Analiza danych regionalnych 1100-12-E13-1-ADR
Zajęcia z przedmiotu Analiza danych regionalnych dla studentów III roku ekonomii (studia dzienne I stopnia, specjalność moduł analiz rynkowych) odbywają się w wymiarze 15 godzin wykładu oraz 15 godzin ćwiczeń.
Wykład ma na celu zaprezentowanie wybranych metod z zakresu statystyki i ekonometrii przestrzennej i przestrzenno-czasowej, przydatnych do wieloaspektowej analizy danych regionalnych. Metody te są w szczególności polecane analitykom gospodarczym zainteresowanym rozwojem regionalnym i rekomendacjami dla właściwej regionalnej. W ramach wykładu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Ekonomiczne dane przestrzenne i przestrzenno-czasowe. Specyfika danych regionalnych. Konfiguracje danych. (W3)
2. Przestrzenna i czasowa agregacja danych. Szacowanie brakujących danych. (W3)
3. Podstawowe parametry opisowe przestrzennych i przestrzenno-czasowych rozkładów zmiennych. (W1)
4. Metody i modele procesów stochastycznych w analizie danych regionalnych – ogólna charakterystyka i ocena wartości poznawczych. (W1, W2)
5. Autokorelacja przestrzenna i przestrzenno-czasowa. Współczynniki autokorelacji przestrzennej i przestrzenno-czasowej oraz badanie ich istotności. (W1, W2)
6. Ekonometryczne modelowanie struktur procesów przestrzennych i przestrzenno-czasowych. Modele trendu przestrzennego i przestrzenno-czasowego. Przestrzenne modele autoregresyjne (SAR i STAR). (W1, W2)
7. Przestrzenne i przestrzenno-czasowe modele regresji. Modele danych panelowych (modele z ustalonymi efektami, modele z losowymi efektami) – specyfikacja, estymacja i weryfikacja. Przestrzenne modele panelowe. (W1, W2)
Ćwiczenia mają za zadanie opanowanie umiejętności stosowania poznanych na wykładzie metod do badania rzeczywistych zjawisk ekonomicznych, co realizuje się poprzez przeprowadzanie różnorodnych analiz empirycznych przy wykorzystaniu głównie programów R-CRAN oraz Gretl. Obejmują one następujący zakres tematów:
1. Zasady korzystania z programu R-CRAN – możliwości i ograniczenia w zakresie przeprowadzania analiz regionalnych. Prezentacje danych. (U4)
2. Określanie struktur ekonomicznych danych przestrzennych i przestrzenno-czasowych – konfiguracje danych. Przestrzenna i czasowa agregacja danych. Szacowanie brakujących danych. (U2)
3. Obliczanie parametrów opisowych przestrzennych i przestrzenno-czasowych rozkładów zmiennych. (U1, U2)
4. Dane przestrzenne i przestrzenno-czasowe jako realizacje dwuwymiarowych/trójwymiarowych procesów stochastycznych. Badanie autozależności w danych. Testowanie autokorelacji przestrzennej i przestrzenno-czasowej.(U1, U2, U3)
5. Ekonometryczne modelowanie struktur procesów przestrzennych i przestrzenno-czasowych. Dopasowywanie przestrzennych i przestrzenno-czasowych trendów. Identyfikacja autozależności przestrzennych i przestrzenno-czasowych. (U1, U2, U3)
6. Specyfikacja estymacja i weryfikacja przestrzennych i przestrzenno-czasowych modeli regresji. (U1, U2, U3)
7. Specyfikacja, estymacja i weryfikacja modeli panelowych. (U1, U2, U3)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
W1, W2, W3 - praca kontrolna +++
Ćwiczenia:
U1 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć w laboratorium komputerowym +, prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++
U2 - prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++
U3, U4 - obserwacja pracy studenta w laboratorium komputerowym (++), prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++
K1 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć w laboratorium komputerowym +, końcowa praca kontrolna +++
K2 - ocena samodzielnie wykonanych zadań +++
Literatura
Podstawowa:
[1] Kopczewska K. (red.), Przestrzenne metody ilościowe w R: Statystyka, ekonometria, uczenie maszynowe, analiza danych, CeDeWu Sp. Z o. o., Warszawa 2020. Rozdziały: 1, 2 (2.1 - 2.4), 4, 5 (5.1, 5.2, 5.4*).
[2] Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R-CRAN, CeDeWu Sp. Z o. o., Warszawa 2006.
[3] Suchecka J. (red.), Statystyka przestrzenna. Metody analiz struktur przestrzennych, C.H. Beck, Warszawa 2014. Rozdziały: 1 - 3, 4 (4.1 - 4.3).
[4] Suchecki B. (red.), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, C.H. Beck, Warszawa 2010. Rozdziały: 1, 5, 8 (8.1 - 8.4), 10 (10.1).
Uzupełniająca:
[1] . Arbia G., Spatial Econometrics, Springer-Verlag, Berlin Heiderberg 2006.
[2] Dańska-Borsiak B., Dynamiczne modele panelowe w badaniach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.
[3] Schabenberger O., Gotway A. C., Statistical Methods for Spatial Data Analysis, Champion & Hall/CRC, New York 2005.
[4] Szulc E., Ekonometryczna analiza wielowymiarowych procesów gospodarczych, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: