Modele biznesowe gospodarki cyfrowej 1100-12-G11-0-MBGC
Transformacja cyfrowa wprowadza szereg innowacji w obszarze tworzenia modeli biznesowych. Celem przedmiotu jest poznanie różnych koncepcji budowy modelu biznesowego, określenie roli modelu biznesowego w gospodarce cyfrowej oraz nabycie umiejętności projektowania modeli biznesowych opartych na najnowszych technologiach cyfrowych.
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń. W oparciu o studia przypadków zaprezentowane zostaną nowoczesne modele biznesowe przedsiębiorstw i administracji oparte o technologie cyfrowe wraz z analizą uwarunkowań sukcesu lub porażki poszczególnych wybranych modeli biznesowych.
Podczas ćwiczeń studenci przygotują własne modele biznesowe, które będą podane ocenie grupy.
Tematy wykładów (15godzin):
1. Model biznesowy - pojęcie modelu biznesowego, generacje modeli biznesowych, modele biznesowe w gospodarce cyfrowej.
2.Typologia modeli biznesowych, modele: finansowe, instrumentów prawnych, innowacyjne, zaufania, pośredników, łańcucha, doświadczenia, udogodnień, marketingowe.
3. Projektowanie modeli biznesowych, model biznesowy a strategia organizacji, ekosystemy innowacji, pojęcia: Biznes Plan, Business Model, Revenue Model, Strategie cenowe, podejście projektowe, APIC, CJM, marketing MIX.
4. Szablon modelu biznesowego, pojęcia: analiza biznesowych, problem solving, FMEA, SWOT, PEST, kluczowe procesy - mapowanie strumienia wartości (VSM), relacje z klientami, STP, cykl życia produktu.
5. Szablon modelu biznesowego, kluczowe zasoby, kluczowe wskaźniki, cyfryzacja procesów biznesowych: CRM, ERP, SCM, RPA, BPA, BPM, RDA, BPO.
6. Nowe technologie w biznesie: Internet rzeczy (IoT), data driven, światy wirtualne, cyfrowy bliźniak, technologie mobilne, superaplikacje, ekonomia twórców, chat GTP, usługi chmurowe, model sprzedaży reklam w Internecie, Dual Use Technology, Zrównoważone modele biznesowe - ESG, Gospodarka obiegu zamkniętego.
7. Technologie cyfrowe w finansach – FinTech.
Ćwiczenia U1-U4, K1-K5
Studium przypadku - współczesne modele sprzedażowe w Internecie: platforma, integrator, broker, reklamodawca, sprzedaż informacji, partnerstwo, społeczności, na żądanie, Freemium, Sheering handel globalny, hiperpersonalizacja.
Studium przypadku - model płatności: subskrypcja, pay-as-you-go; pay what you want, SaaS, PaaS, IaaS, STaaS; model sprzedaży reklam w Internecie: CPA, CPC/PPC, CPL, CPS, CPV, CPI.
Praca samodzielna pod kontrolą wykładowcy, prezentacja projektów i omówienie przez grupę, konwersatorium.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady: egzamin pisemny W1, W2, W 3
Kryteria oceny:
niedostateczny (2,0) < 50%,
dostateczny (3,0) 50% < 60%,
dostateczny plus (3,5) 60% < 70%,
dobry (4,0) 70% < 80%,
dobry plus (4,5) 80% < 90% ,
bardzo dobry >90%,
Ćwiczenia: W3, U1, U2, K1, K2
- aktywność na zajęciach,
- realizacja zadań:
· analiza wybranego modelu w oparciu o studium przypadku funkcjonujące w praktyce - projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach trzyosobowych i jego prezentacja,
· pomysł na własny model biznesowy - projekt zaliczeniowy przygotowywany w zespołach dwuosobowych i jego prezentacja.
Kryteria oceny pracy – prezentacja na zajęciach: odpowiedź na pytania odnośnie poprawność i kompletność prezentowanych zadań.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012.
Osterwalder A., Business Model Generation, wydawnictwo: John Wiley & Sons, 2010
Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger and Michaela Csik, The Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionise Your Business, Wydawnictwo HELION, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: