Statystyka w badaniach ekonomicznych 1100-12-G11-0-StBaEk
Wykłady
1. Przedmiot statystyki, podstawowe pojęcia statystyczne i etapy badania statystycznego - W2.
2. Kompleksowa analiza struktury zbiorowości. Klasyczne i pozycyjne miary opisowe (miary średnie, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji) - W1, W2, U1, U5.
3. Podstawy wnioskowania statystycznego. Testy statystyczne dla wybranych parametrów populacji generalnej. Analiza ANOVA.
4. Metody analizy zależności zjawisk. Miary korelacji. Testowanie istotności współczynnika korelacji. Klasyczny model regresji. Metoda najmniejszych kwadratów. Miary dokładności oszacowanego modelu regresji. Testowanie własności składnika resztowego. Ocena jakości modelu - W1, W2, U3, U5.
6. Metody analizy dynamiki zjawisk. Indywidualne i agregatowe indeksy dynamiki (formuła Laspeyresa, Paaschego, Fishera). Wyodrębnianie tendencji rozwojowej (model trendu, średnie ruchome) - W1, W2, U4, U5.
ćwiczenia
1. Kompleksowa analiza zbiorowości.
(i) Obliczanie klasycznych i pozycyjnych miar średnich na podstawie danych statystycznych i interpretowanie otrzymanych wyników - W1, W2, U1, U5
(ii) Obliczanie klasycznych i pozycyjnych miar zróżnicowania i asymetrii na podstawie danych statystycznych i interpretowanie otrzymanych wyników - W2, U1, U5
(iii) Obliczanie klasycznego współczynnika koncentracji i jego interpretowanie - W2, U1, U5
2. Podstawy wnioskowania statystycznego
(i) testowanie istotności wybranych elementów populacji generalnej
(ii) jedno- i dwuczynnikowa ANOVA – z wykorzystaniem programu Excel i SPSS - W1, W2, U4, U5.
3. Metody analizy zależności zjawisk.
(i) Obliczanie współczynnika korelacji Pearsona i jego interpretacja. Testowanie istotności - W1, W2, U2, U5.
(ii) Szacowanie parametrów modelu regresji liniowej i obliczanie miar dokładności (z wykorzystaniem programu Excel i SPSS). Testowania własności składnika losowego. Interpretacja wyników i ocena jakości modelu - W1, W2, U3, U5.
4. Analiza dynamiki zjawisk.
(i) Obliczanie indywidualnych indeksów dynamiki i dokonywanie przekształceń na indeksach (z wykorzystaniem programu Excel). Interpretacja wyników - - W1, W2, U4, U5.
(ii) Wyznaczanie średniego tempa zmian zjawiska w czasie - W1, W2, U4, U5.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
W1, W2, U2, U3, U4, U5 – egzamin pisemny
W2, U1, U2, U3, U4, U5 – sprawdzian pisemny na ćwiczeniach
Kryteria oceniania:
1. Operowanie podstawowymi pojęciami statystycznymi,
2. Stosowanie, zapisywanie i interpretowanie miar opisowych w zakresie miar średnich, zróżnicowania, asymetrii i koncentracji. Stosowanie narzędzi wnioskowania statystycznego.
3. Stosowanie, zapisywanie i interpretowanie miar opisowych w zakresie korelacji i regresji. Stosowanie narzędzi wnioskowania statystycznego
4. Stosowanie, zapisywanie i interpretowanie miar opisowych w zakresie dynamiki zjawisk
Literatura
Literatura podstawowa:
Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Jóźwik J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2009.
Pułaska-Turyna B., Statystyka dla ekonomistów, Diffin, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
Bielecka A., 2005, Statystyka w biznesie i ekonomii. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2005.
Sobczyk M, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Kassyk-Rokicka H., Statystyka. Zbiór zadań, PWE, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: