Badania marketingowe 1100-12-Z11-BadMark
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1)
2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)
3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)
4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2):
- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),
- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych - ankieta, wywiad, ich klasyfikacje i poszczególne rodzaje),
- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych).
------------------------------------------------------------
Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści nauczania:
1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1)
2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1)
3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1)
4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1):
- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia),
- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne techniki losowego i nielosowego doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),
- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),
- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),
- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),
- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),
- analiza danych, interpretacja, prezentacja wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia).
5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1).
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1) 2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1) 3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1) 4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2): ------------------------------------------------------------ 1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1) 2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1) 3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1) 4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1): 5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1). |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1) 2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1) 3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1) 4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2): ------------------------------------------------------------ 1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1) 2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1) 3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1) 4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1): 5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1). |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: 1. Badania marketingowe – ich rozwój, rozumienie, miejsce w nauce o marketingu, zastosowanie oraz rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych (W1) 2. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1) 3. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1) 4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, U1, U2): ------------------------------------------------------------ 1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1) 2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1) 3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; inne klasyfikacje badań) (W2, U1) 4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, K1): 5. Etyczne aspekty badań marketingowych (W10, K1). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny – W1+, W2+, W3+, W4+, W5+, W6+, W7+, U1++, U2++
Warunkiem zadania egzaminu jest uzyskanie z niego przynajmniej 60% przewidywanej punktacji maksymalnej (punkty za pytania sprawdzające posiadanie wiedzy określonej efektem punkty za pytania sprawdzające posiadanie wiedzy określonej efektem W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2).
Przystąpienie do egzaminu wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
Ćwiczenia: W1+, W2++, W3+++, W4+++,W5+++,W6+++,W7+++,W8+++,W9+,
W10+, U1+++, U2+++, U3+++, K1+++
sumaryczna ocena z pisemnych kolokwiów, aktywności na zajęciach, zadań wykonywanych (indywidualnie lub zespołowo) w trakcie zajęć oraz zadań domowych
Szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
Literatura uzupełniająca:
I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011, s. 95-144.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.
Artykuły w czasopismach naukowych oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: