Metodyka badań w biznesie i psychologii 1100-12-K12-MBwBiP
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz ćwiczeń.
W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1, U1)
2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze zarządzania organizacjami i psychologii biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U2)
3. Podstawowe metody i techniki doboru próby badawczej oraz sposoby określania jej liczebności (W3, U2, U4).
4. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W3, U2)
5. Podstawowe różnice pomiędzy instrumentami stosowanymi w badaniach sondażowych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W3, W4, U3)
6. Podstawowe etapy procesu badawczego zakładającego wykorzystanie źródeł pierwotnych (W3, W4, W5, U2, U3)
Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie.
W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:
1. Rozróżnianie źródeł informacji (zadanie praktyczne) (U1)
2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (U2, K1)
3. Rozróżnianie podstawowych technik losowego i nielosowego doboru próby oraz ich wykorzystanie do rozwiązania danych problemów/ realizacji danych celów badawczych (zadania praktyczne) (U2, K1)
4. Obliczanie liczebności próby minimalnej w doborze losowym oraz ustalanie liczebności próby w doborze nielosowym (zadania praktyczne) (U2, U4, K1)
5. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających im instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów / realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (U2, K1)
6. Rozróżnianie głównych instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach sondażowych, prawidłowe ich przygotowanie i wykorzystanie w badaniach (zadanie praktyczne) (U3, K1)
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści: |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania są:
a) w przypadku wykładu: końcowe zaliczenie
Końcowe zaliczenie ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć / problemów z obszaru badań, do których będzie musiał dopasować poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Podejście uznaje się za zdane, jeśli student uzyska minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.
b) w przypadku ćwiczeń: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć
Oceny za zadania wyrażane są w procentach. Zadania uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z nich średnią na poziomie przynajmniej 60%. W przypadku średniej poniżej 60%, student zobowiązany jest do indywidualnego poprawienia zadania/zadań, z którego/których uzyskał najniższy wynik. Zadania cechują się rożnym poziomem trudności. Sprawdzają stopień nabycia przez studentów wiedzy i umiejętności umożliwiających im m.in.: rozróżnienie poszczególnych rodzajów badań i źródeł informacji; zaproponowanie właściwego rodzaju badań, właściwej metody zbierania danych i właściwego instrumentu pomiarowego dla rozwiązania danego problemu decyzyjnego / dla realizacji danego celu badawczego.
Wstępna ocena z ćwiczeń ustalana jest w oparciu o średnią ocen uzyskanych ze wszystkich zadań praktycznych wykonywanych podczas zajęć (indywidualnie lub grupowo) (próg zaliczenia wynosi 60%).
Tak obliczona ocena jest powiększana o punkty uzyskane przez studenta za aktywność w trakcie zajęć (lub pomniejszana za brak przygotowania do zajęć). Oceny te oparte są na obserwacji realizowanej przez prowadzącego w trakcie całego cyklu zajęć. Każda aktywność adekwatna do tematu zajęć to 1% dodany do średniej ocen z zadań praktycznych (analogicznie, każdorazowy odnotowany brak przygotowania do zajęć to 1% odjęty od rozważanej wyżej średniej ocen).
Przy ustalaniu oceny ostatecznej z ćwiczeń i końcowego zaliczenia stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:
Poniżej 60% - ndst
Od 60% do 69,9% - dst
Od 70% do 79,9% - dst plus
Od 80% do 84,9% - db
Od 85% do 94,9% - db plus
Od 95% - bdb
W1: końcowe zaliczenie ++ zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
W2: końcowe zaliczenie ++ zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
W3: końcowe zaliczenie ++ zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć i+++
W4: końcowe zaliczenie ++ zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
W5: końcowe zaliczenie ++ zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
U1: końcowe zaliczenie ++ zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
U2: końcowe zaliczenie ++ zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
U3: końcowe zaliczenie + zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
K1: zadania realizowane (grupowo lub indywidualnie) podczas zajęć +++
Literatura
Literatura podstawowa:
I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.
D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, pod red. H.Sęk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1984.
A.Nikodemska- Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.
Statystyczny drogowskaz, red. nauk. S. Bedyńska, A. Brzezicka, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2007.
Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: