Podstawy logistyki i narzędzia e-logistyki 1100-12-G11-0-PLiNEL
Wykład:
1. Istota logistyki
greckie źródła etymologiczne logistyki, historia i rozwój logistyki, definicje logistyki, cele logistyki
2. Procesy i systemy logistyczne
obsługowe i integracyjne funkcje logistyki, komponenty systemu wsparcia logistycznego, mikroekonomiczne i makroekonomiczne aspekty logistyki, koncepcje i instrumenty zarządzania logistycznego przedsiębiorstwem
3. Istota e-logistyki
informacja i jej wartość, znaczenie informacji dla logistyki, system informacyjny a system wsparcia logistycznego, logistyczny system informacyjny
4. E-biznes
relacja między e-logistyką a e-biznesem, specyfika i cechy charakterystyczne e-logistyki, zarzadzanie infrastrukturą biznesu cyfrowego, e-biznes a e-handel, środowisko elektroniczne
5. E-logistyka a przemysł 4.0
informatyczne systemy wsparcia logistycznego - CRM, SRD, DRP, ERP, WorkFlow – poziomy wsparcia, architektura, przykłady zastosowań, historia
6. Techniczne i informatyczne aspekty systemów elektronicznego wsparcia
bazy i hurtownie danych, cloud computing
7. Elektroniczna wymiana danych i systemy automatycznej identyfikacji
istota EDI, standardy i ograniczenia, kody kreskowe, RFID, ebXML, WebEDI, GSI, elektroniczny kod produktu
8. Systemy mobilne i webowe w logistyce
systemy mobilne, aplikacje webowe, mobilne standardy WWW, bezpieczeństwo strumienia informacji, wirtualne sieci prywatne, Web 3.0, możliwości i perspektywy rozwoju e-logistyki
Ćwiczenia:
1. Istota logistyki
wpływ logistyki w przełomowych wydarzeniach historycznych – studium przypadku
2. Procesy i systemy logistyczne
system wsparcia logistycznego przedsiębiorstwa – studium przypadku
3. Zarządzania zapasami, zarządzania przepływem, ćwiczenia MRP, CRM, SRM, ERP, Workflow na bazie ISOF
4. Istota e-logistyki
znaczenie informacji dla logistyki – studium przypadku
5. E-biznes
przedsiębiorstwo przyszłości – studium przypadku
6. E-logistyka a przemysł 4.0
analiza działania popularnych systemów klasy ERP – przykłady praktyczne
7. Techniczne i informatyczne aspekty systemów elektronicznego wsparcia
rozpoznawanie części składowych elementów stron internetowych wyświetlanych w przeglądarce internetowej – przykłady praktyczne
8. Elektroniczna wymiana danych i systemy automatycznej identyfikacji
analiza budowy i zasad działania kodów kreskowych, tworzenie kodów kreskowych – przykłady praktyczne
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia:
Egzamin pisemny – W1, W2, W3, K1
Kolokwium– U1, U2, U3, K1
Case study - U1, U2, U3, K1
Zadania realizowane na zajęciach w postaci case study i projektów realizowanych samodzielnie przez studentów – U1, U3, K1
Aktywność – K1
Wymagania egzaminacyjne: uczestnictwo na wykładach jest nieobligatoryjne, podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi podczas egzaminu w formie testu z pytaniami otwartymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
BRAK
Literatura
Literatura podstawowa:
• Wieczerzycki, W (red.), E-logistyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
• Chaffey, D., Digital Business i E-commerce Management, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
• Dembińska I., Tundys B., Frankowska M., Malinowska M., Smart Logistics, Edu-Libri, Kraków 2018.
• Szymonik, A., Informatyka dla potrzeb logistyka(i), Difin, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
• Źródła internetowe
• Cyfrowe materiały dydaktyczne (interaktywne schematy działania)
• Artykuły dostarczone przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: