Partycypacja i komunikacja społeczna 1100-12-E13-4-PiKSp
Lista zagadnień:
- Komunikowanie społeczne – pojęcie, istota, definicje, prawa i elementy procesu komunikacji społecznej, komunikacja pionowa i pozioma, adresaci działań komunikacyjnych
- Komunikowanie społeczne – zakłócenia w procesach komunikacji społ., komunikowanie się władzy i obywateli, pozyskiwanie informacji od obywateli, wybrane narzędzia komunikowania
- Partycypacja społeczna – pojęcie, istota, definicje, narzędzia partycypacji społecznej, organizacje społeczne ich współpraca z władzami lokalnymi
- Partycypacja społeczna – partnerstwo publiczno-prywatne (ppp) – istota, cele, działania, przykłady partnerstw, dane na temat ppp
- Wybrane aspekty komunikowania się w administracji publicznej
- Techniki komunikowania się w administracji publicznej
- Czym jest innowacyjność i konkurencyjność samorządów? Czy konkurują w taki sam sposób jak firmy? Próba porównania konkurencyjności samorządów, gospodarek i firm
- Wybrane rankingi samorządowe na przykładzie powiatów – dane, stan obecny, perspektywy rozwoju, co z tymi najbiedniejszymi?
- Dlaczego samorząd potrzebuje innowacji? Na czym polegają innowację w samorządach?
- Innowacyjni pracownicy w samorządzie i jak ich motywować? Jak zmienić urząd w „fabrykę innowacji”
- Kapitał społeczny w samorządzie: czym jest i dlaczego warto go budować?
- Kapitał społeczny w samorządzie: jak go wycenić i jak go zmierzyć?
- Strategia samorządu jako sztuka komunikacji z obywatelami: istota strategii, wizja i misja samorządu, cele strategii i kierunki interwencji
- Strategia samorządu jako sztuka komunikacji z obywatelami: monitoring strategii, wdrażanie strategii i możliwość jej poprawy, przykład(y) strategii rozwoju samorządu, np. gminy
- Budżet partycypacyjny (obywatelski) – czym jest? Istota, cele, schematy działania
- Budżet partycypacyjny (obywatelski) – statystyki, przykłady projektów (godnych uwagi i jeśli są – to tych absurdalnych) podsumowanie działań, próba oceny
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Koordynatorzy przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa
- Hausner, J., & Górniak, J. (1999). Komunikacja i partycypacja społeczna: Poradnik / red. Jerzy Hausner ; Jarosław Górniak [i in.]. Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej.
Uzupełniająca
- Fazlagić, & Gasik, S. (2017). Poradnik innowacyjnego samorządowca : inspiracje, narzędzia, dobre praktyki / Jan Fazlagić [oraz] Stanisław Gasik. Wydawnictwo Poltext.
- Jurczyńska-McCluskey Ewa i Marek S. Szczepański (red.), 2003, Demokracja lokalna i partycypacja obywatelska. Zachodnioeuropejskie i amerykańskie doświadczenia; polskie obawy i perspektywy, Tychy-Bielsko-Biała: Śląskie Wydawnictwo Naukowe
- Luecke, & Doroba, A. (2003). Negocjacje / [Richard Luecke] ; przeł. Anita Doroba. “MT Biznes.”
- Pietraszko-Furmanek. (2012). Komunikacja i partycypacja społeczna / pod red. Iga Pietraszko-Furmanek. Rozdział w książce: Partycypacja społeczna w środowiskach lokalnych.
- Sánchez, Bullock, D., Sánchez, R., Skoczylas, G., & Grabarczyk-Kostka, W. (2022). Jak komunikować się efektywnie : paszport do komunikacji globalnej /
- Raúl Sánchez, Dan Bullock ; ilustrował Rod Sánchez; przełożyła Grażyna
- Skoczylas ; [redakcja merytoryczna Wisława Grabarczyk-Kostka]. (Wydanie I.). Dom Wydawniczy Rebis.
- Inne materiały podane na min. tydzień przed kolejnymi zajęciami
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: