Prawo w logistyce 1100-12-L11-PraLog
1. Wybrane aspekty prawne prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz krajach UE – W1, U2
• Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
• Ustawa Kodeks spółek handlowych
• Ustawa o rachunkowości
• Ustawa Ordynacja podatkowa.
• Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
• Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
• Ustawa o podatku od towarów i usług
• Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym
• Ustawa 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
2. Regulacje Unii Europejskiej dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej – W1, U2
• Jednolity rynek europejski – swoboda przepływu osób, świadczenia usług, przepływu kapitału, przepływu towarów.
• Zakładanie przedsiębiorstw w krajach Unii Europejskiej
3. Wybrane aspekty prawne związane z transportem drogowym – krajowym i międzynarodowym - W2, U1, U2, K1
• Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
• Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe
• Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
• Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
• Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
• Pakiet Mobilności w Transporcie Drogowym, Regulacje Prawne 1054,1055,1056 WE z dnia 20 sierpnia 2020 r.
• Dyrektywa 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniająca dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dyrektywa o tzw. Eurowinietach – obecnie realizowana w wielu krajach z zastosowaniem technologii teleinformatycznych). Kontekst Pakietu Mobilności to także ważny element dla konkurencyjności transportu drogowego.
• Dyrektywa Komisji 2012/45/UE z dnia 3 grudnia 2012 r. dostosowująca po raz drugi do postępu naukowo-technicznego załączniki do dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych
• Dyrektywa Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych
• Dyrektywa Rady 96/26/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika drogowego transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie tym przewoźnikom korzystania z prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie transportu krajowego i międzynarodowego
• Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1100/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na granicach państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej (Wersja ujednolicona)
• ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85
• Konwencja AETR
• Konwencja TIR
Uwaga: Analizując regulacje prawne krajowe, wewnątrzwspólnotowe a także występujące i mające zastosowanie w pozostałych krajach konieczne jest zwrócenie uwagi na aspekty związane z wspólnymi zasadami dostępu do międzynarodowego rynku przewozów drogowych. W szczególności dotyczy to polityki transportowej w Europie. Jest to kontekst zrozumienia europejskiej polityki transportowej w tym prawodawstwa i procedur. Ponadto w zakresie przewozów towarów poza granice UE istotne jest wskazanie na bilateralne, tranzytowe a także zezwolenia EKMT dla realizacji przewozów drogowych).
Elementem dodatkowym jest także wskazanie na możliwość stosowania różnych umów wynajmu pojazdów dla realizacji przewozu drogowego.
4. Wybrane aspekty prawne związane z transportem kolejowym krajowym i międzynarodowym – W3, U2, K1
• Ustawa o transporcie kolejowym
• Rozporządzenie Rady (WE) nr 169/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie stosowania zasad konkurencji do transportu kolejowego, drogowego i żeglugi śródlądowej.
• Dyr. 2012/34/EU (Jednolity europejski obszar kolejowy)
• ERMTS – European Rail Traffic Management System
• Interoperacyjność i bezpieczeństwo – EU/ - 2008/57/WE
5. Wybrane aspekty prawne związane z funkcjonowaniem transportu lotniczego – W3, U2, K1
• Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze
• Rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych
• Podstawy systemu SESAR ATM
6. Wybrane aspekty prawne związane z funkcjonowaniem transportu morskiego – W3, U2, K1
• Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
• Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu
• Dyrektywa 1999/95/WE Parlamentu Europejskiego i rady z dnia 13 grudnia 1999 r. dotycząca egzekwowania przepisów odnoszących się do godzin pracy marynarzy na pokładach statków zawijających do portów Wspólnoty
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/100/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie wzajemnego uznawania świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE z dnia 20 października 2010 r. w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do lub wychodzących z portów państw członkowskich i uchylająca dyrektywę 2002/6/WE
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotycząca pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania
• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE
7. Wybrane aspekty prawne związane z transportem wodnym śródlądowym – W3, U2, K1
• Drogi wodne śródlądowe
• Ustawa o żegludze śródlądowej
• Międzynarodowa konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących jurysdykcji cywilnej w sprawach zderzeń, sporządzona w Brukseli dnia 10 maja 1952 r
Uwaga: Dla wymienionych regulacji związanych z różnymi gałęziami transportu istotne jest zawarcie w treściach w kontekście przewozu towarów zasady przewozu pomiędzy poszczególnymi Państwami. Zarówno członkami UE jak i państw trzecich.
8. Inne regulacje prawne – W4, K1
• Opłaty drogowe
• Emisja spalin
• Prawo o ruchu drogowym
• Ustawa o drogach
Dla celów ELA zgodnie z macierzą efektów dla poszczególnych przedmiotów w treściach niniejszego sylabusa wskazuje się na: zrozumienie europejskiej polityki transportowej, procedur oraz prawodawstwa w tym wspólnych zasad dostępu międzynarodowego rynku przewozów drogowych (należy wskazać, że dotyczyć to także może innych gałęzi transportowych na co wskazuje sylabus), wskazanie na regulacje związane z bezpieczeństwem np. regulacje o czasie pracy kierowcy oraz konkurencyjności usług (tutaj np. pakiet mobilności). Ponadto istotnym jest zwrócenie uwagi na zasady przewozu pomiędzy państwami, regulacje związane z winietami (eurowinietami) a także wskazujące na system zezwoleń dla przewoźników, którzy realizują przewozy z krajów trzecich.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia:
Egzamin pisemny– W1, W2, W3,. W4, U1, U2
Dyskusja, wypowiedź ustna: K1
Wymagania egzaminacyjne: uczestnictwo na wykładach jest nieobligatoryjne, podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi podczas egzaminu w formie testu jednokrotnego wyboru
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym z póz. zmianami
2. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe
3. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
5. Dyrektywa 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniająca dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe
6. ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85
7. Konwencja AETR
8. Konwencja TIR
9. Ustawa o transporcie kolejowym
10. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze
11. Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
12. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu
13. Pakiet mobilności UE w dnia 20 sierpnia 2020 r.
Literatura uzupełniająca:
1. Szymczyk P., Prawo w logistyce, transporcie i spedycji, Instytut Nauk Społecznych, Łódź 2011.
2. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
3. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych
4. Dyrektywa Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych
5. Dyrektywa Rady 96/26/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika drogowego transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie tym przewoźnikom korzystania z prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie transportu krajowego i międzynarodowego
6. Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów
7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE
8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów
9. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1100/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zniesienia kontroli przeprowadzanych na granicach państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej (Wersja ujednolicona)
10. Rozporządzenie Rady (WE) nr 169/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie stosowania zasad konkurencji do transportu kolejowego, drogowego i żeglugi śródlądowej.
11. Rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych
12. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotycząca pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania
13. Dyr. 2012/34/EU (Jednolity europejski obszar kolejowy)
14. Interoperacyjność i bezpieczeństwo – EU/ - 2008/57/WE
15. Dyrektywa 1999/95/WE Parlamentu Europejskiego i rady z dnia 13 grudnia 1999 r. dotycząca egzekwowania przepisów odnoszących się do godzin pracy marynarzy na pokładach statków zawijających do portów Wspólnoty
16. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/65/UE z dnia 20 października 2010 r. w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do lub wychodzących z portów państw członkowskich i uchylająca dyrektywę 2002/6/WE
17. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: