Metodyka badań w biznesie 1100-12-L12-MeBawB
W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1,U2)
2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U3)
3. Główne etapy procesu badawczego (W3)
4. Podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby badawczej (W4, U3).
5. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W5, W6, U3)
5. Podstawowe różnice pomiędzy wybranymi instrumentami pomiarowymi stosowanymi w badaniach pierwotnych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W6)
Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie.
W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:
1. Rozróżnianie źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach i ich dobór adekwatnie do zdiagnozowanego problemu w praktyce funkcjonowania organizacji biznesowej (W1, U1, U2, K1)
2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (W2,U1, U2, U3, K1)
3. Główne etapy procesu badawczego (W3)
4. Rozróżnianie podstawowych technik losowego i nielosowego doboru próby oraz ich wykorzystanie do danych problemów/ celów badawczych / oczekiwań związanych z realizowanym pomiarem (zadania praktyczne) (W4, U3, K1)
5. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających ich instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (W5, W6, U3, K1)
6. Podstawowe zasady budowy wybranych instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach (W6, W7, U4, K1)
7. Podstawowe zasady redukcji, analizy danych pozyskanych w badaniach, ich interpretacji oraz prezentacji w tworzonym raporcie z badania (W8).
W cyklu 2022/23Z:
W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści: |
W cyklu 2023/24Z:
W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści: |
W cyklu 2024/25Z:
W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści: |
W cyklu 2025/26Z:
W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania są:
a) w przypadku wykładu: zaliczenie końcowe
Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć / problemów z obszaru badań, do których dopasowuje poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Podejście końcowe uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
b) w przypadku ćwiczeń: szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe. Podstawą zaliczenia mogą być wyniki uzyskane przez studentów z: kolokwiów, zadań praktycznych wykonywanych w trakcie zajęć (indywidualnie lub grupowo), zadań domowych, a także przygotowanie się i aktywność studenta na zajęciach.
Weryfikacja efektów kształcenia:
Wykład:
W1- pisemne zaliczenie końcowe +++
W2- pisemne zaliczenie końcowe +++
W3 - pisemne zaliczenie końcowe +++
W4 - pisemne zaliczenie końcowe +++
W5 - pisemne zaliczenie końcowe +++
W6-pisemne zaliczenie końcowe ++
U2 - pisemne zaliczenie końcowe +++
U3 - pisemne zaliczenie końcowe +++
Ćwiczenia:
W1 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
W2 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
W3 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
W4 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
W5 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
W6 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
W7 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
W8 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
U1 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
U2 – zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
U3 – zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
U4 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
K1- zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++
Literatura
Literatura podstawowa:
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
Literatura uzupełniająca:
E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.
F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.
Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: