Gospodarowanie kapitałem ludzkim 1100-12-E22-0-GoKaLu
Wykład:
1. Koncepcje i analizy kapitału ludzkiego w różnych obszarach ekonomii. Kapitał ludzki w skali mako- i mikroekonomicznej. Kapitał ludzki a kapitał materialny.W1, W4
2. Kapitał ludzki w myśli ekonomicznej. Poglądy ekonomistów klasycznych. Powstanie i rozwój teorii kapitału ludzkiego. Polscy ekonomiści o kapitale ludzkim W2
3. Podmioty kształtujące kapitał ludzki. Rola państwa w rozwoju kapitału ludzkiego. Inwestycje w kapitał ludzki. Polityka edukacyjna i kształceniowa. Kształcenie ustawiczne. Polityka społeczna i polityka rynku pracy. Usługi w zakresie ochrony zdrowia. W3
5. Programy wsparcia kapitału ludzkiego finansowane ze środków europejskich. W3
6. Aktualny poziom kapitału ludzkiego w Polsce. Europejski wskaźnik kapitału ludzkiego (HCI). Edukacja, rynek pracy i innowacyjność gospodarki. W1
7. Gospodarowanie kapitałem ludzkim w organizacji. Od administrowania kadrami do zarządzania kapitałem ludzkim. Kształtowanie kapitału ludzkiego organizacji. W4
8. Instrumenty rozwoju kapitału ludzkiego organizacji. Szkolenia pracowników. Kształtowanie karier w organizacji. Zarządzanie talentami. W4
9. Nowe koncepcje w gospodarowaniu kapitałem ludzkim w organizacji. Zarządzanie wiekiem. Równoważenie pracy zawodowej z życiem osobistym. Programy praca-życie (work life balance). W4
10. Pomiar kapitału ludzkiego organizacji.Analityczne mierniki kapitału ludzkiego. W4
Ćwiczenia:
1. Dobre praktyki gospodarowania kapitałem ludzkim. W4, U2, K1, K2
2. Zapotrzebowanie na pracę w wymiarze ilościowym i jakościowym. W1, W3, U1, K1, K2
3. Podaż pracy – perspektywa ilościowa i jakościowa. W1, W3, U1, K1
4. Budowanie i retencja kapitału ludzkiego. W1, W3, U1, K1, K2
5. Zarządzanie talentami w organizacji. W4, U2
6. Reguły decyzyjne w rekrutacji pracowników wiedzy. W4, U2
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny, warunkiem koniecznym zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 51% prawidłowych odpowiedzi - W1, W2, W3, W4 (w pełnym stopniu +++)
Ćwiczenia: kolokwium pisemne (jako część egzaminu pisemnego), warunkiem koniecznym zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 51% prawidłowych odpowiedzi - W1, W2, W4, U1 (w pełnym stopniu +++),
przygotowanie projektu zespołowego z prezentacją - U1, U2, K1, K2 (w pełnym stopniu+++)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi: koncepcje, praktyki, wyzwania. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2018.
2. Z. Czajka, Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011.
3. W. Jarecki, M. Kunasz, E. Mazur-Wierzbicka, P. Zwiech, Praktyczne aspekty gospodarowania kapitałem ludzkim, Economicus, Szczecin 2010.
4. A. Miś (red.), Instrumenty zarządzania kapitałem ludzkim. Ćwiczenia i studia przypadków, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. S.R. Domański, Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa 1993.
2. G. Becker, Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa 1992.
3. G. Łukasiewicz, Kapitał ludzki w organizacji. Pomiar i sprawozdawczość, PWN, Warszawa 2009.
4. W. Jarecki, M. Kunasz, E. Mazur-Wierzbicka, P. Zwiech, Gospodarowanie kapitałem ludzkim, Zapol, Szczecin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: