Wprowadzenie do Data Science i uczenia maszynowego 1100-12-G12-DS-WDSUM
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz ćwiczeń. Ćwiczenia realizowane są w laboratorium komputerowym.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami nauki o danych.
Poruszane są nast. tematy szczegółowe:
1. Srodowisko nauki o danych – podstawy sztucznej inteligencji oraz teorii uczenia statystycznego. (W1,W2)
2. Wstęp do metodyki uczenia maszynowego – kluczowe problemy pracy z danymi. (W1,W2)
3. Taksonomia zadań eksploracji danych oraz mechanizmów uczenia maszynowego. (W1)
4. Metodyka procesu eksploracji danych – proces CRISP-DM (W1)
5. Rodzaje danych i ich postaci wykorzystywane w nauce o danych. (W2)
6. Potok eksploracji danych. (U1,U2, K1)
7. Zrozumienie danych (U1,U2, K1)
8. Przygotowanie danych (U1,U2, K1)
Zajęcia składają się z treści dotyczących zagadnień merytorycznych przedmiotu (wykład). W części praktycznej (ćwiczenia) studenci przechodzą do pracy z danymi realizując wstępne etapy procesu CRISP (etap zrozumienia danych oraz przygotowania danych).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin - W1, W2, K1.
Ćwiczenia:
- Kolokwium - U1, U2, K1,
- przygotowanie do zajęć / aktywność - W1, W2, K1.
W1 –Egzamin+++, Obserwacja ++
W2 –Egzamin+++, Obserwacja +
U1 - Kolokwium +++
U2 - Kolokwium +++
K1 – Egzamin++ Kolokwium +++, Obserwacja +
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
0. Materiały przekazane przez prowadzącego.
1. Provost,F., Fawcett, T., 2015, Analiza danych w biznesie, Helion.
2. Geron, A., 2020, Uczenie maszynowe z użyciem Scikit-Learn I TensorFlow (wydanie II), Helion.
3. Hastie, T., Tibshirani, R., Friedman, J. (2009). The Elements of Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction. Springer.
4. Bejger, S. Zaufanie do ilościowych mechanizmów wspomagania podejmowania decyzji finansowych w organizacjach – nowe wyzwania, w: Orzeszko W., Bejger S., Gluzicka A., Miszczyński P., Wójcicka-Wójtowicz A.: Wybrane zastosowania badań operacyjnych w finansach, 2020, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Literatura uzupełniająca:
Bejger S., Dudek G., Orzeszko W., Stasiak M., Targiel K.: Uczenie maszynowe w podejmowaniu decyzji prognostycznych, 2020, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Vapnik, V. N. (1995). The nature of statistical learning theory. New York: Springer Verlag.
Chollet F., (2019). Deep Learning. Praca z językiem R i biblioteką Keras. Gliwice: Helion.
Cichosz, P. (2007). Systemy uczące się. WNT.
Breiman, L. (2001). Statistical modeling: The two cultures. Statistical Science. 16(3)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: