Etyka w biznesie 1100-12-L12-EtBiz
Realizacji założonych celów dydaktycznych służy zaplanowany i skoordynowany blok zagadnień, na które składają się kolejno:
1. Okoliczności powstania, pojęcie, przedmiot i podstawowe funkcje etyki w biznesie i technologii. Etyka w biznesie i technologii jako etyka stosowana. Światowe, szczególnie amerykańskie, i europejskie standardy promocji etyki biznesu oraz sposoby jej uzasadniania – W1, U2
2. Bariery, przeszkody, ryzyka i zagrożenia oraz możliwości i szanse stosowania instrumentów etycznych w procesach i organizacjach biznesowych i technologicznych – W1, W2, U1, K1
3. Typy argumentacji etycznej adresowanej do ludzi biznesu związanych z gospodarką cyfrową (uczciwość popłaca, szanuj reguły gry, bądź człowiekiem, bądź odpowiedzialny, działaj transparentnie) –
4. Kodeksy etyczne firm i zawodów biznesowych jako formy akumulacji doświadczenia moralno-zawodowego i modele elementarnych kryteriów przyzwoitego wykonywania zawodu oraz funkcjonowania organizacji biznesowej – W1, U2, K3
5. Biznes i zarządzanie organizacjami oraz procesami technologicznymi jako zarazem cel i wyzwanie moralne. Etyczne dylematy bogacenia się i wzrostu kapitału w perspektywie indywidualnej i społecznej – analizy przykładowych sytuacji konfliktu wartości – W2, U3, K3
6. Imperatywy nowoczesności, konkurencyjności (konkurencja a rywalizacja), efektywności (skuteczności), innowacyjności, profesjonalizmu, neutralności światopoglądowej, wielokulturowości a stosowanie miar, kryteriów i bezpieczników etycznych w biznesie, innowacyjności technologicznej i zarządzaniu relacjami (human relations) – W1, U3, K2
7. Cnoty menedżerskie. Etyczne aspekty sprawowania ról kierowniczych i nadzorczych w organizacjach biznesowych – W1, U2, K1
8. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Odpowiedzialność osoby prawnej a odpowiedzialność personalna; odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność moralna – W1, U3, K2
9. Rola etyki w kształtowaniu społeczno-biznesowego wzorca odpowiedzialności technologicznej – W2, U1, K2
10. Ekologiczne konteksty i konsekwencje biznesu ukierunkowanego na wykorzystywanie nowoczesnych technologii – W2, U1, K3
11. Polityka i administracja a życie gospodarcze. Korupcja jako kupowanie decyzji polityczno-administracyjnych oraz objaw postępującej demoralizacji organizacji biznesowych; zjawisko moralności krańcowej – W1, U1, K1
12. Zarządzanie procesami i organizacjami biznesowymi, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów ludzkich, w obliczu nieuczciwej konkurencji i w kontekście zasady transparentności – W1, U3, K3
13. „Czyja sprawiedliwość, jaka racjonalność?” (Alasdair MacIntyre). Norma sprawiedliwości w gospodarce cyfrowej – W1, U1, U3, K1
14. „Waluta” zaufania w biznesie. Czynniki i dobrodziejstwa wzrostu zaufania moralnego w działalności organizacyjnej i gospodarczej opartej na cyfryzacji – W1, U3, K2, K3
15. Teoria ZR (zrównoważonego rozwoju) jako szansa na uetycznienie praktyk organizacyjnych i biznesowych. W stronę zrównoważonego zarządzania gospodarką cyfrową – W2, U1, K1, K3
16. Krytyka ekonomyślenia (Alvin Toffler) i utowarowienia człowieka i pracy w gospodarce cyfrowej (Erich Fromm, Andrzej Szahaj) – W1, U1, U2, K1
17. Krytyka zasady caveat emptor zastępowanej koncepcją TQM (kompleksowego zarządzania jakością); zagadnienie redukcji aksjologicznej, konfliktu wartości ekonomiczno-gospodarczych z moralnymi; relatywizm etyczny w praktyce organizacyjnej, marketingowej i menedżerskiej na gruncie gospodarki cyfrowej – W1, U1, K1
18. Etyka w biznesie w służbie kreowania etosu biznesowego, menedżerskiego (intelektualnego menedżeryzmu), technologicznego i etycznego przywództwa; budowanie świadomości i wrażliwości moralnej przeciwdziałającej patologiom występującym w środowisku biznesowym o charakterze dyskryminacyjnym, takim jak: mobbing i molestowanie seksualne – W1, U1, U2, K1, K3
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W1 – Egzamin pisemny w formie testu +++
W2 – Egzamin pisemny w formie testu +++
W3 – Egzamin pisemny w formie testu +++
U1 – Egzamin pisemny w formie testu +++
U2 – Egzamin pisemny w formie testu +++
K1 – Egzamin pisemny w formie testu +++
Przyjmuje się następujące progi ocenowe skalowane procentowo (wyrażane potem w punktach, których łączna liczba zależna jest od sumarycznej liczby zadań, poleceń i pytań testowych):
- ocena dostateczna (3.0): od 56%,
- dostateczna plus (3.5): od 66%,
- dobra (4.0): od 71%,
- dobra plus (4.5): od 81%,
- bardzo dobra: od 91%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
1. Dietl J. , W. Gasparski (red.), Etyka biznesu, Warszawa 2002.
2. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
3. Kietliński K. , T. Oleksyn, V. M. Reyes, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005.
Literatura uzupełniająca
4. MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
5. Singer Peter (red.), "Przewodnik po etyce", Warszawa 2002.
6. Bojarski Janusz, "Korupcja gospodarcza : studium z dziedziny polityki kryminalnej", Toruń 2015.
7. Tarchalski Kazimierz, "Korupcja i przywilej: zarys teorii i praktyki", Warszawa 2000.
8. "Różne barwy korupcji w Polsce", "Komunikat z badań" nr 151, 2021, Centrum Badania Opinii Społecznej.
9. Lewicka-Strzełecka Anna, "Moralność finansowa Polaków. Raport z badań - V edycja", Gdańsk 2020.
10. Klimczak Marcin, Szymankiewicz Piotr, Ciastek-Zyska Angelika, Simkowska Magdalena, Burnat Łukasz, "Sygnalista po polsku - dobre praktyki i rekomendacje wdrożeniowe. Budowa systemu zgłaszania nieprawidłowości w oparciu o etykę i wartości", PwC Polska 2017.
11. Makowski Grzegorz, Waszak Marcin, Sygnaliści w Polsce okiem pracodawców i związków zawodowych", Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2016.
12. Chybiński Olgierd, "Płatna protekcja", Warszawa 1967.
13. Ewing Jack, "Szybciej, wyżej, dalej : skandale Volkswagena", przeł. Maciej Szymański, Poznań 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: