Marketing i badania marketingowe 1100-12-G11-0-MiBM
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. W ramach 15 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:
1. Istota marketingu i orientacji marketingowej (W1)
2. Otoczenie organizacji i jej potencjał (W1)
3. Elementy marketingu strategicznego (segmentacja rynku, wybór rynku docelowego, pozycjonowanie w gospodarce cyfrowej) (W1)
4. Elementy marketingu operacyjnego (marketing mix w gospodarce cyfrowej) (W1)
5. Pojęcie badań marketingowych oraz ich rola w procesach podejmowania decyzji w gospodarce rynkowej (W1)
6. Podstawowe klasyfikacje badań (W1)
7. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (W2)
8. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (W3, W4, W5, W6)
- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze
- projektowanie doboru próby
- wybór metody zbierania danych
- budowa instrumentów pomiarowych,
- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych
- redukcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym
- analiza danych, interpretacja, prezentacja i ocena wyników badania marketingowego
9. Etyczne aspekty badań marketingowych (W1, K1)
W ramach 15 godzin ćwiczeń zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Analiza otoczenia organizacji i jej potencjału z wykorzystaniem techniki SWOT (W1, U1)
2. Segmentacja rynku, wybór rynku docelowego oraz pozycjonowanie w gospodarce cyfrowej (W1, U1)
3. Projektowanie elementów marketingu mix w gospodarce cyfrowej (W1, U1)
4. Klasyfikacja źródeł informacji w badaniach marketingowych (W2, U2, K1)
5. Wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (W6, U3, K1)
6. Określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym (W4, U4)
7. Projektowanie instrumentów pomiarowych (budowa kwestionariusza ankiety i kwestionariusza wywiadu, zasady budowy pytań oraz skalowanie odpowiedzi) (W5, U5, K1)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
- egzamin pisemny – W1++, W2+++, W3++, W4+++, W5++, W6+
(Zdanie egzaminu poprzez uzyskanie co najmniej 60% punków za pytania sprawdzające wiedzę w zakresie efektów W1, W2, W3, W4, W5, W6)
Ćwiczenia:
- kolokwium – U1++, U2+++, U3++, U4+++, U5++
(Zdanie kolokwium na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów)
- zadania realizowane (indywidualnie lub grupowo) podczas zajęć – U1++, U2++, U3++, U4++, U5++, K1++
(Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie zadania realizowane w trakcie zajęć)
Skala ocen:
5 (bdb) - 91% - 100%
4+ (db+) - 81% - 90%
4 (db) - 71% - 80%
3+ (dst+) - 66% - 70%
3 (dst) - 60% - 65%
Literatura
Literatura podstawowa:
Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011
S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
B.Glinka, W.Czakon, Podstawy badań jakościowych, PWE, Warszawa 2021
G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: