Demografia 1100-12-E12-2-Demo
1. Przedmiot i cechy demografii. Podstawowe obszary badawcze. Subdyscypliny demografii. Rozwój badań demograficznych w Polsce i
na świecie. (W1)
2. Źródła i zakres informacji demograficznej. Źródła danych tworzone przez statystykę państwową – powszechny spis ludności. Historia
NSP w Polsce. Ewidencja bieżąca, rejestry ruchu i stanu ludności. Źródła incydentalne: badania specjalne i materiały wtórne. (W4, U1, U2,
K3)
3. Demograficzne bazy danych: GUS, Eurostat, wybrane organizacje międzynarodowe wydające demograficzne publikacje o charakterze
źródłowym: WB, WHO, IUUSP, UN. (W4, U1, U2, K3)
4. Metody analizy demograficznej. Podstawowe pojęcia. Rodzaje analiz. Siatka demograficzna. (W2, U2)
5. Klasyfikacja współczynników demograficznych. Istota standaryzacji współczynników. Standaryzacja bezpośrednia i pośrednia. (W2, U2)
6. Techniki mierzenia stanu i dynamiki ludności. (W2, U2)
7. Struktury demograficzne. Struktura ludności według cech społeczno-ekonomicznych. Aktywność zawodowa i obciążenie ludności
pracującej. (W1, W3, U1, K2)
8. Reprodukcja ludności i warunkujące ją procesy ruchu naturalnego. Mechanizmy i wzorce rozrodczości, mechanizmy i wzorce
umieralności. Typy reprodukcji ludności. (W1, W3, U1, K2)
9. Migracje ludności. Typy migracji. Mechanizmy procesów migracyjnych – ich uwarunkowania i konsekwencje. Teorie migracji. (W1, W3,
U1, K2)
10. Procesy demograficzne na świecie i w Polsce. Wybrane nurty teoretyczne w demografii. (W3)
11. Demograficzne, ekonomiczne, społeczne, zdrowotne skutki starzenia się populacji w skali mikro i makro.
12. Wzorce tworzenia rodziny i gospodarstwa domowego: dawniej i dziś. Jakie czynniki wpływają na zachowania matrymonialne i
prokreacyjne? (W1, W3)
13. Długość a jakość życia we współczesnej populacji. Ocena mierników obiektywnych i subiektywnych w analizie umieralności/
zdrowotności populacji.(W1, U1, U2)
14. Statystyczne badanie zjawisk społecznych. (W4, U3, K3)
15. Podstawowe badania społeczne statystyki publicznej w Polsce. (W4, U3, K3)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- obserwacji
- doświadczeń
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia są:
1. Przygotowanie pracy pisemnej na temat uzgodniony z wykładowcą (15 punktów). (W1, W2, W4, U1, U2, U3, K1, K3)
2. Test pisemny (20 punktów). (W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, K2)
Łączna maksymalna liczba punktów: 35
Oceny: bdb: 32-35
db plus: 28-31,5
db: 24-27,5
dst plus: 21-23,5
dst: 18-20,5
Literatura
Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Scholar, Warszawa 2004; 2005; 2006.
Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa 2003
Okólski M., Demografia zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004
Panek T. (red.), Statystyka społeczna, PWE, Warszawa 2007
Inne: Raporty Rządowej Rady Ludnościowej, Roczniki Demograficzne, Roczniki Statystyczne, Raporty z NSP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: