Seminarium magisterskie
1100-12-F22-0-SemMgr
Zasadniczym celem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do opracowania pracy magisterskiej. Proces ten obejmuje:
1. zidentyfikowanie zainteresowań studenta,
2. dyskusję nad wyborem tematu pracy i ukierunkowanie jej na rozwiązanie problemu z praktyki funkcjonowania organizacji (nacisk na aplikacyjny charakter pracy),
3. wybór tematu pracy, sformułowanie celu, szczegółowych pytań i hipotez badawczych,
4. dobór źródeł informacji i metod badawczych,
5. dyskusję nad strukturą pracy i opracowanie układu pracy,
6. omówienie zasad studiowania literatury i jej cytowania (powoływania się na wtórne źródła danych),
7. omówienie zasad konstruowania narzędzi badawczych,
8. dobór metod analizy danych,
9. omówienie zasad pisania i redagowania pracy,
10. omówienie zasad opracowywania i prezentacji wyników i wniosków o charakterze aplikacyjnym.
W cyklu 2022/23:
Przykładowe tematy prac magisterskich: 1. Sprawozdawczość finansowa jako źródło informacji wykorzystywanej w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa na przykładzie. 2. Fundusze inwestycyjne jako sposób lokowania oszczędności polskich gospodarstw domowych. 3. Ocena sytuacji przedsiębiorstwa z wykorzystaniem analizy wskaźnikowej na przykładzie ... 4. Leasing jako źródło finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie. 5. Pozabankowe źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. 6. Finansowanie działalności przedsiębiorstw sektora MŚP poprzez rynek kapitałowy. 7. Reforma systemu emerytalnego w Polsce - problemy i zagrożenia. Porównanie do rozwiązań innych krajów. 8. Bankowość internetowa jako nowoczesny model bankowości elektronicznej. 9. Dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego i ich kształtowanie się w latach .....na przykładzie gminy .... 10. Ocena przyjętych strategii zarządzania płynnością finansową przedsiębiorstwa ....w latach .....
|
W cyklu 2023/24:
Przykładowe tematy prac magisterskich: 1. Sprawozdawczość finansowa jako źródło informacji wykorzystywanej w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa na przykładzie. 2. Fundusze inwestycyjne jako sposób lokowania oszczędności polskich gospodarstw domowych. 3. Ocena sytuacji przedsiębiorstwa z wykorzystaniem analizy wskaźnikowej na przykładzie ... 4. Leasing jako źródło finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie. 5. Pozabankowe źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. 6. Finansowanie działalności przedsiębiorstw sektora MŚP poprzez rynek kapitałowy. 7. Reforma systemu emerytalnego w Polsce - problemy i zagrożenia. Porównanie do rozwiązań innych krajów. 8. Bankowość internetowa jako nowoczesny model bankowości elektronicznej. 9. Dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego i ich kształtowanie się w latach .....na przykładzie gminy .... 10. Ocena przyjętych strategii zarządzania płynnością finansową przedsiębiorstwa ....w latach .....
|
W cyklu 2024/25:
Przykładowe tematy prac magisterskich: 1. Sprawozdawczość finansowa jako źródło informacji wykorzystywanej w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa na przykładzie. 2. Fundusze inwestycyjne jako sposób lokowania oszczędności polskich gospodarstw domowych. 3. Ocena sytuacji przedsiębiorstwa z wykorzystaniem analizy wskaźnikowej na przykładzie ... 4. Leasing jako źródło finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie. 5. Pozabankowe źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. 6. Finansowanie działalności przedsiębiorstw sektora MŚP poprzez rynek kapitałowy. 7. Reforma systemu emerytalnego w Polsce - problemy i zagrożenia. Porównanie do rozwiązań innych krajów. 8. Bankowość internetowa jako nowoczesny model bankowości elektronicznej. 9. Dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego i ich kształtowanie się w latach .....na przykładzie gminy .... 10. Ocena przyjętych strategii zarządzania płynnością finansową przedsiębiorstwa ....w latach .....
|
W cyklu 2025/26:
Przykładowe tematy prac magisterskich: 1. Sprawozdawczość finansowa jako źródło informacji wykorzystywanej w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa na przykładzie. 2. Fundusze inwestycyjne jako sposób lokowania oszczędności polskich gospodarstw domowych. 3. Ocena sytuacji przedsiębiorstwa z wykorzystaniem analizy wskaźnikowej na przykładzie ... 4. Leasing jako źródło finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie. 5. Pozabankowe źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. 6. Finansowanie działalności przedsiębiorstw sektora MŚP poprzez rynek kapitałowy. 7. Reforma systemu emerytalnego w Polsce - problemy i zagrożenia. Porównanie do rozwiązań innych krajów. 8. Bankowość internetowa jako nowoczesny model bankowości elektronicznej. 9. Dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego i ich kształtowanie się w latach .....na przykładzie gminy .... 10. Ocena przyjętych strategii zarządzania płynnością finansową przedsiębiorstwa ....w latach .....
|
Całkowity nakład pracy studenta
Dotyczy trzech semestrów (II, III, i IV) studiów II stopnia:
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 105 godz. seminarium (semestr II - 30 godz., semestr III - 30 godz., semestr IV - 45 godz.), 145 godz. na konsultacje i egzamin magisterski
2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: przygotowanie się do seminariów: 70 godz.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie pracy magisterskiej, przygotowanie się do egzaminu dyplomowego: 180 godz.
Razem nakład pracy studenta: 500 godz. (5 ECTS w II semestrze studiów II stopnia, 5 ECTS w III i 10 ECTS w IV semestrze)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dyscypliny finansów i rachunkowości w obszarze wykorzystanym w pracy magisterskiej [K_W01].
W2: Student zna i rozumie zasady pisania pracy magisterskiej oraz metody gromadzenia, przetwarzania i analizy danych niezbędnych do jej napisania – [K_W04].
W3: Student zna i rozumie w sposób pogłębiony zagadnienia z zakresu własności intelektualnej i praw autorskich, co stanowi podstawę w pisaniu pracy magisterskiej [K_W09].
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: student potrafi analizować przyczyny i przebieg zjawisk finansowych, umie formułować problemy i hipotezy badawcze oraz je weryfikować [K_U01, K_U02].
U2: student umie studiować literaturę, dobierać odpowiednie metody badawcze i wykorzystywać narzędzia badawcze [K_U03, K_U04].
U3: student potrafi stosować metody gromadzenia, przetwarzania , analizowania i interpretowania danych, formułowania wniosków dla praktyki finansów i rachunkowości oraz prezentacji wyników [K_U05, K_U06, K_U08, K_U09].
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy w zakresie związanym z tematyką pracy magisterskiej oraz współpracy z promotorem podczas jej przygotowywania [K_K01]
K2: Student jest gotów do wykonywania powierzonych zadań z poszanowaniem obowiązujących zasad etycznych oraz ma świadomość wysokich standardów etycznych przygotowywanych prac [K_K02].
K3: Student jest gotów do działania w sposób zorganizowany, rzetelny i odpowiedzialny mając na uwadze dobro grupy społecznej, w której funkcjonuje [K_K03].
Metody dydaktyczne
- klasyczna metoda problemowa,
- obserwacji,
- studium przypadków,
- seminaryjna
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza z zakresu finansów i rachunkowości, w tym w szczególności z takich przedmiotów jak: rachunkowość finansowa, rachunkowość zarządcza, finanse, bankowość, rynki finansowe, zarządzanie finansami przedsiębiorstw, analiza finansowa, ubezpieczenia, finanse publiczne, rachunkowość podatkowa. Ogólna wiedza dotycząca realizacji projektu badawczego, w tym analizy i doboru źródeł informacji, wykorzystania metod gromadzenia danych, metod analizy i prezentacji wyników.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczania kolejnych semestrów jest:
- semestr I - przygotowanie konspektu pracy i złożenie I rozdziału rozprawy,
- semestr II - opracowanie dalszej teoretycznej części pracy - rozdział II i III,
- semestr III - opracowanie empirycznej części pracy (zaprojektowanie narzędzi badawczych, przeprowadzanie badań w przedsiębiorstwie/organizacji, opracowanie rozdziałów empirycznych) i jej złożenie w wersji kompletnej.
Weryfikacja efektów uczenia się:
W1: Konspekt pracy, Narzędzie/a badawcze
W2: Rozdziały pracy
U1: Konspekt pracy, Przedłużona obserwacja
U2: Konspekt pracy, Narzędzia badawcze, Przedłużona obserwacja
U3: Narzędzia badawcze, Rozdziały pracy, Przedłużona obserwacja
K1: Aktywność, Przedłużona obserwacja
K2: Przedłużona obserwacja
K3: Uzyskanie danych z przedsiębiorstwa/ organizacji, Przedłużona obserwacja
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wójcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną - dyplomową, magisterską, doktorską, Wydawnictwo Wolter Kluwers Polska, Warszawa 2015.
2. Zenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa 2020.
3. Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych – wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Brdulak J., Zasady techniczne pisania prac dyplomowych o tematyce ekonomicznej, SGH, Warszawa 2021.
2. Majchrzak J., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.
3. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i dyplomowych, CeDeWu, Warszawa 2020.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa 1. Wójcik K., Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Oficyna Wydawnicza szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2002. 2. Wójcik K., Pisze akademicką pracę dyplomową, magisterską, doktorską, Wydawnictwo Wolter Kluwers Polska, Warszawa 2011. 3. Żółtowski B., Seminarium dyplomowe: zasady pisania prac dyplomowych, Wydaw. Uczelniane ATR, Bydgoszcz 1999. 4. Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych – wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008. 5. Inne pozycje zgodne z tematyką prac na seminarium.
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa 1. Wójcik K., Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Oficyna Wydawnicza szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2002. 2. Wójcik K., Pisze akademicką pracę dyplomową, magisterską, doktorską, Wydawnictwo Wolter Kluwers Polska, Warszawa 2011. 3. Żółtowski B., Seminarium dyplomowe: zasady pisania prac dyplomowych, Wydaw. Uczelniane ATR, Bydgoszcz 1999. 4. Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych – wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008. 5. Inne pozycje zgodne z tematyką prac na seminarium.
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa 1. Wójcik K., Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Oficyna Wydawnicza szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2002. 2. Wójcik K., Pisze akademicką pracę dyplomową, magisterską, doktorską, Wydawnictwo Wolter Kluwers Polska, Warszawa 2011. 3. Żółtowski B., Seminarium dyplomowe: zasady pisania prac dyplomowych, Wydaw. Uczelniane ATR, Bydgoszcz 1999. 4. Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych – wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008. 5. Inne pozycje zgodne z tematyką prac na seminarium.
|
W cyklu 2025/26:
Literatura podstawowa 1. Wójcik K., Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Oficyna Wydawnicza szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2002. 2. Wójcik K., Pisze akademicką pracę dyplomową, magisterską, doktorską, Wydawnictwo Wolter Kluwers Polska, Warszawa 2011. 3. Żółtowski B., Seminarium dyplomowe: zasady pisania prac dyplomowych, Wydaw. Uczelniane ATR, Bydgoszcz 1999. 4. Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych – wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008. 5. Inne pozycje zgodne z tematyką prac na seminarium.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Liczba stron pracy magisterskiej powinna zmieścić się w 80-100 str. Student powinien wykorzystać najnowszą literaturę przedmiotu: książki, artykuły, materiały opublikowane na stronach www. dane statystyczne ujęte w raportach: GUS, PARP, NBP, KNF, sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw, itd.
|
W cyklu 2023/24:
Liczba stron pracy magisterskiej powinna zmieścić się w 80-100 str. Student powinien wykorzystać najnowszą literaturę przedmiotu: książki, artykuły, materiały opublikowane na stronach www. dane statystyczne ujęte w raportach: GUS, PARP, NBP, KNF, sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw, itd.
|
W cyklu 2024/25:
Liczba stron pracy magisterskiej powinna zmieścić się w 80-100 str. Student powinien wykorzystać najnowszą literaturę przedmiotu: książki, artykuły, materiały opublikowane na stronach www. dane statystyczne ujęte w raportach: GUS, PARP, NBP, KNF, sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw, itd.
|
W cyklu 2025/26:
Liczba stron pracy magisterskiej powinna zmieścić się w 80-100 str. Student powinien wykorzystać najnowszą literaturę przedmiotu: książki, artykuły, materiały opublikowane na stronach www. dane statystyczne ujęte w raportach: GUS, PARP, NBP, KNF, sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw, itd.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: