Analiza i rewizja sprawozdań finansowych
1100-12-F22-AF-AiRSF
Treści programowe:
1. Aspekty prawne, ekonomiczne i metodologiczne rewizji sprawozdań finansowych, w tym:
- istota rewizji sprawozdań finansowych,
- produkty rewizji sprawozdań finansowych,
- etapy rewizji sprawozdań finansowych,
- weryfikacja stwierdzeń zawartych w sprawozdaniu finansowym.
2. Badanie sprawozdania finansowego, w tym:
- badanie bilansu,
- badanie rachunku zysków i strat,
- badanie pozostałych elementów sprawozdania finansowego.
3. Badanie zagrożenia kontynuacji działalności z wykorzystaniem narzędzi analizy finansowej, w tym:
- analiza wstępna,
- analiza wskaźnikowa,
- analiza dyskryminacyjna.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta – 175h:
1. Liczba godzin kontaktowych – 90h:
- zajęcia realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego – 60h,
- konsultacje merytoryczne – 30h.
2. Praca indywidualna studenta – 45h.
3. Przygotowanie do uczestnictwa i procesu oceniania – 40h.
Efekty uczenia się - wiedza
W1 – Zna i rozumie nowoczesne metody i narzędzia rewizji sprawozdań finansowych, a także prawidłowości nimi rządzące [K_W04].
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 – Potrafi określić niezbędne aspekty prawne, ekonomiczne i metodologiczne rewizji sprawozdań finansowych [K_U06].
U2 – Potrafi sprawnie posługiwać się regułami prawnymi i zawodowymi przy weryfikacji wiarygodności stwierdzeń zawartych w sprawozdaniu finansowym [K_U05].
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 – Jest gotów do oceny stopnia zagrożenia kontynuacji działalności w oparciu o narzędzia analizy finansowej [K_K01].
K2 – Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z pracą biegłego rewidenta [K_K02].
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- projektu
Wymagania wstępne
1. Rachunkowość
2. Rachunkowość finansowa
3. Rachunkowość podatkowa
4. Analiza finansowa
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W1: Egzamin +++
U1: Kolokwium +++
U2: Kolokwium +++
K1: Aktywność na zajęciach +++
K2: Aktywność na zajęciach +++
Literatura
1. Danuta Krzywda (red. naukowa), Rewizja sprawozdań finansowych, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2012.
2. Józef Pfaff, Rewizja finansowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020.
3. Ewa Grabowska-Kaczmarczyk, Hanna Janulek, Anna Mazurczak-Mąka, Monika Turek-Radwan, Paweł Zieniuk, Wartość informacyjna sprawozdania biegłego rewidenta, Difin, Warszawa 2023.
4. Ewa Sobińska, Justyna Beata Zakrzewska, Badanie sprawozdań finansowych małych i średnich jednostek według Międzynarodowych Standardów Badania z przykładami dokumentacji, ODDK, Gdańska 2018.
5. Wiktor Gabrusewicz (red. naukowa), Audyt sprawozdań finansowych. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.
6. Mariusz Andrzejewski, Korygująca funkcja rewizji finansowej w systemie rachunkowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
7. Ewa Chojnacka, Urszula Wolszon, Tomasz Zimnicki, Sprawozdanie finansowe według polskiego prawa bilansowego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018.
Uregulowania prawne:
1. Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości
2. Ustawa z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
3. Krajowe standardy wykonywania zawodu, w tym:
- Międzynarodowe Standardy Badania,
- Międzynarodowe Standardy Usług Przeglądu,
- Międzynarodowe Standardy Usług Atestacyjnych Innych niż Badania i Przeglądy,
- Międzynarodowy Standard Kontroli Jakości 1.
W cyklu 2022/23Z:
1. Danuta Krzywda (red. naukowa), Rewizja sprawozdań finansowych, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2012. 2. Józef Pfaff, Rewizja finansowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2020. 3. Wiktor Gabrusewicz (red. naukowa), Audyt sprawozdań finansowych. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014. 4. Ewa Sobińska, Justyna Beata Zakrzewska, Badanie sprawozdań finansowych małych i średnich jednostek według Międzynarodowych Standardów Badania z przykładami dokumentacji, ODDK, Gdańska 2018. 5. Andre Helin (red. naukowa), Dokumentowanie procesu badania w sposób zgodny z wymogami Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Warszawa 2014. 6. Mariusz Andrzejewski, Korygująca funkcja rewizji finansowej w systemie rachunkowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
Uregulowania prawne: 1. Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości 2. Ustawa z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym 3. Krajowe standardy wykonywania zawodu, w tym: - Międzynarodowe Standardy Badania, - Międzynarodowe Standardy Usług Przeglądu, - Międzynarodowe Standardy Usług Atestacyjnych Innych niż Badania i Przeglądy, - Międzynarodowy Standard Kontroli Jakości 1.
|
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
W ramach zajęć wykorzystane zostaną dwie następujące platformy: 1. MOODLE – zarządzanie materiałami dydaktycznymi oraz zaliczeniami. 2. MS TEAMS – zarządzanie komunikacją.
MOODLE Platforma Moodle wykorzystana zostanie do zarządzania materiałami dydaktycznymi wykorzystywanymi w trakcie zajęć oraz zaliczeniami weryfikującymi osiągnięcie założonych efektów kształcenia (kolokwia oraz egzamin). W związku z tym na platformie Moodle przygotowany został kurs pod tytułem „202XZ - Analiza i rewizja sprawozdań finansowych – Studia dzienne”. Zapisanie się do kursu wymaga podania klucza dostępu, który udostępniony zostanie podczas pierwszy zajęć.
MS TEAMS Platforma MS Teams wykorzystana zostanie do zarządzania komunikacją pomiędzy prowadzącym a studentami. W związku z tym utworzony został tam zespół pod nazwą „202XZ - AiRSF - F5”. Zapisanie się do zespołu wymaga podania kodu zespołu, który udostępniony zostanie podczas pierwszych zajęć.
|
W cyklu 2024/25Z:
W ramach zajęć wykorzystane zostaną dwie następujące platformy: 1. MOODLE – zarządzanie materiałami dydaktycznymi oraz zaliczeniami. 2. MS TEAMS – zarządzanie komunikacją.
MOODLE Platforma Moodle wykorzystana zostanie do zarządzania materiałami dydaktycznymi wykorzystywanymi w trakcie zajęć oraz zaliczeniami weryfikującymi osiągnięcie założonych efektów kształcenia (kolokwia oraz egzamin). W związku z tym na platformie Moodle przygotowany został kurs pod tytułem „202XZ - Analiza i rewizja sprawozdań finansowych – Studia dzienne”. Zapisanie się do kursu wymaga podania klucza dostępu, który udostępniony zostanie podczas pierwszy zajęć.
MS TEAMS Platforma MS Teams wykorzystana zostanie do zarządzania komunikacją pomiędzy prowadzącym a studentami. W związku z tym utworzony został tam zespół pod nazwą „202XZ - AiRSF - F5”. Zapisanie się do zespołu wymaga podania kodu zespołu, który udostępniony zostanie podczas pierwszych zajęć.
|
W cyklu 2025/26Z:
W ramach zajęć wykorzystane zostaną dwie następujące platformy: 1. MOODLE – zarządzanie materiałami dydaktycznymi oraz zaliczeniami. 2. MS TEAMS – zarządzanie komunikacją.
MOODLE Platforma Moodle wykorzystana zostanie do zarządzania materiałami dydaktycznymi wykorzystywanymi w trakcie zajęć oraz zaliczeniami weryfikującymi osiągnięcie założonych efektów kształcenia (kolokwia oraz egzamin). W związku z tym na platformie Moodle przygotowany został kurs pod tytułem „202XZ - Analiza i rewizja sprawozdań finansowych – Studia dzienne”. Zapisanie się do kursu wymaga podania klucza dostępu, który udostępniony zostanie podczas pierwszy zajęć.
MS TEAMS Platforma MS Teams wykorzystana zostanie do zarządzania komunikacją pomiędzy prowadzącym a studentami. W związku z tym utworzony został tam zespół pod nazwą „202XZ - AiRSF - F5”. Zapisanie się do zespołu wymaga podania kodu zespołu, który udostępniony zostanie podczas pierwszych zajęć.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: