające posiadanie wiedzy określonej efektem W1, W2, W3, W4, W5 oraz sprawdzające nabycie umiejętności określonych efektem U1).
Przystąpienie do egzaminu wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Ćwiczenia:
Szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe. Podstawą zaliczenia są wyniki uzyskane przez studentów z: kolokwiów oraz zadań praktycznych wykonywanych w trakcie zajęć (indywidualnie lub grupowo). W ocenie końcowej z ćwiczeń uwzględnia się także aktywność oraz systematyczne przygotowywanie się studenta do zajęć.
Kolokwium – W1++, W2++,W3++,W4++, W5++
Zadania praktyczne realizowane podczas ćwiczeń – W1++, W2++, W3+++, W4++, W5++, U1+++, U2+++, K1+++
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011.
Literatura uzupełniająca:
L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2002.
E.Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa PWN, 2004.
Artykuły w czasopismach naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: