Prawo w logistyce 1100-12-L11-PraLog
1.Wybrane akty prawne jako istotny element prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze logistyki– W1, U2 Zagadnienie szczegółowe:
• rodzaje umów stosowanych w obrocie gospodarczym związanym logistyką (umowy dwustronne, konwencje, ustawy, dyrektywy, rozporządzenia)
• Ustawy o: swobodzie gospodarczej, kodeks spółek handlowych, rachunkowości, ordynacji podatkowej, podatkach od osób fizycznych i prawnych, podatku od towarów i usług, KRS, Kodeks Pracy.
• Istota swobody przepływu osób, kapitału, towarów i usług – jednolitość rynku UE
• Umowy gospodarcze zawierane przez UE z krajami trzecimi.
2.Wybrane akty prawne regulujące transport drogowy - W2, U1, U2, K1
• Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
• Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe
• Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
• Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
• Pakiet Mobilności
•
Rozporządzenia UE: 1054,1055,1056 z dnia 20 sierpnia 2020 r. (korelacja z Rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz kontekst zmian w Rozporządzeniach 1071/2009, 1072/2009, 1024/2012)
• Dyrektywa 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniająca dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dyrektywa o tzw. Eurowinietach – obecnie realizowana w wielu krajach z zastosowaniem technologii teleinformatycznych). Kontekst Pakietu Mobilności to także ważny element dla konkurencyjności transportu drogowego. (kontekst opłat drogowych, emisji spalin, zasada użytkujący i zanieszczyczający płaci)
• Dyrektywa Komisji 2012/45/UE z dnia 3 grudnia 2012 r. dostosowująca po raz drugi do postępu naukowo-technicznego załączniki do dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych
• Dyrektywa Rady 96/26/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika drogowego transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie tym przewoźnikom korzystania z prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie transportu krajowego i międzynarodowego
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE
• Konwencja AETR vs. Rozporządzenie 1054 Pakietu Mobilności.
• WPT – wspólna procedura transportowa
• Konwencja TIR
• Czas pracy kierowcy – wymiar prawny i praktyczny, konsekwencje stosowania Pakietu Mobilności
• Dokumenty przewozowe
• Prawo o ruchu drogowym – wybrane elementy
• Umowa ADR – przewóz ładunków niebezpiecznych
• Inne regulacje
• Zadania ITD
Uwaga: Analizując regulacje prawne krajowe, wewnątrzwspólnotowe a także występujące i mające zastosowanie w pozostałych krajach konieczne jest zwrócenie uwagi na aspekty związane z wspólnymi zasadami dostępu do międzynarodowego rynku przewozów drogowych. W szczególności dotyczy to polityki transportowej w Europie. Jest to kontekst zrozumienia europejskiej polityki transportowej w tym prawodawstwa i procedur. Ponadto w zakresie przewozów towarów poza granice UE istotne jest wskazanie na bilateralne, tranzytowe a także zezwolenia EKMT dla realizacji przewozów drogowych). Elementem dodatkowym jest także wskazanie na możliwość stosowania różnych umów wynajmu pojazdów dla realizacji przewozu drogowego.
3. Wybrane akty prawne regulujące transport kolejowy - W3, U2, K1
• Ustawa o transporcie kolejowym • Rozporządzenie Rady (WE) nr 169/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie stosowania zasad konkurencji dla transportu kolejowego, drogowego i żeglugi śródlądowej.
• Dyrektywa 2012/34/EU (Jednolity europejski obszar kolejowy)
• ERMTS – European Rail Traffic Management System
• Interoperacyjność i bezpieczeństwo – Dyrektywa 2008/57/WE
• Dokumenty przewozowe na kolei
• Inne regulacje prawne istotne dla funkcjonowania rynku usług kolejowych
4. Wybrane akty prawne regulujące transport lotniczy – W3, U2, K1
• Historia tworzenia prawa i zasad obowiązujących w transporcie
lotniczym – konwencje i podstawowe wolności lotnicze (Konwencja
Chicagowska 1944 r.)
• Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze
• Rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie
ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i
operatorów statków powietrznych
• Instytucje, organizacje i zrzeszenia w transporcie lotniczym
• Inne ustawy i rozporządzenia
• Podstawy systemu SESAR ATM
• Dokumenty w transporcie lotniczym
5. Wybrane akty prawne regulujące transport lotniczy – W3, U2, K1
• Historia tworzenia prawa i zasad obowiązujących w transporcie
lotniczym – konwencje i podstawowe wolności lotnicze (Konwencja
Chicagowska 1944 r.)
• Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze
• Rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie
ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i
operatorów statków powietrznych
• Instytucje, organizacje i zrzeszenia w transporcie lotniczym
• Inne ustawy i rozporządzenia
• Podstawy systemu SESAR ATM
• Dokumenty w transporcie lotniczym
6. Wybrane akty prawne związane z transportem wodnym
śródlądowym – W3, U2, K1
• Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
• Drogi wodne śródlądowe
• Międzynarodowa konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad
dotyczących jurysdykcji cywilnej w sprawach zderzeń, sporządzona w
Brukseli dnia 10 maja 1952 r
• Dokumenty transportowe w żegludze śródlądowej
Uwaga: Dla wymienionych regulacji związanych z różnymi gałęziami
transportu istotne jest zawarcie w treściach w kontekście przewozu towarów
zasady przewozu pomiędzy poszczególnymi Państwami. Zarówno członkami
UE jak i państw trzecich.
6. Inne akty prawne
Dla celów ELA zgodnie z macierzą efektów dla poszczególnych przedmiotów
w treściach niniejszego sylabusa wskazuje się na: zrozumienie europejskiej
polityki transportowej, procedur oraz prawodawstwa w tym wspólnych zasad
dostępu międzynarodowego rynku przewozów drogowych (należy wskazać, że
dotyczyć to także może innych gałęzi transportowych na co wskazuje sylabus),
wskazanie na regulacje związane z bezpieczeństwem np. regulacje o czasie
pracy kierowcy oraz konkurencyjności usług (tutaj np. pakiet mobilności).
Ponadto istotnym jest zwrócenie uwagi na zasady przewozu pomiędzy
państwami, regulacje związane z winietami (eurowinietami) a także
wskazujące na system zezwoleń dla przewoźników, którzy realizują przewozy z
krajów trzecich.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia:
Egzamin pisemny– W1, W2, W3,. W4, U1, U2
Dyskusja, wypowiedź ustna: K1
Wymagania egzaminacyjne: uczestnictwo na wykładach jest nieobligatoryjne,
podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych
odpowiedzi podczas egzaminu z pytaniami otwartymi lub testu jednokrotnego
wyboru. Dotyczy to także wszystkich trybów zaliczania przedmiotu tj. w terminie, po terminie, w przypadku zaliczenia warunkowego etc.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
2. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe
3. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
5. Dyrektywa 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r.
zmieniająca dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie
niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe
6. Rozporządzenie 1054, 1055, 1056 UE z dn. 20 sierpnia 2020 r.
7. Konwencja AETR
8. Konwencja TIR
9. Konwencja Wspólnej Procedury Tranzytowej
10. Ustawa o transporcie kolejowym
11. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze
12. Konwencja ONZ – Prawo morza z 12 grudnia 1982 r.
13. Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
14. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu
Literatura uzupełniająca:
1. Szymczyk P., Prawo w logistyce, transporcie i spedycji, Instytut Nauk
Społecznych, Łódź 2011.
2. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
3. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
4. Dyrektywa Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie
ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów
7
niebezpiecznych
5. Dyrektywa Rady 96/26/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie dostępu do
zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika drogowego
transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych
dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie
tym przewoźnikom korzystania z prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie
transportu krajowego i międzynarodowego
6. Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów
7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11
grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju
transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE
8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4
lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów
9. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1100/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na
granicach państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi
śródlądowej (Wersja ujednolicona)
10. Rozporządzenie Rady (WE) nr 169/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie
stosowania zasad konkurencji do transportu kolejowego, drogowego i żeglugi
śródlądowej.
11. Rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych
12. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotycząca pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania
13. Dyr. 2012/34/EU (Jednolity europejski obszar kolejowy)
14. Interoperacyjność i bezpieczeństwo – EU/ - 2008/57/WE
15. Dyrektywa 1999/95/WE Parlamentu Europejskiego i rady z dnia 13 grudnia 1999 r. dotycząca egzekwowania przepisów odnoszących się do godzin pracy
marynarzy na pokładach statków zawijających do portów Wspólnoty
16. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE z dnia 20 października 2010 r. w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do lub wychodzących z portów państw członkowskich i uchylająca dyrektywę 2002/6/WE
17. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: