Księgowość komputerowa
1100-12-F12r-KsiKom
Treści programowe:
1. Ogólne zasady rachunkowości według ustawy o rachunkowości (UoR) (W1).
1.1. Budowa bilansu i RZiS
1.2. Klasyfikacja kont księgowych
1.3. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
2. System SYMFONIA Finanse i Księgowość - budowa, moduły zasada działania (W1)
3. Zakładanie i parametryzowanie firmy w systemie SYMFONIA Finanse i Księgowość (U2)
4. Ewidencja operacji gospodarczych w systemie SYMFONIA Finanse i Księgowość:
4.1. Podstawy prawne zgodnie z UoR (W2)
4.2. Księgowanie w systemie SYMFONIA Finanse i Księgowość (U1)
5. Zamknięcie roku w systemie SYMFONIA Finanse i Księgowość (U2)
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta – 175h:
1. Liczba godzin kontaktowych – 90h:
- zajęcia realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego – 60h,
- konsultacje merytoryczne – 30h.
2. Praca własna studenta – 45h.
3. Przygotowanie do uczestnictwa i procesu oceniania – 40h.
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Zna i rozumie źródła prawa rachunkowości, uwarunkowania organizacyjne oraz sposoby działania prowadzące do przedstawienia sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyników jednostki.[K_W08].
W2. Zna i rozumie zasady rachunkowości w zakresie wyceny, ewidencji i prezentacji oraz wpływu poszczególnych zdarzeń gospodarczych na sytuację majątkową, finansową i wyniki jednostki. [K_W07].
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Potrafi właściwie analizować treść ekonomiczną zdarzeń gospodarczych oraz określić ich wpływ na sytuację majątkową, finansową i wyniki jednostki z wykorzystaniem programu SYMFONIA Finanse i Księgowość. [K_U03].
U2. Potrafi prawidłowo posługiwać się regulacjami prawnymi w zakresie rachunkowości celem identyfikacji, pomiaru, przetwarzania i przekazywania informacji finansowych o sytuacji majątkowej, finansowej i wynikach jednostki z wykorzystaniem programu SYMFONIA Finanse i Księgowość. [K_U05].
Metody dydaktyczne
1. Prezentacja w Power Point.
2. Instruktarz przy pomocy komputera i rzutnika multimedialnego.
3. Indywidualna praca studenta z możliwością ingerencji przez prowadzącego z wykorzystaniem programu SYMFONIA Finanse i Księgowość.
4. Pogadanka wstępna - rozmowa ze studentami, której celem jest przygotowanie uczestników do tematu zajęć i wytworzenie gotowości do poznania nowych umiejętności.
5. Pogadanka utrwalająca - rodzaj rozmowy ze studentami, podczas której wykładowca stawia studentom pytania dotyczące uprzednio poznanego materiału; ich celem jest zaktywizowanie słuchaczy i aplikacja poznanej wiedzy do rozwiązywania problemów praktycznych.
6. Dyskusje - wymiana zdań między prowadzącym i uczestnikami; ich celem jest wspólne rozwiązywanie problemu, uzupełnienie wiedzy oraz kształtowanie przekonań.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z rachunkowości finansowej:
1. Zasady rachunkowości
2. Rodzaje i sposób działania kont księgowych
3. Zasady zapisu na kotach księgowych
4. Układ i budowa sprawozdania finansowego
5. Podstawowe wiadomości dotyczące opodatkowania
Powyższe wymagania zapewnia ukończenie wykładów i ćwiczeń z przedmiotów "Rachunkowość" oraz "Rachunkowość finansowa".
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody ocenienia:
- wejściówki z rachunkowości finansowej z tematów aktualnie przerabianych na przedmiocie (Platforma Moodle),
- końcowe zaliczenie z zastosowaniem stanowiska komputerowego.
Kryteria oceniania
- W1 - wejściówki (pierwsza i ostatnia) "+++"
- W2 - wejściówki dotyczące konkretnych problemów ewidencyjnych "+++"
- U2 - kolokwium końcowe (założenie i parametryzacja firmy) "+++"
- U1 - kolokwium końcowe (księgowania operacji gospodarczych) "+++"
Osiągnięcie poszczególnych efektów następuje po uzyskaniu 60% wymagań (ocena dostateczna).
Literatura
1. Sojak S., Stankiewicz J., Podstawy rachunkowości, TNOiK, Toruń 2008.
2. Chojnacka E., Wolszon U., Zimnicki T., Sprawozdanie finansowe według polskiego prawa bilansowego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018.
3. Luty Z., Biernacki M., Kasperowicz A., Mazur A., Rachunkowość komputerowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010.
4. Kasperowicz A., Rachunkowość komputerowa. Sprawozdawczość elektroniczna, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2013.
5. Instrukcja obsługi systemu SYMFONIA Finanse i Księgowość.
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
W ramach zajęć wykorzystane zostaną dwie następujące platformy: 1. MOODLE – zarządzanie materiałami dydaktycznymi oraz zaliczeniami. 2. MS TEAMS – zarządzanie komunikacją.
MOODLE Platforma Moodle wykorzystana zostanie do zarządzania materiałami dydaktycznymi wykorzystywanymi w trakcie zajęć oraz zaliczeniami weryfikującymi osiągnięcie założonych efektów kształcenia (kolokwia oraz egzamin). W związku z tym na platformie Moodle przygotowany został kurs pod tytułem „202XL - Księgowość komputerowa - Moduł rachunkowość”. Zapisanie się do kursu wymaga podania klucza dostępu, który udostępniony zostanie podczas pierwszy zajęć.
MS TEAMS Platforma MS Teams wykorzystana zostanie do zarządzania komunikacją pomiędzy prowadzącym a studentami. W związku z tym utworzony został tam zespół pod nazwą „202XL - KK – F2”. Zapisanie się do zespołu wymaga podania kodu zespołu, który udostępniony zostanie podczas pierwszych zajęć.
|
W cyklu 2024/25L:
W ramach zajęć wykorzystane zostaną dwie następujące platformy: 1. MOODLE – zarządzanie materiałami dydaktycznymi oraz zaliczeniami. 2. MS TEAMS – zarządzanie komunikacją.
MOODLE Platforma Moodle wykorzystana zostanie do zarządzania materiałami dydaktycznymi wykorzystywanymi w trakcie zajęć oraz zaliczeniami weryfikującymi osiągnięcie założonych efektów kształcenia (kolokwia oraz egzamin). W związku z tym na platformie Moodle przygotowany został kurs pod tytułem „202XL - Księgowość komputerowa - Moduł rachunkowość”. Zapisanie się do kursu wymaga podania klucza dostępu, który udostępniony zostanie podczas pierwszy zajęć.
MS TEAMS Platforma MS Teams wykorzystana zostanie do zarządzania komunikacją pomiędzy prowadzącym a studentami. W związku z tym utworzony został tam zespół pod nazwą „202XL - KK – F2”. Zapisanie się do zespołu wymaga podania kodu zespołu, który udostępniony zostanie podczas pierwszych zajęć.
|
W cyklu 2025/26L:
W ramach zajęć wykorzystane zostaną dwie następujące platformy: 1. MOODLE – zarządzanie materiałami dydaktycznymi oraz zaliczeniami. 2. MS TEAMS – zarządzanie komunikacją.
MOODLE Platforma Moodle wykorzystana zostanie do zarządzania materiałami dydaktycznymi wykorzystywanymi w trakcie zajęć oraz zaliczeniami weryfikującymi osiągnięcie założonych efektów kształcenia (kolokwia oraz egzamin). W związku z tym na platformie Moodle przygotowany został kurs pod tytułem „202XL - Księgowość komputerowa - Moduł rachunkowość”. Zapisanie się do kursu wymaga podania klucza dostępu, który udostępniony zostanie podczas pierwszy zajęć.
MS TEAMS Platforma MS Teams wykorzystana zostanie do zarządzania komunikacją pomiędzy prowadzącym a studentami. W związku z tym utworzony został tam zespół pod nazwą „202XL - KK – F2”. Zapisanie się do zespołu wymaga podania kodu zespołu, który udostępniony zostanie podczas pierwszych zajęć.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: