Wykorzystanie funduszy unijnych 1100-12-F12fb-WykFU
Część wykładowa zajęć obejmuje przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej bieżące założenia w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE.
Część ćwiczeniowo-warsztatowa zajęć przeznaczona jest na analizę podstawowych dokumentów programowych (program operacyjny, szczegółowy opis osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i innych, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów zgłoszonych do dofinansowania ze środków UE.
W cyklu 2022/23Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania - wykładowa część zajęć:
W1 - egzamin pisemny +++
W2 - egzamin pisemny +++
W3 - egzamin pisemny +++
W4 - egzamin pisemny +++
Kryteria oceniania:
ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
Metody oceniania - ćwiczeniowo-warsztatowa część zajęć:
U1 - projekty +++
U2 - projekty +++
K1 - obserwacja ciągła +++
K2 - obserwacja ciągła +++
Kryteria oceniania:
ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dubel, P., Zarządzanie funduszami strukturalnymi UE, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021.
2. Murzyn, D., Kierunki wpływu funduszy Unii Europejskiej na rozwój inteligentny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu, Scholar, 2019.
3. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004.
4. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
5. Strategia Europejski Zielony Ład (dostępna na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN).
6. Teksty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/).
7. Ustawa z dnia 28.04.2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
Literatura uzupełniająca:
1. Kasprzak, R., Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Helion, 2016.
2. Willa, R., Świstak, M., Tkaczyński, J.W., Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H.Beck, 2009.
3. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/).
4. Umowa Partnerstwa (dostępna na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/109763/Umowa_Partnerstwa_na_lata_2021_2027.pdf).
5. European Parliament, Guide to EU funding. 2023 edition, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2023/747110/EPRS_STU%282023%29747110_EN.pdf
W cyklu 2022/23Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: