Przemysł 4.0 1100-12-G12-IC-Prz4
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat zmian zachodzących w gospodarce w XXI wieku oraz ich wpływu na współczesną gospodarkę i społeczeństwo. Przemysł 4.0 (Industry 4.0) określany czwartą rewolucją przemysłowa, dotyczy zmian wprowadzanych w warstwie organizacyjno–technicznej oraz roli technologii cyfrowych w tych zmianach.
Szczególnym wyróżnikiem przemysłu 4.0 są zmiany związane są z powszechnym zastosowaniem technologii cyfrowych na wszystkich etapach działania przedsiębiorstw, począwszy od poszukiwania klienta poprzez zakup materiałów do produkcji, wytworzenie produktu i jego dostarczenie do klienta. Kolejnym wyróżnieniem jest nastawienie na klienta i wprowadzanie spersonalizowanej oferty zaspokajającej zindywidualizowane potrzeby klientów. Towarzyszy temu wprowadzanie szeregu nowych modeli biznesowych. Cechą szczególna Przemysłu 4.0 jest wzrastająca rola ludzi (pracowników) na wszystkich szczeblach organizacji. Dbałość o zasoby ludzkie staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu, a w tym konieczność ciągłego rozwiania swoich umiejętności (upskilling) i planowania ścieżki kariery (reskilling).
Zagadnienia omawiane na wykładach, W1, W2, U1.:
Przemiany gospodarcze XIX - XXI w. Pojęcie czwartej rewolucji przemysłowej i Przemysłu 4.0.
Przemysł 4.0 - rozwój technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT). Technologie cyfrowe we wszystkich obszarach działalności firmy i społeczeństwa.
Transformacja przedsiębiorstwa w kierunku Przemysłu 4.0 według Komisji Europejskiej: Europejska agenda cyfrowa, Cyfrowa dekada Europy.
Bariery i czynniki sukcesu wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0.
Katalog kluczowych kompetencji Przemysłu 4.0.
Wyzwania organizacyjne związane z modelem biznesowym i technologiami
Ćwiczenia, U1, U2, K1, K2.:
Zmiany zachodzące w gospodarce i społeczeństwie w epoce przemysłu 4.0 - konwersatorium.
Technologie przemysłu 4.0 – zastosowanie nowych technologii: Internet rzeczy, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, technologia mobilne, big data, VR, AR, MR, digital twins, rozpoznawanie wzorców i data mining - a demonstration using an augmented reality (AR) device.
Omówienie najnowszych raportów nt. wdrażania rozwiązań Przemysł 4.0 w Polsce i na świecie.
Zarządzanie zasobami ludzkimi, kompetencja miękkie. Typy przywódców w dobie Przemysłu 4.0.
Ewolucja modeli biznesowych, identyfikowanie procesów tworzących wartość dla klienta.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady: egzamin oparty na treściach omawianych na wykładzie, ćwiczeniach i literaturze podstawowej, obejmujący: pytania otwarte i zamknięte.
Kryteria oceny W1, W2, U1:
- niedostateczny (2,0) < 50%,
- dostateczny (3,0) 50% < 60%,
- dostateczny plus (3,5) 60% < 70%,
- dobry (4,0) 70% < 80%,
- dobry plus (4,5) 80% < 90%,
- bardzo dobry >90%,
Ćwiczenia, U1, U2, K1, K2:
- aktywność na zajęciach,
- realizacja zadania: analiza wybranego zastosowania technologii cyfrowych w oparciu o studium przypadku funkcjonujące w praktyce - projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach dwuosobowych i jego prezentacja.
Kryteria oceny pracy – prezentacja na zajęciach: odpowiedź na pytania odnośnie poprawność i kompletność prezentowanego zadań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Davies, R., Industry 4.0: Digitalisation for productivity and growth, European Parliamentary Research Service Briefing, European Parliament, Brussels 2015.
Schwab K.: Czwarta rewolucja przemysłowa, Studio Emka, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca:
Johnson N., Markey-Towler B., Economics of the Fourth Industrial Revolution, Routledge 2021.
Kaliszczak L. Schumpeterowska teoria przedsiębiorczości i jej współczesne implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.
Susskind J., Future Politics. Living Together in a World Transformed by Tech, Oxford, Oxford University Press 2018.
Raport PwC, Will robots really steal our jobs? An international analysis of the potential long term impact of automation, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: