Statystyka
1100-12-L11-Stat
Rodzaje badań statystycznych i metody pozyskiwania danych (W1)
Opisowe charakterystyki jednowymiarowych rozkładów empirycznych (miary tendencji centralnej, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji) (W1)
Analiza współzależności zjawisk (W2)
Analiza dynamiki zjawisk (W3)
Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne (W4)
Istota wnioskowania statystycznego (W4)
Ćwiczenia służą realizacji praktycznych zadań ilustrujących treści objęte wykładem (U1, U2, U3, K1)
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń, 15 godz. konsultacji
2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowywanie się do zajęć: 45 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu: 30 godz.
Razem nakład pracy studenta: 150 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student zna miary wykorzystywane w opisie statystycznym i podstawowe techniki pozyskiwania danych (K_W08)
W2: Student zna metody analizy współzależności zjawisk ekonomicznych (K_W06, K_W08)
W3: Student zna metody analizy dynamiki zjawisk gospodarczych (K_W06, K_W08)
W4: Student zna podstawy wnioskowania statystycznego (K_W06, K_W08)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi pozyskiwać i opracowywać dane do analizy procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych (KU_01, KU_04)
U2: Student potrafi stosować metody opisu statystycznego oraz analizy współzależności i dynamiki zjawisk, w tym za pomocą programów do obliczeń statystycznych i arkusza kalkulacyjnego (KU_01, KU_02, KU_04, KU_05)
U3: Student potrafi budować przedziały ufności i przeprowadzać testy istotności (KU_01, KU_02, KU_04, KU_05)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student potrafi myśleć analityczne, pozyskiwać dane oraz wiązać wiedzę teoretyczną z obszaru statystyki i zarządzania z problemami organizacji i praktyki gospodarczej (K_K01)
Metody dydaktyczne
Zajęcia prowadzone:
- w formie wykładu z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint
- w formie ćwiczeń opartych na rozwiązywaniu zadań
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu matematyki, a zwłaszcza arytmetyki i rachunku prawdopodobieństwa.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin testowy: W1, W2, W3, W4
Dwa kolokwia pisemne: U1, U2, Aktywność na zajęciach: U1, U2, K1
Literatura
Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2002.
Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2006.
Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa 2006.
Kassyk-Rokicka H., Statystyka. Zbiór zadań, PWE, Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: