Audyt i kontrola wewnętrzna
1100-12-F22-RJ-AuKW
1. Kontrola i audyt – różnice, powiązania.
2. Definicja i zadania audytu wewnętrznego: audyt wewnętrzny a kontrola zarządcza w JSFP; miejsce audytu wewnętrznego w organizacji i JSFP; rodzaje audytu wewnętrznego ; cechy audytora; zakres obowiązków; zastosowanie analizy ryzyka;metodyka audytu; regulacje prawne; standardy międzynarodowe; wymagania kwalifikacyjne stawiane audytorom wewnętrznym; Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego;
metodologia i proces audytu wewnętrznego; dokumenty w audycie wewnętrznym.
3. kontrola zarządcza w JSFP; cel KZ; regulacje prawne; międzynarodowe standardy; wdrożenie w JSFP; praktyczne zastosowanie; rejestr kontroli zarządczej; metody oceny ryzyka; zarządzanie ryzykiem; dojrzałość organizacyjna.
W cyklu 2022/23L:
1. Istota monitorowania, weryfikacji i oceny skuteczności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu korporacyjnego. 2. Kontrola i audyt – podobieństwa i różnice 2. Definicja i zadania audytu wewnętrznego: audyt wewnętrzny a rewizja finansowa, controlling, nadzór korporacyjny; miejsce audytu wewnętrznego w organizacji i JSFP; rodzaje audytu wewnętrznego (finansowy, operacyjny, informatyczny, funduszy unijnych); wymagania kwalifikacyjne stawiane audytorom wewnętrznym; Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego; metodologia i proces audytu wewnętrznego; dokumenty w audycie wewnętrznym. 3. Cele i funkcje kontroli wewnętrznej: rodzaje kontroli i zasady postępowania kontrolnego; organizacja kontroli wewnętrznej; standardy i ogólnie przyjęte kodeksy postępowania kontroli wewnętrznej; miejsce kontroli wewnętrznej w organizacji; odpowiedzialność za kontrolę wewnętrzną; zasady przygotowania regulaminu i procedur komórki kontroli wewnętrznej; metodologia badań kontrolnych; charakterystyka etapów postępowania
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Praca własna studenta: 15 godzin.
2. Przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin.
3. Konsultacje z wykładowcą: 10 godzin.
4. wykład: 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dyscypliny finanse i jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz teorii ekonomii i jej ewolucji
K_W07 Zna w sposób pogłębiony, rozumie i rozpatruje - z punktu widzenia właściwego dla nauki o finansach - wybrane systemy norm i reguł prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych warunkujących funkcjonowanie od strony finansowej zarówno przedsiębiorstw, jak i państwa oraz gospodarstw domowych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U05 Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) z zakresu audytu wewnętrznego w celu rozwiązywania konkretnych problemów.
K_U08 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania audytu wewnętrznego, kontroli wewnętrznej oraz kontroli zarządczej w JSFP rozszerzoną o zdolność pogłębionej teoretycznie oceny zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem odpowiedniej metody badawczej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 Analityczne myślenie: posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na pozyskiwanie informacji służących rozwiązywaniu określonych problemów z zakresu audytu wewnętrznego, kontroli wewnętrznej i kontroli zarządczej JSFP.
Metody dydaktyczne
Wykład w formie prezentacji multimedialnej, studium przypadków.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
1. Istota monitorowania, weryfikacji i oceny skuteczności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu korporacyjnego.
2. Kontrola i audyt – podobieństwa i różnice,
2. Definicja i zadania audytu wewnętrznego:
3.Audyt wewnętrzny a kontrola zarządcza
4.Miejsce audytu wewnętrznego w organizacji i JSFP; rodzaje audytu wewnętrznego (finansowy, operacyjny, informatyczny, funduszy unijnych);
5.Wymagania kwalifikacyjne stawiane audytorom wewnętrznym;
6.Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego;
7.Metodologia i proces audytu wewnętrznego; dokumenty w audycie wewnętrznym.
8.Dojrzałość organizacyjna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pytań otwartych
Skala ocen na egzaminie - procent prawidłowych odpowiedzi:
do 60% - 2
do 68% - 3
do 76% - 3+
do 84% - 4
do 92% - 4+
do 100% - 5
Praktyki zawodowe
Literatura
1.Winiarska K., Audytu Wewnętrzny, Difiin, Warszawa 2018
2.Międzynarodowe Standardy Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego
3.Kontrola wewnętrzna – zintegrowana koncepcja ramowa (Internal Control – Integrated Framework), zwana też modelem COSO I.
4.Zarządzanie Ryzykiem Korporacyjnym – zintegrowana struktura ramowa Enterprise Risk Management – Integrated Framework), w skrócie zwanym „ERM” bądź modelem COSO II.
5.Przewodnik – jak monitorować systemy kontroli wewnętrznej (Internal Control – Integrated Framework Guidance on Monitoring Internal Control Systems), zwany COSO III.
6. Publikacje z IIA Polska
W cyklu 2022/23L:
Saunders E.J., Audyt i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, Educator, Częstochowa 2003 Winiarska K., Teoretyczne i praktyczne aspekty audytu wewnętrznego, Difin, Warszawa 2005 Audyt operacyjny i finansowy, Polska Akademia Rachunkowości, Łódź 2005 Kuc B.R., Audyt wewnętrzny teoria i praktyka, Wydawnictwo PTM, Warszawa 2002 Banaszkiewicz J., Audyt wewnętrzny. Spojrzenie praktyczne, Stowarzyszenie księgowych w Polsce, Warszawa, 2003 Piaszczyk A., Audyt wewnętrzny, Stowarzyszenie księgowych w Polsce, Warszawa, 2004 J.T.Wells, Nadużycia w firmach – vademecum. Zapobieganie i wykrywanie., Ernst&Young, Warszawa 2006
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: