Komunikacja w biznesie I
1100-12-G13-0-KowBiz
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
Wykład:
• Istota komunikacji – psychologia komunikacji, podstawowe teorie komunikacji
• Komunikacja wewnętrzna w organizacji
• Istota i rola negocjacji w procesach biznesowych
• Wywieranie wpływu na innych, wywieranie wrażenia na ludziach
• Wykorzystanie analizy transakcyjnej w biznesie
Ćwiczenia:
• Instrumenty skutecznego słuchania
• Formułowanie celów interpersonalnych w biznesie
• Zasady formułowania poleceń
• Sztuka komunikacji pisanej w biznesie
• Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej, konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał
• Sztuka negocjacji w biznesie – rodzaje, style, fazy negocjacji, rozpoznawanie interesów partnera negocjacji, sztuka czynienia ustępstw – gra symulacyjna
Całkowity nakład pracy studenta
Studia stacjonarne:
• Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 45 godzin (15 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń)
• Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 20 godzin
• Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5 godzin
Razem: 75 godzin (3 punkty ECTS)
Studia niestacjonarne:
• Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 27 godzin (9 godzin wykładu, 18 godzin ćwiczeń)
• Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 38 godzin
• Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5 godzin
Razem: 75 godzin (3 punkty ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Wykład:
W1: zna w zaawansowanym stopniu instrumenty i techniki komunikacyjne wykorzystywane w przedsiębiorstwach w dobie gospodarki cyfrowej (K_W10)
Ćwiczenia:
W1: zna w zaawansowanym stopniu instrumenty i techniki komunikacyjne wykorzystywane w przedsiębiorstwach w dobie gospodarki cyfrowej (K_W10)
Efekty uczenia się - umiejętności
Wykład:
U1: potrafi przygotowywać typowe prace pisemne w języku polskim oraz wystąpienia, przy użyciu nowoczesnych technik przekazu (K_U07)
U2: potrafi być komunikatywny, używać specjalistycznej terminologii oraz brać udział w debacie i skutecznie przekazywać informacje w świecie biznesu, a także potrafi dostosować sposób komunikacji do potrzeb odbiorców (K_U09)
U3: potrafi pracować w zespołach, dbając o współpracę między jego członkami, szczególnie poprzez skuteczną komunikację (K_U011)
Ćwiczenia:
U1: potrafi przygotowywać typowe prace pisemne w języku polskim oraz wystąpienia, przy użyciu nowoczesnych technik przekazu (K_U07)
U2: potrafi być komunikatywny, używać specjalistycznej terminologii oraz brać udział w debacie i skutecznie przekazywać informacje w świecie biznesu, a także potrafi dostosować sposób komunikacji do potrzeb odbiorców (K_U09)
U3: potrafi pracować w zespołach, dbając o współpracę między jego członkami, szczególnie poprzez skuteczną komunikację (K_U011
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Wykład:
K1: jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści szczególnie na płaszczyźnie komunikacji w przedsiębiorstwach (K_K03)
Ćwiczenia:
K1: jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści szczególnie na płaszczyźnie komunikacji w przedsiębiorstwach (K_K03)
Metody dydaktyczne
Wykład multimedialny, wykład konwersatoryjny, warsztat, praca grupowa, symulacja, studium przypadku
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: W1, U1, U2
Aktywność: U1, U2, U3, K1
Praca zaliczeniowa: W1, U1, U2, U3, K1
Wykład: egzamin pisemny
Ćwiczenia: bieżąca aktywność w trakcie zajęć, kolokwium
Egzamin pisemny: W1+++, U1++, U2+++
Aktywność: U1+++, U2+++, U3+++, K1+++
Praca zaliczeniowa: W1++, U1+++, U2++, U3++, K1+
Zaliczenie od 60% sumy możliwych do uzyskania punktów
Literatura
Literatura podstawowa:
• Hamilton, Skuteczna komunikacja w biznesie, Warszawa 2011;
• S. Pilipiec, P. Szreniawski, Komunikacja społeczna, [w:] Socjologia administracji. Zarys wykładu, Toruń 2013;
• M. Makara - Studzińska, Wybrane zagadnienia z komunikowania społecznego, Lublin 2006;
• E. Gryffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003;
Literatura uzupełniająca:
• K. Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013;
• Z. Nęcki, Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007;
• Batko, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: