Systemy komunikacji w organizacji 1100-12-K11-SysKoWOr
Problematyka przedmiotu wykład:
1. Istota komunikacji w organizacji: informowanie i komunikowanie w organizacji (definicja komunikacji wewnętrzne)j; rodzaje komunikacji, struktura procesu komunikowania, sieci komunikacyjne, kanały komunikacyjne;W1
2. Podejście systemowe do komunikacji: Znaczenie systemu komunikacji; Cele systemu komunikacji, Podmiot i przedmiot systemu komunikacji, Typy systemów komunikowania się; cechy systemu komunikacji;W1
3.Determinanty zewnętrzne wpływające na komunikację w organizacji: kultura, warunki ekonomiczne;W2
4.Determinanty wewnętrzne kształtujące systemy komunikacji w organizacji: kultura organizacyjna, Cele organizacyjne, Style kierowania; Style przywództwa, Struktura organizacyjna, Technologia, System wynagradzania i motywowania, Pracownicy;W2
5.Model organizacyjnego systemu komunikacji: proces komunikacji, Kategorie komunikacji, Poziomy systemu komunikacji organizacyjnej, Bariery;W3
6.Czynniki usprawniające system komunikacji w organizacji;W3, U1
7.Narzędzia (środki) komunikacji w organizacji: W4, U3
8. Komunikacja a struktura firmy;W2
9. Komunikacja w procesie zmian w organizacji;W3
10. Technologie informatyczne w systemach komunikacji w organizacji.W3
Treści wykładowe przekazywane studentom w formie prezentacji Power Point, prezentacji przykładów, case study, dyskusji.
Problematyka przedmiotu ćwiczenia:
Budowanie systemu komunikacji w organizacji:
1. projektowanie schematu przepływu informacji w organizacji;U2
2.definiowanie komponentów systemu komunikacji: podmiotów systemu, treści przekazu, kanałów komunikacji, informacji zwrotnej, środowiska, barier komunikacjiW3
3.Określanie: form komunikacji, poziomów komunikowania, kierunków komunikowania,W1
4.Tworzenie sieci komunikacyjnych;U2
5. Wybór narzędzi (środków) komunikacji;U3
5.Określanie cech oraz umiejętności pracowników w systemie komunikacji oraz określanie kierunków ich rozwoju;W2,K1
5.Usprawnianie systemów komunikacji;U1, K1
6.Prezentacja przygotowanych projektów systemów komunikacji w organizacji.K1,K2
Treści ćwiczeniowe realizowane w oparciu o case study, dyskusje.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
Pisemny egzamin z zakresu prezentowanych zagadnień i literatury obowiązkowej (test jednokrotnego wyboru z dwoma pytaniami otwartymi) – W1, W2, W3,W4
Opracowanie zagadnień projektowych i przedstawienie ich w formie prezentacji multimedialnej – U1, U2, U3, K1,K2
Kryteria oceniania
Student otrzymuje oceną pozytywną z ćwiczeń gdy:
- aktywnie uczestniczył w zajęciach,
- przygotował projekt i prezentację na pozytywną ocenę.
- prawidłowo rozwiązał zadania szczegółowe
Zadania szczegółowe oceniane w skali 0-10punktów, projekt 0-50 punktów, prezentacja 10 punktów
Student otrzymuje oceną pozytywną z wykładu gdy:
- napisał egzamin na pozytywną ocenę, co oznacza, że zna treści wykładowe w stopniu dostatecznym.
ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena dobra (4): student w stopniu dobrym opanował materiał obowiązujący na zajęciach,
ocena dostateczna (3): student w stopniu podstawowym opanował materiał obowiązujący na ajęciach,
ocena niedostateczna (2): student nie opanował materiału obowiązującego na ajęciach.
Ocena szczegółowa:
dostateczny -60%,
dostateczny plus- 75%
dobry- 80%
dobry plus- 90%
bardzo dobry- 95%.
W1 – egzamin pisemny ++, projekt+++
W2 – egzamin pisemny ++ projekt+++
W3 – egzamin pisemny ++ projekt+++
W4 – egzamin pisemny ++ projekt+++
U1 – zadanie problemowe++, projekt++
U2 – projekt+++
U3 – zadania problemowe+++, projekt++
K1 – prezentacja+++
K2 - prezentacja+++, obserwacja ++
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
J. Cornelissen, Komunikacja Korporacyjna, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012
A. Potocki, Instrumenty komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa 2008.
A. Potocki, R. Winkler, A. Żbikowska, Komunikowanie w organizacjach gospodarczych, Difin, Warszawa 2011.
J. Penc, Komunikacja i negocjacje w organizacji, Difin, Warszawa 2010.
K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, K. Groń, Komunikacja wizualna, Poltex, Warszawa 2013.
A. Murdoch, Komunikowanie w kryzysie, Poltex, Warszawa 2003
S.P. Robbins, D.A. DeCenzo, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002
R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: