Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie 1100-12-E22-EM-ZInPr
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:
1) Wprowadzenie do przedmiotu [W1]
a) Słownik podstawowych pojęć (dane, informacja, wiedza, mądrość, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne, zarządzanie informacją, system informacyjny przedsiębiorstwa)
b) Cele zarządzania informacją
c) Cykl zarządzania informacją
d) Efekty skutecznego zarządzania informacją
e) Problemy związane z zarządzaniem informacją
f) Zarządzanie informacją a poziom podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie
2) Systemy transakcyjne TPS (ang. Transaction Processing Systems) [W2; U1]
a) Pojęcie systemu transakcyjnego
b) Funkcje i zadania systemów transakcyjnych
c) Cechy systemów transakcyjnych
d) Struktura systemów transakcyjnych
e) Przykłady systemów transakcyjnych i ich zastosowania
3) Systemy informacyjne zarządzania MIS (ang. Management Information Systems) [W2; U1]
a) Pojęcie systemu informacyjnego zarządzania
b) Funkcje i zadania systemów informacyjnych zarządzania
c) Cechy systemów informacyjnych zarządzania
d) Struktura systemów informacyjnych zarządzania
e) Przykłady systemów informacyjnych zarządzania i ich zastosowania
4) Systemy wspomagania decyzji DSS (ang. Decision Support Systems) [W2; U1]
a) Pojęcie systemu wspomagania decyzji
b) Funkcje i zadania systemów wspomagania decyzji
c) Cechy systemów wspomagania decyzji
d) Struktura systemów wspomagania decyzji
e) Modele w systemach wspomagania decyzji
f) Przykłady systemów wspomagania decyzji i ich zastosowania
5) Systemy ekspertowe ES (ang. Expert Systems) [W2; U1]
a) Pojęcie sztucznej inteligencji i systemów sztucznej inteligencji
b) Pojęcie systemu ekspertowego
c) Funkcje i zadania systemów ekspertowych
d) Cechy systemów ekspertowych
e) Struktura systemów ekspertowych
f) Reprezentacja wiedzy w systemach ekspertowych
g) Wnioskowanie w systemach ekspertowych
h) Objaśnianie wyników w systemach ekspertowych
i) Pozyskiwanie nowej wiedzy w systemach ekspertowych
j) Przykłady systemów ekspertowych i ich zastosowania
6) Systemy informowania kierownictwa EIS i ESS (ang. Executive Information Systems, Executive Support Systems) [W2; U1]
a) Pojęcie systemu informowania kierownictwa
b) Funkcje i zadania systemów informowania kierownictwa
c) Cechy systemów informowania kierownictwa
d) Struktura systemów informowania kierownictwa
e) Przykłady systemów informowania kierownictwa i ich zastosowania
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym składającym się z części teoretycznej oraz części sprawdzającej umiejętność zastosowania teorii do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z zarządzaniem informacją w przedsiębiorstwie.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest otrzymanie co najmniej 60% punktów.
W1: Egzamin pisemny +++
W2: Egzamin pisemny +++
U1: Egzamin pisemny +++
Literatura
Literatura podstawowa:
1) J. Czekaj, Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000.
2) W. J. Jabłoński, W. Bartkiewicz, Systemy informatyczne zarządzania. Klasyfikacja i charakterystyka systemów, Wydawnictwo KPSW, Bydgoszcz 2006.
Literatura uzupełniająca:
1) Z. Martyniak (red.), Zarządzanie informacją i komunikacją. Zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000.
2) Z. Malara, J. Rzęchowski, Zarządzanie informacją na rynku globalnym. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2011.
3) W. K. Roman, Podstawy zarządzania informacją, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: