Podstawy komunikacji społecznej 1100-12-K11-PodKoSp
Wykłady:
Podstawy psychologii i psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych działów psychologii 4h
Spostrzeganie świata społecznego 2h
Atrakcyjność interpersonalna 4h
Psychologia komunikacji, podstawowe teorie komunkacji - 6h
Wywieranie wpływu na innych, wywieranie wrażenia na ludziach - 4h
Perswazja i manipulacja 2h
Grupy społeczne - 2h
Komunikacja międzykulturowa -2 h
Analiza transakcyjna i komunikacja bez przemocy - 4h
Ćwiczenia:
1. Kształcenie umiejętności zrozumienia siebie, swoich nawyków komunikacji oraz współpracy z innymi.
2. Kształcenie umiejętności w kontaktach interpersonalnych, m.in w zakresie:
a) budowania efektywnej atmosfery podczas komunikacji i współpracy;
b) kontroli komunikacji niewerbalnej;
b) umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych;
c) słuchania odzwierciedlającego;
d) komunikacji asertywnej i dbania o własne potrzeby;
d) technik autoprezentacji i przygotowania publicznych wystąpień. (U1, U2, U3)
3. Kształcenie umiejętności w zakresie zarządzania konfliktem, m. in w zakresie:
a) negocjacji;
b) mediacji ( U2, U3)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- oxfordzka
- giełda pomysłów
- projektu
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody integracyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji wiedzy (W), umiejętności (U) i kompetencji (K):
1. Egzamin pisemny (pytania otwarte) (W, U)
- Do zaliczenia min.: 51% odp.
(ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 75%, ocena dobra - 80%, ocena dobra plus - 90%, ocena bardzo dobra - 95% i więcej)
2. Ćwiczenia:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych: dopuszczalna jest 1 nieobecność podczas ćwiczeń (K)
- ocena z zadań domowych, ocena: zaliczone/niezaliczone)
- przygotowanie do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi na zajęciach.
- praca grupowa nad zadanymi problemami (ocena: sposób prezentacji wyników analiz, jasność i czytelność wywodu, umiejętność wyciągania wniosków końcowych – (zaliczone/niezaliczone)
- dziennik refleksji zawierający bieżące podsumowanie spostrzeżeń oraz umiejętności zdobywanych podczas zajęć. (ocena)
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Ocena z egzaminu jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu.
Osiągnięcie efektów:
W1,W2 – Egzamin pisemny +++
W1, W2 Obserwacja aktywności studentów +
U1 U2 U3 - Obserwacja aktywności studentów +++
U1 U2 U3 - Demonstracja wykonawstwa w warunkach symulowanych ++
U1 U2 U3 - Realizacje zadania ++
U1 U2 U3 - Przedłużona obserwacja +
U1 U2 U3 - esej refleksyjny, samoocena +++
K1 K2 K3 Obserwacja aktywności studentów +++
K1 K2 K3 Przedłużona obserwacja ++
K1 K2 K3 Ocena przez kolegów +
Literatura
1. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert. Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2006
2. D.T .Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini. Psychologia społeczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
3. McKay M., Fanning P., Davis M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2001.
4. Rathus S.A., Psychologia współczesna, GWP, Gdańsk 2004
Uzupełniająca
5. Cialdini Robert, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk, 2008
6.O"Leary, Wywieranie wrażenia na ludziach, GWP, Gdańsk, 2004
7. Rosenberg M.B, Porozumienie bez przemocy
8. Steward I., Joines V., Analiza transakcyjna dzisiaj, Rebis, Poznań 2016
Ćwiczenia:
Porozumienie bez przemocy – Marshall B. Rosenberg
Komunikacja transformująca - Richard Bolstad
Wychowanie bez porażek - Thomas Gordon
Racjonalna Terapia Zachowań - Maxi C. Maulsby
Psychologia poznawcza i badanie stylów poznawczych FRIS®
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: