Podstawy strategii 1100-12-L12-PodStr
Treści wykładowe:
1. Ogólna charakterystyka procesu zarządzania strategicznego – W1, W2
istota i poziomy strategii, etapy procesu zarządzania strategicznego
2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa – W3
struktura makrootoczenia przedsiębiorstwa – analiza PEST, metody scenariuszowe, analiza sektorowa: model konkurencji M.E. Portera
3. Analiza zasobów przedsiębiorstwa – W3
łańcuch wartości jako podstawa identyfikacji silnych stron i słabości przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, metody portfelowe: macierz BCG
4. Cele przedsiębiorstwa: hierarchia celów przedsiębiorstwa, zarządzanie przez cele, koncepcja SMART – W2, W3
5. Generowanie i ocena opcji strategicznych – W2
istota opcji strategicznej, analiza SWOT, strategie na poziomie polityki ogólnej (corporate level); strategie na poziomie przedsiębiorstwa (business level); strategie funkcjonalne (functional level), w tym strategia marketingowa (według koncepcji 4P: Product, Price, Promotion, Place), strategia finansowa, strategia produkcyjna, strategia zasobów ludzkich, strategia badawczo-rozwojowa
6. Wdrażanie strategii – W2
skuteczna realizacja strategii, zrównoważona karta wyników (BSC), ciągły pomiar i ocena wyników działalności (względem poziomów docelowych i benchmarków)
Zagadnienia ćwiczeniowe realizowane w oparciu o wybrane studia przypadków:
1. Studium przypadku Google, L’Oreal, Tesla, Nike, Ikea, Amazon, TED, WNEiZ UMK – definicja biznesu, określanie misji – U1, U3, U4, K1
2. Studium przypadku Tesla – analiza SWOT – U1, U2, U3, U4, K1
3. Studium przypadku Tesla – analiza PESTEL – U1, U3, U4, K1
4. Studium przypadku Tesla – metoda scenariuszy stanów otoczenia – U1, U3, U4, K1
5. Studium przypadku Tesla – model 5 sił Portera – U1, U3, U4, K1
Treści przedmiotu obejmują następujące wytyczne Europejskiego Towarzystwa Logistycznego ELA:
1. Business Principles/Understands the importance of benchmarking in performance management (Purpose; Continuous measurement)
2. Business Principles/Understands the link between shareholder value and supply chain improvements (Goal; Objectives; Actions; Value drivers)
3. Business Principles/Describes the use of 4Ps in a marketing plan (Product; Price; Promotion; Place or also referred to as Distribution)
4. Core Management Skills/ Understands the principles of change management (Understand the need for change)
5. Core Management Skills/Demonstrates decision making ability (Sets goals; Sets priorities; Identifies and priorities key issues involved; Anticipates consequences of decisions)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
- uczestnictwo w zajęciach [wykładach (nieobowiązkowe) i ćwiczeniach (obowiązkowe), przygotowywanie się do zajęć, aktywność, realizacja zadań – praca zespołowa – analiza przypadków na ćwiczeniach] – przedłużona obserwacja przez prowadzącego
- praca samodzielna (projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach i jego prezentacja) lub kolokwium – 2 ECTS
- egzamin pisemny testowy oparty na treściach omówionych na wykładzie i ćwiczeniach – 3 ECTS
Kryteria oceny:
niedostateczny - (<60%)
dostateczny - (60%)
dostateczny plus – (>60%, <80%)
dobry - (80%)
dobry plus - (>80%, <100%)
bardzo dobry - (100%)
Weryfikacja efektów kształcenia:
Wykład:
W1 – Egzamin pisemny testowy
W2 – Egzamin pisemny testowy
W3 – Egzamin pisemny testowy
Ćwiczenia:
U1 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium
U2 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt lub Kolokwium
U3 – Realizacja zadań, Prezentacja, Przedłużona obserwacja, Projekt
U4 – Aktywność, Przedłużona obserwacja
K1 – Aktywność, Przedłużona obserwacja
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w zakresie tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. K. Obłój, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
2. G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.
3. M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, 1992 lub późniejsze wydania
4. R. Haffer, Systemy zarządzania jakością w budowaniu przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.
Literatura uzupełniająca:
5. M.E. Porter, Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, HELION, Gliwice 2006.
6. Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, 2011.
7. STRATEGOR, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, 1995 lub późniejsze wydania
8. G. Hamel, C.K. Prahalad, Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, 1999.
9. B.de Wit, R. Meyer, Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez analizowanie paradoksów, PWE, Warszawa 2007.
10. R.S. Kaplan, D.P.Norton, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działania, PWN, Warszawa 2001
11. K. Obłój, Tworzywo skutecznych strategii, PWE, 2002.
12. G. Stonehouse, J. Kamil, T. Purdie, Globalizacja. Strategie i zarządzanie, Felberg SJA, 2001.
13. R.M. Grant, Contemporary strategy analysis. Concepts, Techniques, Applications, Blackwell Business, 2002.
14. J. B. Barney, W.S. Hesterly, Strategic Management and Competitive Advantage, Prentice Hall 2008.
15. M.E. Porter, Competitive Advantage of Nations, Macmillan Press, 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: