Emocje i motywacje - trening inteligencji emocjonalnej 1100-12-K12-EiM-TrIE
Zajęcia prowadzone nowatorskimi i autorskimi metodami uczenia się przez uczestnictwo mają wprowadzić w świat psychologii emocji i motywacji człowieka. Struktura podziału treści będzie bazowała na schemacie: wprowadzenie teoretyczno-metodyczne – weryfikacja poprzez doświadczenie własne – trening w warunkach symulowanych.
1. Wprowadzenie do treningu inteligencji emocjonalnej (W1)
– podziały procesów psychicznych
– co to jest motywacja? (rodzaje motywów)
– co to jest emocja? (emocja jako system wieloskładnikowy).
2. Klasyfikacja procesów afektywnych (W1, U1, U2, K1)
– główne pojęcia: afekt, emocja, uczucie, nastrój
– klasyfikacja procesów afektywnych wg Lazarusa (odruchy, popędy, emocje)
– emocje podstawowe - przegląd koncepcji (Ekman, Izard)
3. Mózgowe mechanizmy emocji (model strachu wg LeDoux) (W1, U1, U2, K1)
– rola ciała migdałowatego i płatów czołowych w reakcji strachu
– niska i wysoka droga aktywacji strachu
– koncepcja pamięci emocjonalnej
4. Funkcje emocji (W1, U1, U2, K1)
– intrapersonalne funkcje emocji (Levenson)
– społeczne funkcje emocji (Keltner, Haidt)
– funkcje emocji w rozwoju (Izard)
5. Zmiany rozwojowe w zakresie (W1, U1, U2, K1)
– emocjonalności
– wyłanianie się emocji w ontogenezie
– zmiany rozwojowe w pojmowaniu emocji
– socjalizacja emocji
6. Regulacja emocji (W1, U1, U2, K1)
– kontrola a regulacja emocji
– miejsce procesów regulacji emocji w systemie emocji człowieka (Levenson)
– mechanizmy regulacji emocji (Gross)
7. Procesy afektywne a struktura Ja (W1, U1, U2, K1)
– struktura Ja i emocje (James)
– Ja odzwierciedlone i emocje (Cooley)
– Ja jako struktura chroniąca przed lękiem (Sullivan)
8. Pierwotne mechanizmy (W1, U1, K1)
– motywacyjne
– koncepcje instynktów i koncepcje popędów
– popęd pierwotny i popęd wtórny
– popędy i procesy uczenia się
9. Motywacja pierwotna: głód (W1, U1, K1)
– unikanie bólu, motywacja seksualna
– motywacyjne mechanizmy poszukiwania pożywienia (potrzeba, popęd, głód i apetyt)
– unikanie bólu - wrodzony odruch, czy złożony popęd?
– motywacja seksualna - popęd, czy apetyt?
10. Motywacja społeczna (W1, U1, K1)
– motywacja społeczna - wrodzona potrzeba, czy wyuczony popęd?
– mechanizmy powstawania więzi u zwierząt (Lorenz, Harlow)
– mechanizmy tworzenia się przywiązania u ludzi (Bowlby, Ainsworth)
11. Cele, plany i zadania jako mechanizmy motywacji (W1, U1, K1)
– cele w organizacji działania (Reykowski, Pervin)
– plany w organizacja zachowania (Miller, Galanter, Pribram)
– zadania w organizacja zachowania (Tomaszewski)
12. Kłopotliwe emocje - emocje a psychopatologia (W1, U1, U2, K1)
– stres - pourazowy zespół stresu (ICD-10)
– lęk - osiowy objaw nerwic (Kępiński)
– wstyd - nieadaptacyjne formy obrony przed wstydem (Tomkins-Nathanson)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji wiedzy (W), umiejętności (U) i kompetencji (K):
1. Zaliczenie pisemne ( nt.3 lektur wybranych z listy)
2. Analiza postępów studenta w zakresie przedmiotu poczynionych od początku semestru) (W, U, K) i znajomość literatury oraz poziom trenowanej dojrzałości emocjonalnej
3. uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych; dopuszczalna jest nieobecność z powodu choroby
4.Praca pisemna/plakat z omówieniem nt. wybranego (po ustaleniu z prowadzącym) zagadnienia dot. inteligencji emocjonalnej nt. wybranego (po ustaleniu z prowadzącym) zagadnienia dot. inteligencji emocjonalnej
5. Obserwacja uczestnicząca
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego jest spełnienie warunków 2-3.
Ocena z zaliczenia pisemnego jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu.
Osiągnięcie efektów:
W1 – zaliczenie pisemne +++
U1, U2 – zaliczenie pisemne ++
K1 – zaliczenie pisemne +
W1 praca pisemna ++
U1, U2 – praca pisemna +
U1, U2, K1 – obserwacja +
Literatura
Lit. podst.:
1. Ekman, P., Davidson, R. (red.). (1998). Natura emocji (s. 112-115, 146-153, 183-190, 303-308). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji (r. 10, 16, 18). Gdańsk: GWP.
3. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje (r. 6, 10). Warszawa: PWN.
4. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna (r. 4, 6). Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
5. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP.
Lit. uzupełniająca:
1. deCatanzaro, D. A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
2. Franken, R. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
3. Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina
4. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina
5. Lewis, M., Haviland-Jones, J. (red.). (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
6. Oatley, K., Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
7. Obuchowski, K. (1997). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.
8. Salovey, P., Sluyter, D. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: