Fundusze UE w miastach i regionach 1100-12-E12-4-FuUE
Na wykładach dokonywany jest przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności przeznaczonych na rozwój miast i regionów. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej bieżące założenia w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE, realizowanych w miastach i regionach.
Na ćwiczeniach analizowane są podstawowe dokumenty programowe (programy operacyjne, szczegółowe opisy osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i inne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów zgłoszonych do dofinansowania ze środków UE.
W cyklu 2022/23L:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania - wykład:
W1 - egzamin pisemny +++
W2 - egzamin pisemny +++
W3 - egzamin pisemny +++
Kryteria oceniania:
2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
Metody oceniania - ćwiczenia:
U1 - projekt +++
U2 - projekt +++
U3 - projekt +++
K1 - projekt +++
K2 - obserwacja ciągła +++
Kryteria oceniania:
2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004.
2. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
1. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/).
2. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030.
3. Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Komentarz do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., Placet, Warszawa 2015.
4. Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński S., Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa – nowe możliwości, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.
W cyklu 2022/23L:
Oprócz literatury wskazanej w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)", proponowane pozycje to: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: