Analiza i rewizja sprawozdań finansowych
1100-12-F22-RJ-AiRSF
Treści programowe:
Aspekty prawne, ekonomiczne i metodologiczne rewizji sprawozdań finansowych, w tym:
1. Cel rewizji sprawozdań finansowych
2. Funkcje rewizji sprawozdań finansowych
3. Przedmiot rewizji sprawozdań finansowych
4. Zakres rewizji sprawozdań finansowych
5. Podstawy prawne rewizji sprawozdań finansowych
6. Etapy rewizji sprawozdań finansowych
7. Produkty rewizji sprawozdań finansowych
8. Aspekty metodyczne rewizji sprawozdań finansowych
9. Analiza finansowa przedsiębiorstwa
W cyklu 2022/23Z:
Zakres przedmiotu obejmują następujące problemy: 1. Koncepcje, założenia i zasady rachunkowości a sprawozdania finansowe. Cechy jakościowe sprawozdań finansowych. 2. Elementy składowe sprawozdania finansowego i ich wartość informacyjna. Terminy sporządzania, zatwierdzania i ogłaszania sprawozdań finansowych. 3. Analiza sytuacji majątkowej i finansowej podmiotu na podstawie sprawozdania finansowego w kontekście kontynuowania działalności przez podmiot. Wykorzystanie analizy wstępnej i wskaźnikowej: płynności, sprawności działania, zadłużenia, rentowności. Analiza dyskryminacyjna. 4. Regulacje prawne w zakresie badania sprawozdań finansowych: obowiązek badania sprawozdań finansowych w świetle przepisów ustawy o rachunkowości, cel badania sprawozdań finansowych, treści opinii i raportu biegłego rewidenta, normy badania sprawozdań finansowych wydane przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów. 5. Podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych, regulacje ustawowe - ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie, KIBR. Wymagania kwalifikacyjne i inne wobec biegłych rewidentów, niezależność biegłego rewidenta, formy wykonywania zawodu i świadczenie usług przez biegłych rewidentów. 6. Metody i zakres rewizji ksiąg rachunkowych i sprawozdań finansowych: ocena ryzyka badania, plan badania ksiąg i sprawozdania finansowego, metody badania zgodności, wiarygodności i prawdziwości, dokumentacja rewizyjna, przykłady . 7. Dyskusja i analiza przypadków w oparciu o sytuacje z praktyki gospodarczej oraz publikowane sprawozdania finansowe i opinie biegłych rewidentów.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach realizowanych z udziałem nauczyciela akademickiego:
- 15 godzin - wykład
- 30 godzin – ćwiczenia
- 30 godzin – konsultacje merytoryczna
Łącznie liczba godzin kontaktowych: 75 godzin
2. Praca własna studenta:
- 30 godzin - przygotowanie do zajęć
- 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia
3. Liczba godzina wymagana do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:
- 15 godzin przygotowanie do projektu
- 15 godzin przygotowanie do egzaminu
Praca własna studenta: 75 godzin
Całkowity nakład pracy studenta: 150 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1 – Zna i rozumie nowoczesne metody oraz narzędzia rewizji sprawozdań finansowych [K_W04]
W2 – Posiada wiedzę wybranych obszarów regulacji prawnych z zakresu norm moralnych i etycznych warunkujących funkcjonowanie od strony finansowej przedsiębiorstw [K_W07]
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 – Potrafi weryfikować wiarygodność stwierdzeń zawartych w sprawozdaniu finansowym [K_U01]
U2 – Potrafi pozyskać, analizować oraz prezentować dane z rewizji sprawozdań finansowych [K_U03]
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1– Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu analizy sprawozdań finansowych, wykorzystanie jej do rozwiązywania problemów we współpracy z biegłymi rewidentami [K_K01]
Metody dydaktyczne
1. Wizualizacja treści wykładu z wykorzystaniem programu Microsoft PowerPoint.
2. Wybranie przez Studentów tematów do prezentacji w ramach zaliczenia wykładu.
3. Pogadanka wstępna – rodzaj rozmowy ze studentami, której celem jest przygotowanie Studentów do tematu zajęć i wytworzenie gotowości do poznania nowych umiejętności.
4. Dyskusje – wymiana punktów widzenia pomiędzy prowadzącym i uczestnikami, czego celem jest wspólne rozwiązywanie problemu, uzupełnienie wiedzy oraz kształtowanie przekonań.
5. Pogadanka utrwalająca – rodzaj rozmowy ze Studentami, podczas której prowadzący stawia studentom pytania dotyczące uprzednio poznanego materiału, czego celem jest zaktywizowanie słuchaczy i aplikacja poznanej wiedzy do rozwiązywania problemów praktycznych.
6. Ocena sytuacji finansowej wybranej spółki – w ramach zaliczenia ćwiczeń.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Rachunkowość finansowa, finanse przedsiębiorstw, analiza finansowa.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin: prezentacja na wybrany temat w grupach 2 osobowych.
Ćwiczenia: Ocena sytuacji finansowej podmiotu w oparciu o analizę finansową, projekt: analiza wskaźnikowa wybranego przedsiębiorstwa, opracowanie projektu z wybranego tematu dotyczącego regulacji z analizy i rewizji sprawozdań finansowych (zaliczenie wykładu). Dyskusja i analiza przypadków w oparciu o sytuacje z praktyki gospodarczej oraz publikowane sprawozdania finansowe i opinie biegłych rewidentów.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dobrowolski Z., Audyt. Funkcje Formułowanie ustaleń. Ryzyka, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
2. Gabrusewicz W. (red.), Audyt sprawozdań finansowych. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.
3. Dokumentowanie procesu badania w sposób zgodny z wymogami Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej, Helin A. (red.),Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Warszawa 2014.
4. Rewizja sprawozdań finansowych, Krzywda D. (red.), Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2012.
Uregulowania prawne:
1. Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku t.j. Dz.U. z 2021 r. poz.217, 2105, 2106).
2. Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1302, 2640).
3. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, (Dz. U. z 2019 r. poz. 1571, 2200).
4. Krajowe Standardy Rewizji Finansowej.
5. Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej.
W cyklu 2022/23Z:
1. Dobrowolski Z., Audyt. Funkcje Formułowanie ustaleń. Ryzyka, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021. 2. Gabrusewicz W. (red.), Audyt sprawozdań finansowych. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014. 3. Helin A. (red.), Dokumentowanie procesu badania w sposób zgodny z wymogami Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Warszawa 2014. 4. Krzywda D. (red.), Rewizja sprawozdań finansowych, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2012. 1. Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (Dz.U.2016.1047). t.j. Dz.U. z 2021 r. poz.217, 2105, 2106. 2. Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1415, z 2021 r.poz. 1598. 2106. 3. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2019 r. poz. 1571, 2200. 4. Krajowe Standardy Rewizji Finansowej. 5. Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Wykład będzie prezentowany w formie prezentacji multimedialnej. Ćwiczenia realizowane w formie prezentacji przygotowywanej przez Studentów. Rozwiązywanie przypadków oceny sytuacji finansowej wybranych przedsiębiorstw
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: