Funkcjonowanie przedsiębiorstw sektora TSL 1100-12-L13-ZL-TSL
PPrzedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Wprowadzenie do przedmiotu.
2. Podstawowe pojęcia i miejsce sektora TSL na rynku usług logistycznych (usługa logistyczna, usługi VAS, rynek usług logistycznych etc.) - W1, W2.
3. Podmioty i charakterystyka sektora TSL (Przedsiębiorstwa świadczące usługi transportowe: drogowy, lotniczy, morski, kolejowy, przedsiębiorstwa świadczące usługi spedycji, przedsiębiorstwa świadczące usługi logistyczne: centra dystrybucji, platformy elektroniczne, porty lotnicze, morskie etc.) - W1, W2.
4. Miejsce i rola usług KEP w obsłudze logistycznej - W1.
5. Modele usługodawców logistycznych (od 1PL do 4PL)- W1, W2.
6. Przedsiębiorstwa sektora TSL w Polsce i w Europie, liderzy rynku TSL - W1, W2.
7. Wyzwania i kierunki rozwoju przedsiębiorstw sektora TSL w Polsce i w Europie (innowacje i innowacyjność sektora TSL) - W1, W2
Treści przedmiotu obejmują następujące wytyczne Europejskiego Towarzystwa Logistycznego ELA:
(zarządzenie i planowanie usług, definiowanie kluczowych pojęć, rola przedsiębiorstw funkcjonujących w sektorze TSL - rola dostawców usług logistycznych w kreowaniu łańcucha wartości, przedsiębiorstwa świadczące usługi transportowe: drogowy, lotniczy, morski, kolejowy, przedsiębiorstwa świadczące usługi spedycji, przedsiębiorstwa świadczące usługi logistyczne: centra dystrybucji, platformy elektroniczne, porty lotnicze, morskie, modele dostawców usług logistycznych od 1PL do 4PL, etc.).
Wiedza zdobyta w trakcie wykładów jest wykorzystana do realizacji 15 godzin ćwiczeń, w ramach, których studenci analizują case study, bieżące raporty i publikacje w tym analiza polskiego rynku usług TSL w świetle danych statystycznych. Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności opracowania projektu grupowego (prezentacja np. PP lub dowolnego programu z podaniem przypisów i bibliografii wszystkich źródeł także internetowych) – U1, K1.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny testowy (test mieszany: pytania zamknięte jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte) - W1, W2,
I termin egzaminu - tryb pisemny (test mieszany pytania zamknięte i otwarte).
II termin - egzamin poprawkowy - tryb ustny.
Ćwiczenia: 1. case study, zadania: U1, K1,
2. Projekt: U1, K1
K1 - Obserwacja, dyskusja,
Kryteria oceny:
(5) Bardzo dobry / 95% - 100%
(4,5) Dobry + / dobry plus 85% - 94,9%
(4) Dobry / dobry 80% - 84,9%
(3,5) Dostateczny + / dostateczny plus 70% - 79,9%
(3) dostateczny / dostateczny 60%-69,9%
(2) niedostateczny / Poniżej 60%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Ciesielski M.: Rynek usług logistycznych, Poznań 2008.
2. Jeszka A. M., Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2013.
3. Rydzkowski W. (red.): Usługi logistyczne, Teoria i Praktyka, Biblioteka Logistyka, Poznań 2011.
4. Wojewódzka-Król K., E. Załoga, (red): Transport, Nowe Wyzwania, Wydawnictwo PWN, Wyd. IV wersja papierowa 2016, eBook 2017, Warszawa 2017.
5. Wasielewska-Marszałkowska I., Innowacyjne formy obsługi logistycznej współczesnych łańcuchów dostaw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2023.
Literatura uzupełniająca:
1. Wybrane publikacje i raporty
2. Rosa G., Jedliński M., Chrąchol-Barczyk U. (red.), Marketing usług logistycznych, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2017.
3. Wasielewska-Marszałkowska I.: Directions of development of new forms of performance of logistics functions by forwarding (freight forwarders) in modern supply chains, „Torun Business Review” Vol 14, No 1, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: