Zarządzanie projektami 1100-12-E13-3-ZarzPr
Wykład ma na celu omówienie wybranych zagadnień dotyczących zarządzania projektami, natomiast ćwiczenia poświęcone są przedstawieniu niektórych metod/technik stosowanych w zarządzaniu projektami i opanowaniu umiejętności praktycznego ich wykorzystania.
Treści kształcenia:
• Wprowadzenie – problematyka zarządzania projektami, definicja projektu, cechy charakterystyczne projektów i ich podstawowe parametry, rodzaje i przykłady projektów, czynniki i kryteria powodzenia projektu, cykl życia projektu, definicja zarządzania projektem, metodyki zarządzania projektami - W3, K1.
• Problemy funkcjonalne zarządzania projektami – etapy zarządzania projektem, planowanie realizacji projektu, struktura podziału pracy, zarządzanie ryzykiem projektu - W3, K1.
• Problemy instytucjonalne zarządzania projektami – formy realizacji projektu - W1, K1.
• Problemy personalne zarządzania projektami – teoria typów psychologicznych, struktury zespołu projektowego, funkcja kierownika projektu, style kierowania zespołem projektowym, typy autorytetów - W1, W2, K1.
• Techniki wykorzystywane w zarządzaniu projektami – techniki sieciowe, metody wielokryterialne, programowanie liniowe, programowanie sieciowe - W4, U1, K1.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
- przygotowywana zespołowo prezentacja (50% oceny końcowej) - K1, W1, W2,
- test jednokrotnego wyboru (50% oceny końcowej) - W1, W2, W3.
Zarówno prezentacja, jak i test muszą zostać zaliczone na ocenę co najmniej dostateczną.
Ocena prezentacji:
• zawartość merytoryczna wystąpienia – 40%,
• sposób zaprezentowania tematu (pomysłowość, oryginalność, jakość materiałów pomocniczych, np. pokazu slajdów, kontakt ze słuchaczami, jasność i zrozumiałość wywodu, czas wystąpienia i jego efektywne wykorzystanie) – 30%,
• zawartość merytoryczna materiałów (do 7 stron) przygotowanych dla słuchaczy – 30%.
Ćwiczenia:
- zespołowa realizacja projektu (25% oceny końcowej) - W1, K1,
- praca zespołowa dotycząca rozwiązania problemu decyzyjnego związanego z zarządzaniem projektami (25% oceny końcowej) - W4, U1, K1,
- kolokwium złożone z zadań (50% oceny końcowej) - W4, U1,
- przygotowanie do zajęć, zadania domowe oraz aktywność na zajęciach - W1, W4, U1, K1.
Zarówno projekt, jak i praca zespołowa i kolokwium muszą zostać zaliczone na ocenę co najmniej dostateczną.
Kryteria oceny pracy zespołowej i kolokwium: poprawność zastosowanego podejścia, poprawność i kompletność otrzymanych rozwiązań, w tym prawidłowość wykonanych obliczeń i interpretacji uzyskanych wyników.
Kryteria oceny projektu: terminowość, zgodność z wytycznymi
Weryfikacja efektów kształcenia:
W1: test +++, prezentacja +, zespołowa realizacja projektu ++, przygotowanie do zajęć, zadania domowe i aktywność (realizacja zadań) +
W2: test +++, prezentacja +
W3: test +++
W4: praca zespołowa dotycząca rozwiązania problemu decyzyjnego +++, kolokwium +++, przygotowanie do zajęć, zadania domowe i aktywność (realizacja zadań, obserwacja) +
U1: praca zespołowa dotycząca rozwiązania problemu decyzyjnego +++, kolokwium +++, przygotowanie do zajęć, zadania domowe i aktywność (realizacja zadań, obserwacja) ++
K1: prezentacja +++, zespołowa realizacja projektu +++, praca zespołowa dotycząca rozwiązania problemu decyzyjnego +++, przygotowanie do zajęć, zadania domowe i aktywność (realizacja zadań) +
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. A guide to the project management body of knowledge: (PMBOK® guide), PMI Poland Chapter, Warszawa 2019 (edycja szósta, wydanie polskie).
2. Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, K. Kukuła [red.], PWN, Warszawa 2005.
3. Pawlak M., Zarządzanie projektami, PWN, Warszawa 2006.
4. Stabryła A., Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, PWN, Warszawa 2006.
5. Trocki M., B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa 2003.
6. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Brandenburg H., Zarządzanie projektami, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 2002.
2. Frame J.D., Zarządzanie projektami w organizacjach, czyli jak sprostać wymaganiom klienta na czas, nie przekraczając budżetu, WIG-PRESS, Warszawa 2001.
3. Górecka D., Wielokryterialne wspomaganie wyboru projektów europejskich, TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń 2009.
4. Metody wielokryterialne na polskim rynku finansowym, praca zbiorowa pod red. T. Trzaskalika, PWE, Warszawa 2006.
5. Wielokryterialne wspomaganie decyzji. Metody i zastosowania, praca zbiorowa pod red. T. Trzaskalika, PWE, Warszawa 2014.
6. Zarządzanie projektem europejskim, praca zbiorowa pod red. M. Trockiego i B. Gruczy, PWE, Warszawa 2007.
7. Zastosowania badań operacyjnych. Zarządzanie projektami, decyzje finansowe, logistyka, praca zbiorowa pod red. E. Konarzewskiej-Gubały, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: