Nowoczesne techniki uczenia się 1100-12-G11-0-NTU
Wykład ma na celu przedstawienie wybranych zagadnień z zakresu metod uczenia się. Na początku studenci poznają proces uczenia się Kolba i powiązane z nim style uczenia się. Następnie prezentowane są zasady ustalania indywidualnego stylu uczenia się na podst. informacji o dominacji półkulowej, teorii multiinteligencji i sensorycznych systemów reprezentacji i dopasowywania do każdego stylu preferowanych technik uczenia się. Dalej są poznawane strategie czytania i notowania (m.in. technikę zaangażowanego notowania i twórczego myślenia, tj. mindmapping), a także są wprowadzane prawa pamięci, etapy i metody zapamiętywania. Jako uzupełnienie powyższych zagadnień prezentowane są elementy kinezjologii edukacyjnej, w tym żonglowania. Studenci poznają też sposoby budowania pozytywnego nastawienia i motywacji do nauki oraz ustalania celów.
1. Cykl uczenia się Kolba i odpowiadające im style uczenia się. Ustalanie preferowanych technik uczenia się do poszczególnych stylów- U1.
2. Główne funkcje mózgu i ich znaczenie dla procesu uczenia się i różnych styli ucznia się (system reprezentacji sensorycznej, dominacja półkulowa, typy multiinteligencji). Ćwiczenia na synchronizację pracy półkul mózgowych - U1.
3. Profil studenta odnoszącego sukcesy (w kontekście czytania, notowania, słuchania, zapamiętywania i myślenia). Motywacja w procesie uczenia się, nastawienie do nauki, strategie ustalania celów - U1
4. Strategie zaangażowanego czytania. Ćwiczenia z tekstem - U1.
5. Techniki notowania: mindmapping - technika notowania i twórczego myślenia, metoda Cornella, metoda Feynmana, metoda hierarchiczna - U1.
6. Techniki zapamiętywania (prawa pamięci, etapy zapamiętywania, metoda łańcuchowa, metoda obrazkowa) - U1.
7. Zasady krytycznego myślenia – U1.
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
U1 - zaliczenie pisemne
Kryteria oceniania:
1. Umiejętność identyfikowania etapów w cyklu uczenia się Kolba.
2. Umiejętność stosowania mindmappingu i strategii czytania (SQ3R).
3. Umiejętność stosowania technik zapamiętywania.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Szurawski, M., Pamięć. Trening interaktywny, Wydawnictwo Aha, Łódź 2006.
2. Buzan, T., Mapy twoich myśli, Wydawnictwo Aha, Łódź 2007.
3. College success, https://open.lib.umn.edu/collegesuccess/ - książka w j. angielskim do pobrania w różnych formatach.
4. Podgórska, A., Tak działa mózg - jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2023.
Literautra uzupełniająca:
1. Rose, C., Nicholl, M.J., Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku, Oficyna Wydawnicza LOGOS, Warszawa 2003.
2. Szurawski, M., Pamięć i intelekt. Trening mistrzowski, Wydawnictwo Aha, Łódź 2008.
3. Szurawski, M., Pamięć na całe życie. Trening arcymistrzowski, Wydawnictwo Aha, Łódź 2009.
4. Buzan, T., Podręcznik szybkiego czytania, Wydawnictwo Ravi, Łódź 2003.
5. Buzan, T., Genialna pamięć, Wydawnictwo Aha, Łódź 2007.
6. G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: